עיתון ישראל היום

האסטרטגיה המסוכנת של איילת שקד

אורי צירלין אורי צירלין הוא יועץ תקשורת במשרד ניהול המשברים WBN

איילת שקד פרסמה במהלך מבצע "עלות השחר" תמונה בעמוד הטוויטר שלה שמסמלת את הקמפיין שלה. בתמונה רואים את ראש הממשלה לפיד יושב מול יו"ר האופוזיציה נתניהו ומעליה הכיתוב: "יחד נלחמים. יחד מנצחים". אמנם כוונת המשוררת ברורה ועומדת בליבת קמפיין האחדות של שקד, אך נראה כי המסר שוב מתפספס: אם כל כך טוב ביחד, אולי פשוט נצביע למי שאנחנו מעדיפים, ונקווה לטוב.

השרה שקד מוצאת עצמה בסיטואציה פוליטית בעייתית. בעוד ראש מפלגתה לשעבר הצליח למצב את עצמו פרסונלית בשנה האחרונה, עבד על מיתוגו המתון והחדש והצליח לאסוף סביבו תומכים, גם אם לא רבים, לקו החדש - אלה שבשיח נקראים "הבנטיסטים", שקד סירבה ללכת בדרכו. אולי משום החשש להתקבע במקום שהיא לא רוצה, אולי כי לא גיבשה עד הסוף את עמדתה. למעשה, שקד התעקשה לא למצב את עצמה מחדש. למה זה חשוב? כי בפוליטיקה העכשווית כל אחד חייב כמות לא מבוטלת של הערצה ציבורית. במידה מסוימת של אמת אפשר לטעון שהמרכיב האישיותי חשוב יותר מהרעיונות שאותם הפוליטי קאי מקדם. תפיסת הציבור את האיש שהם מצביעים לו היא קריטית.

התקלה האסטרטגית של שקד בקמפיין שלה עלולה לסכן את המיצוב שלה להמשך הבחירות ולפגוע בסיכוייה לצלוח את אחוז החסימה. שקד מוותרת על הניסיון למכור את עצמה לציבור ומנסה למכור לציבור רעיון. בתוך השיח הציבורי הנוכחי מדובר בתפיסה עם השלכות ברורות. את רעיון האחדות אפשר למכור, גם את רעיון הממלכתיות, אבל מאחורי הרעיון חייב לעמוד מישהו. דוגמה טובה לכך היא בני גנץ - הוא לא רק מדבר ממלכתיות וקורא לממלכתיות, הוא ממלכתיות. שקד לא היתה כזאת, והיא גם לא משדרת את זה. הקריאה לאחדות של שקד נתפסת כמזויפת במקרה הטוב, ובמקרה הרע נתפסת כעידוד אקטיבי להצבעה לאחד מהצדדים שאותם היא שואפת לאחד.

בסוף גם לציבור הישראלי שרוצה באחדות יש העדפה בתוך האחדות הזאת. הקמפיין של שקד מלהטט כרגע בין הדגשת החלקים הרעים של כל אחד מהצדדים, ובה בעת קריאה לאיחוד שלהם - אבל מתקשה לבסס את שקד עצמה. כל אחד מהצדדים, גם אלה שתומכים באחדות, חוששים שברגע האמת שקד תנטוש את הרעיון, כפי שנטשה רעיונות נוספים. פה מודגש עוד יותר המרכיב האישיותי, והחיסרון שלו בא לביטוי באופן הברור ביותר. אם הציבור הישראלי למד משהו בשנה האחרונה, הרי זה שרעיונות נשברים מהר מאוד, ומה שנשאר זה האנשים. קריאה לאח דות היא נושא מעניין להתמקדות בבחירות, אבל בלי לנסות להקים את פלוגות "השקדיסטים" לאיילת תהיה בעיה קשה לעבור את שלושת החודשים הקרובים ולמצוא את מקומה בכנסת הקרובה.

דעות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282102050448070

Israel Hayom