עיתון ישראל היום

ישראל לא צריכה להצטדק

אמנון לורד

בפרסום עוד צה"ל מנסה להוריד את הלחץ על ידי

תחקיר חלקי על התקרית בג'נין, מצאה לה סוף סוף מועצת הביטחון סביב מה להתאחד. היא שחררה גינוי להרג העיתונאית ודורשת חקירה. שותפות לגינוי גם רוסיה וסין. את ההרג מחליפה עכשיו מהומת התגובות על פעילות המשטרה בהלוויית שירין אבו עאקלה בירושלים. זאת דינמיקה שמזכירה את מות הילד מוחמד א דורה, שלמעשה תדלק את האינתי פאדה השנייה בסוף ספטמבר .2000

הבעיה שעולה עם התחקיר נוגעת לפרטים על מקור הירי של כוח צה"ל בהיתקלות עם המחבלים. האם נכון היה לרדת לרזולוציה שקובעת כי ירי מתוך חרך טלסקופי בג'יפ יכול היה להרוג את העיתונאית? הצבא נמצא בסביבה ארגונית ותקשורתית עוינת, מידע דולף במהירות, ועוד עלולה להיחשף זהות היורה עצמו בתוך הג'יפ - כל זאת בלי שיש בדל הוכחה שהירי גרם למות העיתונאית. גם הבעת הצער של צה"ל על מות העיתונאית אינה במקומה. כתבים אינם זוכרים ב 40 השנים האחרונות מותו של עיתונאי בשטחים, כך שצה"ל בא לאירוע בידיים נקיות ואינו צריך להצטדק.

גל הגינויים, אף שלכאורה אינו נוקב בשמה

הצבא נמצא בסביבה ארגונית ותקשורתית עוינת, מידע דולף במהירות, ועוד עלולה להיחשף זהות היורה עצמו בתוך הג'יפ

של ישראל, מעורר תגובה אנטי ישראלית אוטומטית. שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס גרינפילד, ודוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, "נחרדות" ממות העיתונאית ו"מוטרדות" מהמראות הקשים בהלוויה. כך גם מזכיר האו"ם ושר החוץ של האיחוד האירופי. ממשלת ישראל נמצאת בכאוס מול הצונאמי הזה, ונוצרת דינמיקה שמובילה להחזרת הנושא הפלשתיני לשולחן המו"מ ביוזמה משותפת של ירדן וארה"ב. 19 ישראלים נרצחים ואיומים גרעיניים לא מצליחים להשיג תוצאות כאלה.

לפני כ 22 שנה, כשנורה הילד מוחמד א דורה בתחילת האינתיפאדה, טעתה ממשלת ישראל כשקיבלה אחריות למותו. הצילום של הילד הפך לעלילת הדם הראשונה במאה ה .21 ג'נין היתה זירה לעלילה נוספת כשגורמים פלשתיניים, בראשות סאיב עריקאת, הכריזו שצה"ל ביצע טבח בקרב שנערך באפריל .2002 למעשה, חוסלו 51 מחבלים תוך אבידות קשות לצה"ל. בג'נין נרצח גם כוכב הקולנוע והתיאטרון ג'וליאנו מר, ישראלי שהזדהה גם כפלשתיני. על זה אסור לדבר. הדחקה והכחשה מושלמות. זה לא התאים לנרטיב.

מות אבו עאקלה הוא מקרה קלאסי של "מתקפת נגד מוסרית" שבאה תמיד לעצור את צה"ל כשהפלשתינים מפסידים. אבל יש תוספת: האמריקנים עדיין לא התאוששו מרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י. מבחינת הטרור הפלשתיני, עיתונאים הופכים למגן אנושי כמו ילדים ואזרחים אמריקנים. תשובה חלקית למצב היא המשך תנופת הפעילות החודרת נגד טרור.

חדשות

he-il

2022-05-15T07:00:00.0000000Z

2022-05-15T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281642488770834

Israel Hayom