עיתון ישראל היום

המדינה למפונים ללא מלון: קחו 200 ש' ללילה - ותסתדרו

על פי פרויקט משרד התיירות והתאחדות בתי המלון, 70% מסך חדרי האירוח ינוצלו לשיכון התושבים שיפונו מאזורי הלחימה בדרום ובצפון ● המדינה צפויה לשלם 500 שקלים ללילה במלון למבוגר

שמעון יעיש

אחד הפרויקטים המשמעו תיים במלחמת חרבות ברזל הוא פינוי התושבים מהאזורים שסמוכים למוקדי הלחימה. עד כה פונו מבתיהם כ 120 אלף תושבים שמתגוררים במרחק של 7-4 ק"מ מגבול רצועת עזה.

חלקם פונו ל"התרעננות" בבתי מלון ובאכסניות ברחבי המדינה. מדובר, נכון לעכשיו, בתקופה של כשבוע, שתיתכן כי תתארך. רוב המפונים הם מהיישובים הקרובים יותר לגבול - אלה שכרגע אין הג בלת זמן לחזרתם לבתיהם.

מי שאחראית לפרויקט הפינוי היא רשות החירום הלאומית )רח"ל(, הכ פופה למשרד הביטחון. בימים הרא שונים של פינוי התושבים השתמ שו אנשיה בשירותיהם של סוכנויות תיירות שונות, שגבו עמלה של 8%-5% מחלק מבתי המלון. בהחלטה של שר התיירות חיים כץ הופסקה העבודה מול משרדים אלה, וכל ריכוז הפרויקט הועבר למשרד התיירות, ביחד עם התאחדות בתי המלון.

מתדרוך שערך אתמול משרד הביטחון עולה כי כמעט כל חדרי המלון באילת אזלו, אך העיר הדרו מית נערכת להקמת "ערי אוהלים" לטובת מפונים מכל רחבי הארץ.

עיר דומה מתוכננת גם בכפר המ כביה ברמת גן. גורמים שטיפלו בנו שא פינוי התושבים אמרו בשיחות עם "ישראל היום" כי "הסיפור הזה לא פשוט, משום שלא כולם רוצים להתפנות לאן שמבקשים מהם. חלקם לא יכולים לרדת דרומה, כי העבודה שלהם נמצאת בצפון, וחלקם רוצים להישאר ליד חברים ובני משפחה ולהתפנות יחד. זה תהליך מאוד מו רכב ומסובך".

על פי נתוני התאחדות המלונות בישראל, נחשפים הסכומים שאותם אמורה לשלם המדינה לבתי המלון, עבור אירוח התושבים שיפונו. נכון לעכשיו נכללים בפרויקט כ 40 אלף

חדרי מלון, והמדינה תשלם 500 שק לים ללילה עבור כל מבוגר ו 250 שקלים ללילה עבור ילד.

אף שבתחילה לא כך היה המצב, כל אחד מהמפונים יהיה זכאי מעתה להזנה של שלוש ארוחות ביום. זהו למעשה גם אחד התנאים לבחירת מקום אירוח: היכולת לספק שלוש ארוחות ביום, וכן יכולת להחליף סדינים פעם בשבוע ומגבות פע מיים בשבוע. מובן שנדרש רישיון עסק בתוקף, לצד דרישות נוספות.

המפונים מורשים להשתמש ברוב מתקני המלון, דוגמת בריכות וחדרי כושר, ויש לא מעט גופים שעוב דים במקביל לבתי המלון, ומספקים גם בידור. כך, בין היתר, בשבועיים האחרונים הגיעו מיטב אמני ישראל ומפורסמים שונים כדי לסייע למ פונים להתמודד עם הימים הקשים.

בישראל יש כ 56 אלף חדרי מלון בלבד, מה שאומר כי במידה שיעלה הצורך לפנות מעגל נוסף של תוש בים מערים נוספות, ייתכן שבמשרד הביטחון יצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים בנוסח ערי האוהלים.

כסף כבר מהיום הראשון

מי שבחר שלא להשתכן במלו נות או באכסניות על חשבון המ דינה, יהיה זכאי לתשלום מטעמה. שר התיירות ומשרד האוצר סיכמו ביניהם על תשלום לחודש - שיועבר למשפחות המפונים. על פי ההסכם, כל מבוגר יהיה זכאי ל 200 שקלים ליום, וכל ילד עד גיל 18 יהיה זכאי ל 100 שקלים ביום.

הכסף יועבר מיום הפינוי הרא שון ולמשך כל תקופת הפינוי. לשם המחשה, משפחה עם זוג הורים ושני ילדים תהיה זכאית לכ 18 אלף שק לים בחודש. נכון לעכשיו, עדיין לא פורסם מנגנון הפיצוי, אך הדבר אמור להיות מטופל בקרוב.

מחפשים פתרונות

שר התיירות חיים כץ: "דמי הכ לכלה מאפשרים לממן הוצאות מחיה עבור אלו שבחרו להתפנות לחברים, למשפחה או לשכור די רות באופן עצמאי - ובמקביל לפ נות חדרים במלונות עבור אלו שאין להם אלטרנטיבה. קיים מחסור בחדרי אירוח. אנו פועלים למציאת פתרו נות לכולם".

נשיא התאחדות המלונות אלי כהן: "מלונאי ישראל נקראו אל הדגל, וההתגייסות לטובת האזרחים היתה מוחלטת. הם פתחו את ליבם לא לפים רבים של תושבים שהתפנו בו בזמן. אני סמוך ובטוח שמשרד התיירות ינהל את מערך הקליטה בצורה המקצועית והיעילה ביותר, ואנחנו נמשיך לחזק ולתרום לטובת החוסן האזרחי של מדינת ישראל, כי רק ביחד ננצח".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2023-10-24T07:00:00.0000000Z

2023-10-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281500755931846

Israel Hayom