עיתון ישראל היום

"הטיפול הנמרץ שלנו הוא הכי בעייתי בארץ"

פרשת מותה של היולדת רונית פישל מצטרפת לשורה ארוכה של טענות לקיפוח, לאפליה ולהזנחה של ביה"ח העמק, שהועלו בחודשים האחרונים. הטענות הועלו הן כלפי קופ"ח כללית, הבעלים והאחראית לבית החולים, והן כלפי משרד הבריאות, שאחראי לפי החוק לאיכות הטיפול הרפואי בכל בתי החולים בארץ.

בין הבעיות שנחשפו ב"ישראל היום" - סיכון ילדים בגלל עומסים קיצוניים, תלונות של רופאים במחלקה לטיפול נמרץ על כך שחולי קורונה מתו בגלל היעדר טיפול, תלונות על תנאי הטיפול בעירויי דם מצילי חיים, וממצאים פנימיים המלמדים על כך שבדיקות לאיתור מחלות ריאה מתבצעות באופן שמסכן את חיי החולים ונוגד את הנחיות משרד הבריאות.

במסגרת מאבקם התריעו הרופאים גם על הסיכונים הנשקפים לפגים בעת המעבר מחדר הלידה לפגייה. גם דגן נחשף להם והיה מזועזע מהמעבר הפיזי בין שתי המחלקות. "עברנו בסמוך למחלקת קורונה, דרך מדרכות מקורות ולא מקורות, וכל הדרך מטלטלים את הפג באינקובטור", הוא משחזר, "עכשיו אני מבין כמה זה היה מסוכן לחיים של נאדרי, אם כי בפגייה היחס של כל הצוות היה מצוין".

מקום מיוחד שמור לתלונות על המחלקה לטיפול נמרץ. תיעוד נדיר של מצבה נחשף במסגרת תביעה משפטית שהגיש בפברואר השנה ד"ר זיו רוזנבוים, אז מנהל ביה"ח העמק, נגד קופ"ח כללית בעקבות הכוונה לפטרו מניהול המוסד הרפואי. במסגרת ההליך נחשף מכתב פנימי סנסציוני, שכתבה בנובמבר 2021 דוברת בית החולים מירב יהב לד"ר רוזנבוים ולמיכל קיזלשטיין, דוברת קופ"ח כללית.

במכתב משחזרת יהב אירוע שקרה ב־8 בנובמבר, כאשר עיתונאי המסקר את צפון המדינה התקשר אליה ועדכן שהוא בדרך לבית החולים במסגרת כתבה רוחבית על היחידות לטיפול נמרץ בכל הארץ. יהב מציינת במכתב כי אמרה לו שאין צורך להגיע בעצמו, וכי היא תאסוף עבורו את הנתונים. אלא שהכתב התעקש ואמר שהמערכת דורשת מהכתבים להגיע ולהיכנס למחלקות בעצמם. לדברי יהב, "הטיפול הנמרץ שלנו הוא הכי בעייתי בארץ. ביקשתי לומר שיש לנו תוכנית גדולה להקמת יחידות לטיפול נמרץ בבניין החדש, והדוברת )קיזלשטיין( אישרה זאת". יהב כתבה עוד כי כשהגיע העיתונאי, היא שוב ניסתה להניאו מלהיכנס למחלקה לטיפול נמרץ וכך גם ניסה לעשות ד"ר עופר תמיר, סגן מנהל בית החולים. אבל העיתונאי עמד על שלו, והם נאלצו ללוותו לטיפול נמרץ.

על פי המכתב, בטיפול נמרץ פגש העיתונאי שני רופאים מהמחלקה, שהתלוננו בפניו על התנאים הירודים, על מחסור חמור מאוד ברופאים ובתרופות, ועל כך ש"אין פה תנאים, אין מקום לציוד, אין חדר למנהל". הרופאים אף העלו בפני העיתונאי טענות חריפות על יחס ההנהלה של בית החולים למחלקה ולרופאים שעובדים בה. הם אמרו כי "בית החולים זנח ונטש אותם", וכי הם "לא מאמינים לאמירות על האישור למחלקות טיפול נמרץ חדשות". השניים גם העלו טענות קשות על ההזנחה של חולי קורונה מונשמים שנפלו מהמיטות, ועל חולים שמתו מכיוון שלא טיפלו בהם. אחד הרופאים התלונן כי התריע על כך בפני ד"ר רוזנבוים, אבל לטענתו הלה אמר לו: "הם מתים בכל מקום, עדיף שימותו מהר". במקרה אחר, כך התלונה, אמר ד"ר רוזנבוים: "אני מקווה שלא אצטרך ללכת לטלוויזיה להסביר למה זה קרה". הרופאים התלוננו עוד כי הם כבר "התריעו על הכשלים בפני כל אחד מחברי הנהלת בית החולים, ואף אחד לא עשה עם זה כלום". הם אף הזכירו את חוסר היכולת לטפל בחולים במצב קשה, ובהם ביולדת שהועברה מביה"ח העמק ונפטרה בביה"ח כרמל בחיפה.

לבסוף הכתב לא פרסם את התלונות, ואילו בקופ"ח כללית בחרו להתמקד במה שהוצג כאי־אמון בין רופאי בית החולים לבין מנהלו. ד"ר רוזנבוים, שהגדיר את הטענות שהועלו כלפיו שקר, דיבה ולשון הרע, אישר לבית המשפט כי אכן "תשתיות היחידה לטיפול נמרץ ב'העמק' ירודות וחסרות זה שנים רבות". לדבריו, בדיון בוועדת הבריאות בכנסת, שנערך ב־51 בפברואר השנה, חזרה ואמרה ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"ל כללית וראש חטיבת בתי החולים בקופה, כי "מצב מחלקת טיפול נמרץ ב'העמק' בלתי נסבל".

עוד ציין שקיים קושי לגייס רופאי טיפול נמרץ בפריפריה, וכי טרם הוגדר אפילו מימון לתוספת מיטות האשפוז. לדברי רופאים בכירים בביה"ח העמק, מאז מותה של רונית פישל באפריל 2020 ועד היום לא נוספה מיטת אשפוז חדשה אחת במחלקה לטיפול נמרץ, ולא שופרו בה תנאי האשפוז.

מנות ראשונות

he-il

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282827899937025

Israel Hayom