עיתון ישראל היום

המזרח מתרחק? עומאן בולמת את פתיחת השמיים

בעקבות לחץ איראני: הסולטנות מעכבת את קיצור הטיסות למזרח דרך סעודיה ● "לאחרונה התגבר האיום על מדינות המפרץ"

שמעון יעיש ותמיר מורג

בלחץ איראני: הסולטנות מסרבת לאפשר למטוסים ישראליים לחלוף מעליה בדרך ליעדים במזרח הרחוק ● המשמעות: אי אפשר לנצל את האישור הסעודי, שכבר ניתן ●

עומאן מסרבת לפתוח את המרחב האווירי שלה לטיסות ישראליות בע קבות לחץ אינטנסיבי שמופעל עליה מצד איראן, כך נודע ל"ישראל היום".

במשרד החוץ אישרו כי התבצעה פנייה בערוצים טכניים ומקצועיים לעומאן בנושא הטיסות. משמעות הדבר היא כי נכון לעכשיו, אין אפשרות לנצל את פתיחת המרחב האווירי של סעודיה לטיסות ישראליות כדי לקצר את מסלולי הטיסה למזרח הרחוק.

כזכור, סעודיה כבר העניקה את כל האישו רים הדרושים לחברות הישראליות כדי לח לוף בשטחה. הנחת העבודה בישראל היתה כי פתיחת המרחב האווירי של עומאן היא עניין פורמלי בלבד, לאור העובדה שבין יש ראל לעומאן שוררים יחסים תקינים, גם אם לא רשמיים.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אף ביקר בסולטנות ב 2018 ונפגש עם הסולטן קאבוס, שהלך לעולמו בינתיים. מי שירש אותו הוא בן דודו, היית'ם בן טארק, שמכהן כיום בתור הסולטן במדינה.

איתות לטהרן

בשבוע שעבר אמרה מנכ"לית אל על ל"ישראל היום" כי להערכתה, עומאן תאשר לטוס מעל שטחה בתוך כמה ימים. עם זאת, שבוע חלף, האישור לא התקבל והטיסות למ זרח עדיין לא מתקצרות. ד"ר יואל גוז'נסקי, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר מח זיק תיק איראן והמפרץ הפרסי במל"ל, הס ביר כי לאחרונה איראן הגבירה מאוד את הלחץ ואת האיומים שלה על מדינות המפ רץ, כדי שאלה לא ינקטו צעדי נורמליזציה נוספים מול ישראל.

החוקר ציין כי שר החוץ האיראני שוחח אתמול עם מקבילו העומאני וניתן להניח בביטחון כי הנושא עלה בשיחה בין השניים.

מאז ביקור ביידן בסעודיה, מדינות ערב אותתו על מוכנותן לחדש יחסים דיפלומ טיים עם איראן למרות האיום הנשקף ממנה. רק לאחרונה דווח על חזרתו של שגריר כווית לטהרן. גם באיחוד האמירויות דובר על תה ליך להחזרת השגריר לאחר נתק ביחסים.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

2022-08-19T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281668258767105

Israel Hayom