עיתון ישראל היום

המדונה של המדינה

רגע אחרי שחגגה השבוע יום הולדת ,64 מדונה מסכמת ארבעה עשורים של יצירה באלבום אוסף חדש, המאגד 50 להיטים שלה שהגיעו למקום הראשון במצעדים הזדמנות מצוינת להיזכר בכל הפעמים שביקרה בארץ בסיבובי הופעות, באירועי קבלה וכן, גם באותם זיופים ידועים לשמצה

| דודי כספי, לוס אנג'לס

ההתחלה: נועזת

1993 תיזכר בהיסטוריה של מדינת ישראל כשנה שבה השמיים נפתחו חגיגית להופעות ענק בסדר גודל שלא הכרנו קודם. היה זה קיץ שנפתח עם להקות הרוק גאנז אנד רוזס ומטאליקה, נמשך בשתי הופעות של מייקל ג'קסון, והסתיים בפינאלה גרנדיוזי בתחילת אוקטובר, עם ה"גירלי שואו" של מדונה לעיני 50 אלף איש, ואני ביניהם. הייתי אז תלמיד בית ספר יסודי, שגדל למציאות שבה ישראל נמצאת על המפה בכל הנוגע למופעים ברמה הגבוהה ביותר. ואז, בסיבוב ההופעות העולמי הרביעי של מלכת הפופ, אחרי עשור שבו מיצבה את עצמה כסופרסטארית בינלאומית, החל הקשר של מדונה עם ישראל.

הסיבוב הזה, שאותו ניהל אחיה כריסטופר צ'יקונה, היה תיאטרלי וחושני מתמיד ובא בהמשך לקידום האלבום "ארוטיקה" והספר מעורר המחלוקת "סקס". היתה זו נקודה בזמן שבה מדונה הלכה עד הקצה באופן ויזואלי למדי, למורת רוחם של רבים. גם בארץ המגזר החרדי התנגד נמרצות להופעתה הארוטית בארץ הקודש, אבל זה לא ממש עזר. וכשהמופע נפתח עם הרקדנית קארי אן־אינבה (לימים שופטת ב"רוקדים עם כוכבים" האמריקנית), כשהיא גולשת באיטיות במורד מוט חשפנות במרכז הבמה מול 50 אלף צופים משולהבים, היה ברור שגם הפעם מדונה ניצחה.

ארוטיקה נכחה ביצירתה של מדונה כמעט מהיום הראשון. אחרי הספתח לקריירה 1982־ב עם הסינגל הראשון "Everybody" והאלבום הראשון שחשף אותה כאמנית פופ־דאנס חצופה וססגונית, 1984־ב היא הטביעה את חותמה בטקס פרסי הווידאו־קליפים הראשון של MTV כשביצעה את שיר הנושא מאלבומה השני "כמו בתולה" והתגלגלה על הבמה בארוטיות שהיתה יותר ממרומזת. בדיעבד היא תירצה זאת בתמימות בכך שבד התחרה של שמלת הכלה החושפנית שלבשה הסתבך בעקב נעלה, ולכן בחרה ב"כוריאוגרפיה אופקית" על הרצפה. אגב, מייד כשירדה מהבמה אמרה לה היחצנית שלה: "זהו, הקריירה שלך גמורה".

בדיעבד התברר שהיתה זו רק יריית הפתיחה. לא רק לשילוב נשיות בלתי מתנצלת ביצירה שלה, אלא גם לנסיקה המקבילה ,MTV־ל ערוץ שהפופולריות שלו גברה, בין השאר, בגלל וידאו־קליפים כמו של מדונה - שהתגלתה גם כאמנית ויזואלית חסרת תקדים.

הבכורה של מדונה בישראל הגיעה בנקודה מאתגרת בקריירה שלה. רבים סברו אז שהאלבום "ארוטיקה" היה צעד אחד נועז מדי. המבקרים, בדיוק כמו היחצנית שלה, החלו להספיד אותה. ואכן, בניגוד לסיבוב ההופעות הקודם מתחילת שנות ה־09 "אמביציה בלונדינית", שהונצח בסרטה התיעודי "במיטה עם מדונה", הפעם היא הופיעה רק בשלוש ערים בארה"ב, אבל הופיעה לראשונה בדרום אמריקה, באוסטרליה ואצלנו. בפועל התקופה הנועזת הזו תיזכר ככזו שבה מדונה הותירה חותם אמנותי מרחיק לכת ומשמעותי, לפני המהפך הגדול. בהמשך: מוארת

"יש לי רעיון, בואו נטוס מחר לישראל!" הכריזה מדונה בתום מסיבת סיום סיבוב ההופעות 2004־מ בליסבון. ואכן, מייד אחריה היא המריאה לכנס קבלה בתל אביב. אותו משפט היתולי נכלל בסרטה התיעודי השני "אני רוצה לספר לכם סוד", שעקב אחר ההארה הרוחנית שחוותה מאז הפכה אם לבתה הבכורה לורדס ,1996־ב תוצר של זוגיות עם מאמן הכושר שלה. סיבוב ההופעות בעקבות אלבום האולפן התשיעי ‪"American Life"‬ 2003־מ היה אמור להסתיים בישראל, אבל גל פיגועי הטרור של התקופה גרם למארגנים לרדת מהרעיון. מדונה לא ויתרה על הביקור בישראל, אבל במקום להופיע נאמה בכנס על רוחניות וילדים. האלבום עצמו, אגב, נחשב לכישלון, אף שמכר לא פחות מ־5 מיליון עותקים, וארבעת הסינגלים שיצאו ממנו קטפו את המקום הראשון במצעד הדאנס של בילבורד, ולכן הם נכללים באוסף החדש לציון 50

החרדים התנגדו להופעתה הראשונה של מדונה בישראל, אבל זה לא עזר. וכשהמופע נפתח עם רקדנית הגולשת באיטיות במורד מוט חשפנות במרכז הבמה מול 50 אלף צופים משולהבים, היה ברור שגם הפעם היא ניצחה מדונה ניסתה לשדר את מסר המרד, לא נכנעה לתכתיבי החברה בכל הקשור לנשים בוגרות, התבטאה נגד גילנות ומיזוגיניה המופנות כלפיה, וברוח האלבום עשתה X מוחלט וסופי על כל המשמיצים שקראו לה לפרוש

הסינגלים שכבשו את פסגת המצעדים.

במקביל, בראיונות לקידום אותו אלבום, מדונה החלה

לומר שקשה לה כבר לבצע שירים כמו ‪"Material Girl"‬

Virgin"ו ."Like a אך כמי שיודעת להמציא את עצמה בכל פעם מחדש, היא ידעה היטב גם כיצד להתאים את הלהיטים האייקוניים של תחילת הדרך למצבה הנוכחי. זה היה הנושא של אותו סיבוב הופעות שהסתיים בביצוע חגיגי של "Holiday" עם דגלי כל המדינות, ועם דגל ישראל לצד הדגל הפלשתיני. סימן לבאות.

מדונה של תחילת המילניום השתנתה לבלי הכר מאז הביקור הקודם שלה במחוזותינו. מנערה חומרנית היא הבשילה לאמא אדמה. משוחררת מעכבות, היא פנתה לאפיקים חדשים. כך, למשל, גילמה את דמותה של הגברת הראשונה לשעבר של ארגנטינה, אווה פרון, בסרט "אוויטה" ,)1996( תפקיד שעליו אף זכתה בגלובוס הזהב. היא גם התברגנה ונישאה בשנת 2000 לבמאי הבריטי גאי ריצ'י (אחרי הנישואים באייטיז לשחקן שון פן), שעימו הביאה לעולם ארבעה חודשים קודם את ילדה השני, רוקו. במקביל, עשתה כותרות גם כפרזנטורית המפורסמת ביותר של תורת הקבלה, עוד טרנד של סוף הניינטיז שאותו הובילה בגאון.

מה השתנה? האיפור הכבד נעלם והמחוכים הוחלפו בשמלות פרחוניות. הכוכבת החלה לכתוב ספרי ילדים, הביעה דעות בנושאים ברומו של עולם ובאופן כללי - התבגרה. הגורו שלה היה איתן ירדני, בכיר במרכז הקבלה העולמי, שעמד גם מאחורי הביקור שלה בארץ כשנאמה בכנס בספטמבר 2004 ושלוש שנים לאחר מכן, בכנס .2007־ב

"פגשתי בכנס אנשים מכל העולם, החזקנו ידיים, שרנו, רקדנו והתפללנו יחד, נוצרים, יהודים ומוסלמים, כשלכולנו דבר אחד משותף - רצון לשלום עולמי, קץ לכאוס, לסבל ולשנאה ללא סיבה, ולכן אני כאן", אמרה .2004־ב "אני שמחה לחזור לישראל ומבטיחה שלא להיעדר לעשר שנים נוספות. למען האמת, קצת היססתי לבוא אחרי דיווחים בחדשות על פיגועי טרור ואזהרות שמסוכן כאן לאמריקנים. אבל זה לא יותר מסוכן מאשר בניו יורק. אני מרגישה מאוד בטוחה ורצויה כאן, והדבר הכי מסוכן שנתקלתי בו הם צלמי הפפראצי מחוץ למלון".

בשיא: שולטת

אחרי הספתח הנועז ועוד שני ביקורים פרטיים בסימן קבלה, שעליהם שמענו בתיווך סיקור חדשותי (כולל מפגש עם הנשיא שמעון פרס ז"ל מעט אחרי שנבחר לתפקיד), בפעם הרביעית שלה בארץ מדונה הגיעה היישר לזרועות המעריצים, עם שתי הופעות אחרונות בסיבוב Sweet" & "Sticky שנערכו בספטמבר 2009 מול 100 אלף איש במצטבר.

"כמה שנים לא הופעתי כאן, ואני מאוד שמחה לחזור. כל כך טוב להיות שוב בישראל, לא איעדר בשנית לעוד כל כך הרבה זמן", הבטיחה לקהל, "אני נטענת באנרגיה בכל פעם שאני פה, ואני ממש מאמינה שישראל היא מרכז האנרגיה של העולם. אם נחיה כאן בהרמוניה, יהיה שלום בכל העולם... על זה בדיוק אני מדברת, תל אביב!"

מדונה היתה אז בשיא ההצלחה. היא והמנהל הישראלי־אמריקני שלצידה, גיא עוזרי, קראו את מפת תעשיית המוזיקה המשתנה וראו שהכסף הגדול כבר אינו במכירת אלבומים, אלא בהופעות - מסקנה שקיבלה ביטוי בשני סבבים של הטור Sweet" & ,"Sticky שכללו 85 הופעות בכל רחבי העולם וגרפו לא פחות מ־024 מיליון דולר. מדובר בסיבוב ההופעות הרווחי ביותר של אמנית אישה והעשירי אי־פעם בסך הכל, ולפניה רק להקות ותיקות

כמו האבנים המתגלגלות ו־2U.

במקביל למסע ההופעות המצליח, מדונה העמיקה את פעילותה החברתית, לרבות תרומות למלאווי במזרח אפריקה, שם בנתה בית חולים לילדים, חנכה בית ספר לבנות והשקיעה במערכת החינוך, בדגש על עזרה ליתומים. היא גם אימצה ארבעה ילדים ממלאווי, דיוויד בנדה ,)17( מרסי ג'יימס )16( והתאומות סטלה ואסתר .)9( בשנה שלפני בואה לישראל היא נפרדה מגאי ריצ'י, ובסיבוב ההופעות ליווה אותה בן זוג חדש, די.ג'יי ברזילאי בשם חזוס לוז, הצעיר ממנה ב־82 שנים. במהלך הביקור הספיקה להיפגש לארוחת שישי עם בני הזוג נתניהו, ואפילו ישבה במסעדה תל־אביבית עם ציפי לבני.

ההופעה האחרונה שלה בפארק הירקון משכה מעריצים שלה מכל העולם, עם שמועות על הופעת אורח מפתיעה של ג'סטין טימברלייק, שהיה שותף ליצירת האלבום שקידמה ‪."Hard Candy"‬ אלא שגם כשהתברר שהשמועה היתה כנראה תכסיס למכירת כרטיסים אחרונים שעות לפני סגירת הקופות, השואו של מדונה לא אכזב, הילדים לורדס ורוקו השתלבו בכמה מהביצועים, גיא עוזרי הודה למעריצים והיא לא שכחה לחלוק כבוד אחרון למייקל ג'קסון, שמת כמה שבועות קודם לכן. הערב, בסופו של דבר, השאיר טעם של עוד. וכמו שמדונה הבטיחה, הטעימה הבאה לא איחרה להגיע.

ועכשיו: נצחית

שנתיים וחצי לאחר מכן מדונה פתחה בישראל את סיבוב ההופעות לקידום האלבום ."MDNA" זה קרה חודשיים בלבד אחרי מופע האמצע שלה במשדר הסופרבול בארה"ב, שמשך בשידור חי 114 מיליון צופים הכוכ־ יותר ממשחק הפוטבול עצמו. במופע, שנתן טעימה למה שצפוי בסיבוב ההופעות הגרנדיוזי הבא של בת, אירחה מדונה, בין השאר, את הראפרית ניקי מינאז' ואת הזמר סי־לו גרין.

"זהו חלומה של כל נערה מהמערב התיכון להופיע על בימת הסופרבול. יש לי שמונה דקות לארגן את הכל, 12 דקות של הופעה ועוד שבע דקות להסתלק לפני שהמשחק נמשך. אז אני אמנם מאוד נרגשת, אבל בעיקר לא רגועה", הודתה במסיבת העיתונאים כמה ימים קודם, "מכל הדברים שעשיתי, זה בטוח הדבר שהכי ישמח את אבא שלי. לי אין למה להשוות את המעמד, כי זה לא בדיוק העולם שלי. בתיכון הייתי מעודדת ונהניתי מההופעה עצמה ומהכוריאוגרפיה. הפעם יש לרשותי מגרש שלם, שאליו מתרכז כל הטירוף. אני רק מקווה ומתפללת שהכל ייצא לפועל ויהיה מדהים".

אותו מופע אמצע עבר חלק עבור מדונה, אולי אפילו

במפתיע, מאחר שלא מוגזם היה לצפות ממנה לפרובוקציות בדמות התערטלות, הצהרות פוליטיות או נשיקה עם בריטני ספירס. מי שכן זכתה לכותרות שליליות למחרת המופע היתה הראפרית והיוצרת ,M.I.A שהיתה אורחת של מדונה במופע. היא הציגה אצבע משולשת למצלמה, ואף נקנסה על כך. וחוץ מזה שלא קיבלה את כותרות הבוקר שאחרי, מדונה נשענה בהופעתה על פלייבק, גימיקים לא מרגשים ובעיקר הלכה על בטוח - בדיוק ההפך מהציפיות.

גם סיבוב ההופעות שנפתח באצטדיון רמת גן מול 33 אלף איש, לרבות מעריצים ותקשורת מרחבי העולם, השאיר טעם מוכר של טריקים שמדונה שלפה מחדש מכובע הקסמים שלה, אלא שהפעם ללא אפקט ההפתעה. היא חשפה טפח, לבשה פרשנות חדשה לחזיית הקונוסים שעיצב לה שני עשורים קודם לכן ז'אן־פול גוטייה ושילבה אמירות נגד רודנים שונים ושימוש בכלי נשק לאורך ההיסטוריה. המבקרים לא ממש התרשמו. לסיבוב ההופעות הבא שלה, שנועד לקידום האלבום

‪,"Rebel Heart"‬ מדונה הגיעה בעמדה משופרת ועם מופע מרהיב שראיתי בלוס אנג'לס, ושלמרבה הצער לא הגיע לישראל. היו בו חומרים חדשים עם יותר להיטי עבר מאי פעם ומסר של נצחיות, כי את מעמד האייקון אי אפשר לקחת ממנה, וגם לא ארסנל של להיטים שהיא שולפת לשמחת הקהל בכל הזדמנות. בכל זאת, מדובר באמנית פופ שאלבומיה נמכרו ב־004 מיליון עותקים. על הדרך היא לוגמת ממעיין הנעורים וממשיכה לחבור לאמני פופ עולים - גם כדי לדהור על התהילה שלהם, מבריטני וג'סטין טימברלייק, דרך קניה ווסט ועד מיילי סיירוס ומאלומה.

באחד מרגעי השיא באותה הופעה באל.איי - כשבקהל יושבים שמות כמו אשטון קוצ'ר, מילה קוניס, קווין לאטיפה, סלמה הייק וקייטי פרי - מדונה פצחה במחרוזת להיטיה מהאייטיז, באווירה ספרדית וכשהיא לובשת שמלת פלמנקו ארוכה וססגונית.

"בחיים שלי לא לבשתי כל כך הרבה בגדים. אבל למה ציפיתם? שאחשוף בפניכם את הישבן? את זה כבר עשיתי", אמרה לקהל בהומור אחרי הביצוע. "באל.איי אני מרגישה בבית, אני אוהבת את ההיכל הזה, אבל האורות פה מאוד נמוכים ואני מזיעה מהחום. גם נדמה לי שכל הזמן מנמיכים את התקרה, אבל רגע, אולי זה רק האגו שהולך וגדל? אמנם יש תחושה של בדידות בפסגה, אבל מה שבטוח - ממש לא צפוף לי פה!"

הייתכן? מזייפת

בצל אותו קיפאון בהתפתחותה האמנותית של מדונה, הביקור האחרון אצלנו ייזכר באקורד צורם, כנראה יותר מאחד. הכוונה כמובן למופע שלה באירוויזיון ,2019 שהתקיים בתל אביב הודות לזכייה של נטע ברזילי בתחרות שנה קודם לכן.

הסוד השמור הכי לא שמור לקראת הפקת הענק של האירוויזיון בישראל היה שמדונה בכבודה ובעצמה תגיע להופיע במחצית המשדר. בפועל, איחוד השידור האירופי לא אישר את השתתפותה עד יומיים לפני, רק אחרי שהחוזה נחתם רשמית. על הפרק היו, בין השאר, מחלוקות אמנותיות. כצפוי, מדונה בחרה בפלטפורמה של משדר ענק עם מאות מיליוני צופים כדי לומר את אשר על ליבה. על גבם של שני רקדנים נראו דגלי ישראל ופלשתין, בניגוד למדיניות איחוד השידור האירופי באשר לתכנים פוליטיים. מדונה, מצידה, הגיבה למחרת בקצרה ואמרה ש"מסר של שלום אינו פוליטי".

אולם לא רחשי ליבה של מדונה כי אם מיתרי קולה עשו את הרעש האמיתי, עם זיופים וביצוע שהיה רחוק מלהרשים. מלכת הפופ כרגיל עושה מה שמתחשק לה, אלא שעכשיו זה לא כל כך טוב. את המופע ראיתי מקרוב כאשר סיקרתי את האירוויזיון עבור האמריקנים, שגילו עניין בתחרות הזמר הוותיקה של אירופה רק בשל נוכחותה של מדונה. שעה לפני תחילת המשדר קיבלתי טלפון מהיחצנית שלה, קלי בוש־נובאק, שביקשה להדגיש כי בניגוד לדיווחים, מדונה לא קיבלה פרוטה על ההופעה. היה זה כנראה מעין כיבוי שריפות מונע, לפני שהאחריות למעשיה על הבמה תוטל על המארגנים.

הביצוע הנורא ההוא שופץ בגרסת הסרטון שעלה ביו־טיוב, אך לדעת רבים עשה שירות גרוע לסיבוב ההופעות הבא שלה, שבו נקטה לראשונה גישה שונה. במקום אולמות ענק היא עברה להופעות באולמות אינטימיים והצהירה שהיא רוצה קרבה לקהל, כדי לשים דגש על המופע ופחות על הפירוטכניקה. המעריצים גם לא הורשו להכניס טלפונים סלולריים כדי שיתרכזו רק במופע, בלי הסחות דעת. במילים אחרות - שלא יתעדו את מדונה, שכנראה נמצאת כבר הרבה מעבר לשיא.

במהלך סיבוב ההופעות בעקבות האלבום "מאדאם "X מדונה סבלה גם מפציעות, איחרה לעלות לבמה וביטלה לא מעט הופעות, עד שלבסוף העסק כולו נקטע בטרם עת עם התפרצות הקורונה. מדונה ניסתה לשדר את מסר המרד, לא נכנעה לתכתיבי החברה בכל הקשור לנשים בוגרות, התבטאה נגד גילנות ומיזוגיניה המופנות כלפיה, וברוח האלבום עשתה X מוחלט וסופי על כל המשמיצים שקראו לה לפרוש.

הבעיה האמיתית של מדונה בעשור האחרון היא שכל הניסיונות שלה שלא לחדול לכאורה ממה שעשתה לאורך השנים, משחקים עכשיו לרעתה. היא מתאמצת להיות רלוונטית, ובכך גוזרת על עצמה את דין הלא רלוונטיות; מקושטת יתר על המידה בתכשיטים, כולל על השיניים, עוטה רטייה על העין ומזיעה כאילו כדי להבהיר לנו שהיא מגניבה. אבל אם אתה צריך להזכיר, כנראה אתה לא, או שאתה בעיקר מנסה להזכיר לעצמך.

הפרויקט הבא של מדונה יהיה סרט ביוגרפי שיביא את סיפורה. היא תכתוב ותביים אותו. זוכת האמי ג'וליה גארנר ("אוזרק") צפויה לגלם את דמותה. הציפיות מהסרט הן שלכל הפחות ינציח את מורשתה כראוי, ולכל היותר שיהיה סרט טוב.

"אני מחפשת דרכים מעניינות ומהנות להציג מחדש את קטלוג השירים שלי ולהכיר לדור החדש את המוזיקה שלי", אמרה מדונה בראיון למגזין "וראייטי" בחודש שעבר. "אני עובדת בשנים האחרונות על התסריט לסרט על חיי. הוא מאוד ארוך ואני מנסה לקצר, אבל זה כמו לקחת איברים מגופי. נמאס לי לחיות בעבר. אני רוצה שוב לצאת לסיבוב הופעות. אני חיית במה, זה המקום שבו אני מאושרת. חייתי חיים יוצאי דופן ואני מוכרחה שהסרט יהיה יוצא דופן. הרעיון נולד כדרך למנוע מאנשים אחרים לעשות עלי סרטים, בעיקר גברים מיזוגיניים. סגרתי בפניהם את הדלת ואמרתי שאיש לא יספר את הסיפור שלי, מלבדי".

הביצוע הנורא של מדונה באירוויזיון שופץ בסרטון שעלה ביו־טיוב, אך לדעת רבים עשה שירות גרוע לסיבוב ההופעות הבא שלה, שבו נקטה לראשונה גישה שונה. במקום אולמות ענק עברה להופעות באולמות אינטימיים, בדגש על קרבה לקהל הפרויקט הבא של מדונה יהיה סרט שיספר את סיפור חייה. היא תכתוב ותביים אותו. זוכת האמי ג'וליה גארנר ("אוזרק") תגלם את דמותה. "הרעיון נולד כדרך למנוע מאנשים אחרים לעשות עלי סרטים, בעיקר גברים מיזוגיניים"

מנות ראשונות

he-il

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/283416310456577

Israel Hayom