עיתון ישראל היום

עיראק קורסת - ודוהרת לבחירות נוספות

שחר קליימן

איש הדת השיעי מוקתדא א סאדר הפציר בתו מכיו לאחרונה להמשיך לשבת בתוך הפ רלמנט בבגדד עד שדרישותיהם יתקבלו: פיזור הפרלמנט והקדמת הבחירות.

זה עשרה חודשים שא סאדר לא הצליח להרכיב ממשלה חדשה למרות הניצחון שלו בבחירות על המפלגות הפרו איראניות בפרלמנט. אלפים הס תערו מאז סוף חודש יולי על ה"גרין זון" - רובע הממשל שבו נמצאות גם השגרירויות הזרות. המפ גינים, ברובם גברים צעירים, הקימו אוהלים מסביב לפרלמנט ונהנו מדוכני המזון במחאה שהפכה לפ סטיבל של ביזאר: החל מריקודים באולם ההצבעות ועד לעישון נרגילות.

המחאה פרצה לאחר שהמפלגות הפרו איראניות ניסו למנות מועמד משלהן לראשות הממשלה על ידי ברית עם המפלגות הכורדיות, אף שגם בין סי עות אלה קיימות מחלוקות. המרכזית שבהן קשו רה לזהות הנשיא, תפקיד השמור לעדה הכורדית.

א סאדר, מצידו, ציין לאחרונה שאין לו אינטרס במשא ומתן עם יריביו. "אל תאמינו לשמועות שאני לא רוצה דיאלוג, אבל אנחנו כבר ניסינו את הדיאלוג איתם. זה לא הביא דבר עבורנו ועבור האומה לאנשיו. רק חורבן ושחיתות", הבהיר איש הדת השיעי

מדובר בהימור במבחינת א סאדר. לראיה, גם במפלגות הפרו איראניות הצהירו שהם תומכים בבחירות. כך, למשל, ראש קואליציית הפתח בעי ראק, האדי אל עמארי, הביע תמיכה בהקדמת הב חירות. אל עאמרי הוא אחד מבכירי הקואליציה של "מסגרת ההתאמה", שכוללת את הכוחות הפרו איראניים בפרלמנט. בהמשך לכך, הוא הדגיש כי הוא תומך בדרישה של א סאדר מכיוון שהבחירות הקודמות היו "פגומות". עם זאת, מנהיג "מסגרת ההתאמה", נורי אל מא לכי, שכיהן בעבר כראש ממשלה, סבור שהפתרון מתחיל ב"החזרת הדברים לחוקה ולכיבוד המוסדות החוקתיים". כלומר, הצפייה שלו היא שתומכיו של א סאדר יעזבו את הפרלמנט והשקט יחזור לפני שמדברים על הבחירות.

אף על פי כן, הכעס על איראן בקרב התנועה של א סאדר גדול מאוד, וספק אם יימצא פתרון לכאוס הפוליטי בק רוב. "המעורבות של איראן בעיראק מאז 2011 מחלישה אותה על ידי תמיכה במיליציות שהפכו לגורמים פוליטיים משפיעים. הם השתל טו על המדינה עד שעיראק הגיעה לאן שהגיעה", אמר גורם בתנועה.

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281964611494598

Israel Hayom