עיתון ישראל היום

ה"סימטריה" נחשפת: 88% מהעצורים במהומות - ערבים

הנתונים נחשפים: מאז תחילת ההסלמה נעצרו 1,415 חשודים בהתפרעויות, בהצתות ובתקיפות חמורות - 159 מתוכם יהודים ● יוגשו תביעות כלכליות נגד הפורעים - "מי שגרם נזק - ישלם", מבהיר רח"ט חקירות, תנ"צ בואני

איציק סבן

המשטרה תגיש תביעות כל כליות נגד אזרחים, יהודים ולא יהודים, שהשתתפו במהומות, ויוגש נגדם כתב אישום פלילי על גרימת נזק לרכוש, כך חושף ראש חטיבת החקירות באגף החקירות והמודיעין, תת ניצב דודו בואני.

עד עתה נהגו במשטרה ובפרק ליטות לתקוף כלכלית רק ארגוני פשיעה, מתוך הבנה שהדרך היעי לה לריסוקם היא באמצעות שיתוק פעילותם הפיננסית.

כעת מתכוונים במשטרה ובפרק ליטות לפגוע בכיסם של הפורעים על מנת להרתיע. "כל מי שגרם נזק - ישלם" קובע תנ"צ בואני.

מתחילת המהומות בערים המ עורבות, שגלשו ליישובים נוספים, מתנהל שיח ער על "סימטריה" שבין מעורבות יהודים בפרעות לבין מעו רבותם של הלא יהודים.

3,300 תיקים נפתחו

מנתונים רשמיים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי מ 9 במאי ועד אתמול בבוקר נפתחו במשטרה יותר מ 3,300 תיקים פליליים סביב אירועי האלימות. העבירות המרכ זיות הן התפרעויות, הצתות על רקע לאומני, היזק לרכוש ממניע גזעני ותקיפה בנסיבות מחמירות.

במהלך האירועים, ועד אתמול בבוקר, נעצרו 1,415 חשודים בפ רעות. 1,148 מתוכם בגירים, 267

קטינים. רוב מוחלט של העצו רים, 1,256 הם לא יהודים, לעומת 159 עצורים יהודים. עד כה הובאו להארכת מעצר 566 מבין העצורים, והוגשו יותר ממאה כתבי אישום.

העימותים בלוד, לדברי מקורות משטרתיים, היו יכולים להיות גרו עים יותר מכיוון שארגוני הפשיעה בעיר ומשפחות הפשע הקפידו לה עביר לפורעים מסרים שלא להשת מש בנשק פלילי עבור סיטואציות לאומניות. בפרעות השתתפו לצד תושבי העיר הערבים גם פלשתינים מהשטחים ומהמשולש. את התוש בים היהודים חיזקו בימי המהומות אזרחים מיהודה ושומרון.

"באופן גורף, רוב החשודים בע בירות בלוד הם תושבים מקומיים מהצד הלא יהודי", הסביר בואני, "לגבי הקורבנות - חלקם תושבי לוד וחלקם כלל לא מתגוררים בעיר".

בכוונת המשטרה לתקוף בצורה כלכלית את הפורעים שפגעו במ בני ציבור והציתו רמזורים, ניידות משטרה ומכוניות. "תיקים עם פגי עה בסמלי שלטון ימוצו עד תום", הוא הבטיח.

11 חשודים בהסתה

בימים האחרונים פועל צוות של אגף החקירות והמודיעין, בפיקוד ניצב יגאל בן שלום, מול המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה כדי לגבש את נוהלי התקיפה הכלכלית.

על פי המתווה המתגבש, כל אזרח שיוגש נגדו כתב אישום שי קשר בינו לבין גרימת נזק לסמלי שלטון כמו הצתת ניידות משטרה, גרימת נזק לתחנות משטרה ולמבני ציבור, הצתת רמזורים ועוד - ייפ תח נגדו, נוסף על האישום הפלילי, הליך אזרחי של תביעה כלכלית.

ההליך ירוכז על ידי צוות מיוחד במדור אכיפה כלכלית, והתביעה תתבסס על הערכת שמאי בנוגע לגובה הנזק.

"אנחנו בעבודה מאומצת סביב השעון של חוקרים מכל המחוזות, מלהב 433 ומהמטה, כולל מעבדות מז"פ, על מנת להגיע לכל פורע חוק ולמצות עימו את הדין בתוך זמן קצר ובסמיכות לביצוע העבירה. מדובר בסל עבירות רחב, כולל ירי על שו טרים. באירועים מסוג אלה אין חוסר במשאבים", הסביר.

בחטיבת החקירות עוסקים גם בעבירות חופש הביטוי. לאורך הת קופה נוטרו אלפי הודעות ותכתובות מסיתות ברשתות החברתיות מדי יום, אך לדברי בואני, "לא כולן הגי עו לרף של פתיחה בחקירה. אנחנו לא מדינת משטרה".

בעוד המשטרה רצתה לפתוח בח קירה נגד 28 חשודים בעבירות של הסתה לאלימות, הפרקליטות אישרה לחקור 11 חשודים בלבד.

תנ"צ בואני: "תיקים עם פגיעה בסמלי שלטון ימוצו עד תום. חוקרים מכל המחוזות עובדים סביב השעון. באירועים מסוג זה אין חוסר במשאבים"

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-05-21T07:00:00.0000000Z

2021-05-21T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/283755611981819

Israel Hayom