עיתון ישראל היום

יועץ בשירות הממשלה

השופט מני מזוז גויס פעם אחר פעם לעבודות אינסטלציה שיפוטיות ששופטים אחרים התרחקו מהן. מינויו ליו"ר הוועדה למינוי בכירים הוא מכת מנע לקראת הקמתה האפשרית של ממשלת ימין

זאת לא הפעם הראשונה שמני מזוז נקרא אל הדגל, לתת שירות קטן לממשלה. ב 2004 הוא גויס על ידי שר המשפטים בממשלת שרון, טומי לפיד. התפקיד - היועץ המשפטי לממשלה. אחד הדברים הראשונים שעשה מזוז היה להזיז את כתב האישום שהכינה עדנה ארבל נגד ראש הממשלה אריאל שרון, כשנה לפני שהחל מסע האיתרוג של הרשויות ובייחוד של התקשורת למען שרון לקראת ההתנתקות.

היועץ מזוז זכה בעבר להערכה, בלי להתייחס בשלב זה לפועלו בזמן פינוי התושבים מרצועת עזה וצפון השומרון ב .2005 שמעתי אז ממנו על כך שתיקי החקירה, שהמ רכזי שבהם היה נגד אולמרט, מייצרים עצבנות בציבור משום שהדבר דומה לניקוי חדר. בזמן הניקיונות עולים אבק ולכלוכים לאוויר, אבל אחר כך הכל שוקע והחדר נקי. אפשר לנשום שוב. זה התקבל על הדעת. הוא היה המאוורר בפינת החדר שהעיף את כל הזבל לעברם של הנשיא משה קצב ושר המשפטים חיים רמון.

כשעזב את תפקיד היועמ"ש, יצר מזוז רושם שאין פניו נשואות לתפקידים רמים יותר, שזה אומר שופט בבית המשפט העליון. הוא פרש. אף שלא התבטא בנו שא, הוא חשב אז שיהיה קשה להוכיח קשירת קשר מצד הרמטכ"ל אשכנזי ואחרים נגד הדרג המדיני. זאת, בין השאר, משום שבידי הממשלה היתה הסמכות כל העת להחליט על הדחתו. היום ברור שלא רק הסמכות של ממשלת נתניהו ברק היתה אז ריקה מתוכן והיא לא היתה מסוגלת באמת להדיח רמטכ"ל. היא אפילו לא היתה מסוגלת למנות רמטכ"ל, כיוון שרשת הדיפ סטייט הצ ליחה בעזרת מבקר המדינה לינדנשטראוס ויועץ משפטי שהתגלה לפתע כפושר ולא החלטי, וינשטיין, להפיל את האלוף יואב גלנט.

היום, כדי לשמור על מעט ההערכה האישית והמקצו עית כלפיו, השופט מזוז יכול לעשות מעשה פשוט ולא ליטול עליו את תפקיד יו"ר הוועדה למינוי בכירים. הוא לא מתאים ולא עומד באמות המידה הציבוריות שתפקיד כזה - שהוא למעשה מיותר - דורש. כן, שוב לפיד. יאיר לפיד. שוב שירות קטן לממשלה. ממשלה שנשלטת בידי ראשי סיעות עם 25 מושבים בכנסת בלבד. לנפתלי בנט, שסירב להשתמש בסמכותו כדי להפיל את מינוי מזוז, אין כמעט חברי כנסת בסיעתו. הוא העדיף נאמנות לחברים על פני אחריות לאומית. הנימוק שנתן בעניין מזוז: יש צורך דחוף לאשר מינוי רמטכ"ל.

בכך מתגלה כי סבך הביורוקרטיה השיפוטית לא רק שפוגע בסמכות הממשלה - הפגיעה היא ביכולתה למלא את התפקיד הראשון במעלה שלה בהחלטות העוסקות בביטחון הלאומי. זה פרק חדש בסיפורי גוגול: הממשלה לא יכולה למנות רמטכ"ל )או ראש מוסד או שב"כ( עד שתמנה קודם את ועדת הביורוקרטים שיוכלו לאשר לה את המינוי. מה יקרה במצב חירום, כשיצטרכו להדיח מישהו בכיר ולמנות בכיר אחר במקומו?

אבל גם ההערכה שמזוז זכה לה תקופה מסוימת בת פקידו כיועמ"ש, אינה עומדת בבחינת תפקודו במבט לאחור. הוא למעשה ניצח על פעולות הדיכוי של מחאת המתיישבים ותומכיהם בציבור הישראלי ב .2005 היו משפטנים שלא רצו לקרוא לזה השעיית הדמוקרטיה, אלא הסתפקו בהגדרה "דמוקרטיה מגומדת".

הוא הנחה את המשטרה לעצור אוטובוסים בדרכם להפגנות. הוא הביא למעצר של אלפים, בתוכם ינוקות, ילדות ופעוטות שישבו על ספסלי הדין כשפיאותיהם כמעט נוגעות ברצפה. לימים, הוא היה האיש שפרץ את הגדר כשופט ביהמ"ש העליון במהומות פתח תקווה מול בית היועץ המשפטי מנדלבליט, רדיפה בריונית שהגיעה עד לבית הכנסת. קודם פסק שאפשר להפגין מול משרד היועמ"ש אך לא מול ביתו. אחר כך הוציא אצבע וראה לאן הרוח נושבת. אלדד יניב ומני נפתלי, עם רוח גבית פוליטית ותקשורתית, קיפלו אותו.

בהמשך הוסרו הרסנים כשמהומות המחאה נדדו אל מול הבית ברחוב בלפור. כאן, לא רק שלא עצרו אוטו בוסים בנקודות היציאה, אלא אפילו הנחיות ההתגוננות במגיפת הקורונה בוטלו לכבוד המורדים שבדרך. מובן שההתקהלות ההמונית במירון בשנת 2021 זה משהו אחר. שם ועדת חקירה בודקת כל תג ותו במדיניות ההתקהלות בזמן המגיפה, שחוסלה למעשה בזמן האסון.

השופט מזוז גויס פעם אחר פעם לעבודות אינסט לציה שיפוטיות ששופטים אחרים לא רצו ללכלך בהן את הידיים. בעיקר כשצריך היה לפסוק ללא שום סמ כות חוקתית נגד המינוי של אורלי בן ארי, ואחר כך של דן אלדד כפרקליט מדינה זמני. השר אוחנה נאלץ לקחת לעצמו עורך דין, כי מנדלבליט לא רצה להגן על הממשלה בבג"ץ. אוחנה לקח את שמחה רוטמן, וטענתם היתה שמזוז פגע באתיקה של בית המשפט העליון כאשר הגדיר את אוחנה כ"שר לעומתי" למערכת.

עמדתו הפוליטית נגד אמיר אוחנה הביאה אותו להוציא פעם אחר פעם צווים נגד מינויים שביצע. מזוז ניסה

דרושים לוח

he-il

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282029036019969

Israel Hayom