עיתון ישראל היום

השאלון הקטן | עם גל קוּסטוּריצה, מחברת "בעיר המשפחות", הוצאת "עברית"

קרן דותן

משוררת, סופרת ועורכת. ספריה הקודמים: "לבד באוקיינוס" )ספריית מעריב, ,(2009 "שותפות מותנית" )עמדה, (2011 ו"מהגרת" )עמדה, .(2013 נולדה וגדלה בבאר שבע, התגוררה עשור בתל אביב ועשור בירושלים, וזה חמש שנים מתגוררת בראשון לציון.

מהי "עיר המשפחות"?

"בפשטות, 'עיר המשפחות' היא ראשון לציון, עיר שהמשפחתיות מאפיינת אותה, ובה גרים הוריי. הגעתי אליה מירושלים אחרי פרידה מזוגיות כבת עשור. ברובד עמוק יותר, כשהגעתי ל'עיר המשפחות' ב ,2017 היא הדהדה בי את הכישלון להפוך אהבה זוגית לבית, והקירבה הפיזית לבית הוריי חייבה אותי להביט פנימה. "בספר אני לא רק מזהה מחדש את הצלקות, את הטראומות, את אזורי הוואקום; אני גם מקבלת אותם, שותקת מולם, כדי להטמיע אותם כפי שהם, ומוקירה את השפעותיהם על הבחירות שלי ועל האהבה הרבה שיש בחיי".

הספר נודד בין בתים ואהבות ונטישות של שניהם. מה היחס בין "בית" ו"אהבה"?

"'בית' ו'אהבה' הם שני המושגים המרכזיים בכתיבתי. לאורך השנים ניסיתי - ואני עדיין מנסה - לברר את רכיביהם, ולפצח מה צריך להתרחש כדי שהם יתמזגו - כדי שאהבה תייצר בית. המושג 'נטישה' גם הוא דומיננטי בכתיבתי, אבל בעיקר כרובד סמוי, כנטישה קמאית, מובנית, שכל הזמן רוחשת, ואולי משום כך הטיפול שלי באהבה ובניסיון להפוך אותה לבית עיקש כל כך. "המילה 'בית' חוזרת בספר כ 40 פעמים. בזמן כתיבתו העסיקו אותי השאלות: למה בית מתפרק? איך הופכים אהבה לבית? התשובה שאני מעלה על הדעת היא שהבית לא באמת התפרק; הוא התפוגג כי הוא מעולם לא קרה. גם על השאלה הנוספת, "ָמה ָצִריְך ַלֲעוֹשׂת ְכֵּדי ֶשִׁיְּתַרֵחשׁ 'ַבִּית'" )עמ' ,(73 אני מציעה תשובה: כדי שאהבה תהפוך לבית במובנו העמוק, היא חייבת להימצא בתנועה מתמדת - להתרחב, להעמיק, להשתנות עם הזמן ובהתאם לנסיבות. אבל זו כבר סוגיה אחרת שמחייבת דיון אחר, ספר חמישי, כפי הנראה".

בעבר כתבת ספרי פרוזה וספרי שירים, ובספר הזה יש גם וגם.

"הספר בנוי כפריימים של היזכרות. בניתי אותו כמו תערוכה: אצרתי דימויים, הנחתי אותם על דפים, וביניהם השארתי שקט. מאחר שזיכרונות שונים מדברים שפות שונות, הטקסט לא היה יכול להיות אחיד מבחינת הז'אנר: שירים באורכים שונים, פרגמנטים ושני סיפורים: סיפור ילדות ובו נטישה שרוחשת בסבטקסט, וסיפור בגרות ובו אהבה עזה שצומחת, מעמיקה, מתרחבת ומחזקת את הבית". ●

דרושים לוח

he-il

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282252374319361

Israel Hayom