עיתון ישראל היום

מדוע נדחקה קריית שמונה ממפת עדיפות א׳ בסיוע למגורים?

ל"נדל"ן היום" נודע כי העיר הצפונית, שחשופה לירי חיזבאללה וממוקמת ב"קצה המדינה", לא מקבלת הטבה במגורים • ראש העירייה: "מחדל שפוגע קשות בהתחדשות עירונית"

תיאטרון האבסורד זה כאן. למרות העובדה שקריית שמונה נמצא בפריפריה הצפונית הרחוקה, ונחשבת לאחת הערים שהכי חשופות לטילים מצד חיזבאללה שבלבנון, עדיין הכנסת לא ראתה לנכון לתקן עיוות בחוק שמונע הטבת מגורים למתיישבים בה.

מדובר בחוק לעידוד השקעות הון, שכיום אינו מגדיר את קריית שמו נה כאזור עדיפות א' למגורים, כפי שהיא מוגדרת מבחינת תעשייה. המצב הנוכחי, באופן טבעי, מרחיק יזמים מהיישוב כולל יזמי התחדשות עירונית - דווקא בעיר שמיקומה הגיאוגרפי מועד לפורענות מבחינת תרחיש רעידת אדמה.

למעשה, שני דברים "נשכחו" בחוק לגבי העיר המדוברת; העובדה שמדובר ביישוב סמוך גדר לחיזבאללה, והדבר השני הוא שמדובר בישוב עם רמה סו ציו-אקונומית נמוכה, אך משום שאינו כולל ערבים או חרדים הדבר לא בא לידי ביטוי בחתך הסוציו-אקונומי באופן מובהק.

"הישכחותה" של קריית שמונה מא חור עלתה על פני השטח בעקבות פניית היזמים הצעירים קבוצת ברזילי וגלעד מור, שבונים כיום פרויקט חלוצי רא שון מסוגו בישראל – מעונות סטודנ טים למכללת תל חי המבוסס על מודל קו ליבינג. מדובר כאמור במיזם חדשני המשלב 316 דירות קטנות מותאמות לצעירים לצד שירותים חיוניים כגון מרחבי לימוד משותפים, תרבות, פנאי והופעות. יש לציין, שהקרקע נרכשה על ידי הקבוצה, ולא ניתנה כהטבה או מענק כלשהו לפרויקט.

במכתב למשרד הכלכלה כתבו היז מים: ״הפרויקט שלנו, שממוקם במרכז העיר, לא נידון בינתיים למתן אישור על ידי הרשות. קריית שמונה מדורגת במקום 102 בדירוג רשויות מקומיות בישראל. העיר מוזנחת, ולא נעשה בה עדיין פרויקט של התחדשות עירונית. הפרויקט שלנו הוא הראשון שנעשה בעיר, במהלכו נהרס מבנה שהוגדר כ'פצע פתוח בלב העיר' ובמקומו נבנה בניין חדיש ומושקע שיכניס דם חדש ואנרגיה לאזור״.

הסיבה לכך שהבקשה תלויה ועומדת הינה מגבלה בחוק לעידוד השקעות הון של דמי שכירות לסטודנטים עד 900 שקלים בלבד.

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, התייחס גם הוא לאבסורד: "אנו קוראים למשרד הכלכלה ולממשלת יש ראל להביא לתיקון מיידי ומהיר של המצב. יזמי התחדשות עירונית, שלו קחים על עצמם סיכון גדול גם ככה, לא מקבלים את ההטבות הממשלתיות כפי שהתכוון המחוקק. זה מצב אבסורדי המצטרף לשורה של מחדלים ופערים שלא מאפשרים כיום התחדשות עירונית בפריפריה הגאוגרפית בישראל, שזקוקה לכך יותר מכל בשל מיקומה על קווים ססמיים פעילים".

ממשרד הכלכלה נמסר: "מטרת המ סלול החדש בחוק היא לעודד שכירות מוסדית ארוכת טווח עם ודאות לשו כר. כך למשל, על פי תנאי המסלול, הסכמי השכירות צריכים להיות לחמש שנים עם אופציה לחמש נוספות. ככל שתוגש בקשה מתאימה לתנאי המסלול היא תיבחן ומינהלת הרשות להשקעות תקבל החלטה בהתאם".

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281998971232966

Israel Hayom