עיתון ישראל היום

פשרה בגבול הימי לא תנטרל את נסראללה

שנתיים לאסון בנמל ביירות - המשבר בלבנון קשה מתמיד ● גם אם ישראל תוותר, האכזבה היא עניין של זמן - וחיזבאללה כבר מחפש תירוץ אחר לעימות

שחר קליימן

ספינה סורית יצאה לאחרונה מנמל טריפולי שבלבנון. הר שויות אפשרו לה לצאת לדרכה לאחר שבאוקראינה טענו שהיא נושאת סחורה גנובה.

הספינה "לאודיציה" עגנה בנמל כמעט שבוע שלם ונשאה במטענה 10,000 טונות של קמח, חיטה ושעו רה. באוקראינה טענו שהתבואה נגנ בה על ידי רוסיה, שמן הסתם הכחישה את ההאשמות. ואולם, מערכת המשפט אישרה את יציאתה, בטענה שחקירה שללה את האפשרות שהסחורה גנובה. כך הספינה הפליגה לה לכיוון סוריה.

משל לקריסה עצמית

הפרשה הזאת עלולה לסכן את אחד מנתיבי היבוא המרכזיים ללבנון. ארץ הארזים היא הנפגעת העיקרית מעליית המחירים בעולם, שהתגברו על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר. ההסכם בין מוסקבה לקייב על יצוא סחורות הוא נקודת אור, אך התערערות היחסים עם אוקראינה עלולה להתברר כגורלית עבור לבנון.

בלאו הכי המצב במדינה לא היה מזהיר. קריסתן של ממגורות התבואה בנמל ביירות, דווקא ביום השנה השני לאסון, היו עדות לכך. לאחרונה נערכו טקסים לזכר 218 הקורבנות בפיצוץ, שהותיר גם אלפי פצועים והרס רב. אלא שהשחיתות הלבנונית כה מוש רשת שהפוליטיקאים שהוזמנו לחקי רה בקשר לפרשת אחסון החומר הנפיץ בנמל, סירבו לשתף פעולה. ועדת הח קירה עצמה נדחתה שוב ושוב.

בצר להם, הפוליטיקאים בלבנון מצאו להם ספין: חידוש המו"מ על הגבול הימי עם ישראל. הגעת אסדת כריש למאגר לפני כמה שבועות הז עיקה גם את מזכ"ל חיזבאללה חסן נס ראללה, שפתח במתקפת נאומים כאילו הבחירות לפרלמנט לא הסתיימו.

אלא שלפי ההדלפות מביירות, הספין עבד וההצעה שהעביר המתווך האמריקני מירושלים כללה נסיגה מש מעותית מהעמדה הישראלית המקורית, זו שמשרטטת את הגבול בזווית צפו נית יותר. וכאילו לא די בכך, גורמים בביירות טענו שישראל ויתרה גם על כל שדה קאנא, אזור גז פוטנציאלי.

הפשרנות המופלגת לכאורה נובעת מחשש מעימות מוגבל עם חיזבאללה, שעלול להעריך באופן שגוי את תגו בתה של ישראל לפרובוקציות שלו.

ואולם, כאן יש לציין שבלבנון כנ ראה יתאכזבו אפילו אם יקבלו את שדה קאנא כולו ואת שרטוט הגבול הימי בהתאם לקו 23 - הישג מדיני לא מבו טל, שחיזבאללה ירכב עליו.

ראשית, מכיוון שיש סיכוי גדול שה חיפושים לא יעלו דבר, כפי שקרה בעבר במים של לבנון. שנית, מכיוון שקידוחים כאלה נמשכים שנים, בעוד הלבנונים זקוקים לפתרונות מהירים כדי להתגבר על הרעב במדינה. ושלישית, משום שה שחיתות הלבנונית כה מושרשת שאפילו אם ביירות תראה רווחים בתוך זמן קצר, הם יישאבו לבור שכרו הפוליטיקאים.

נסראללה איים שחיסול של בכיר פלשתיני בלבנון ייענה בתגובה. נראה שהוא מבקש הזדמנות אחרת כדי לברוח מזעם הציבור

על כן, גם אם ישראל תכריע על פשרה - ספק רב אם האיום המיידי מצפון יחלוף. לכל היותר, הוא יידחה בכמה חודשים בלבד. למעשה, נסרא ללה כבר מחפש תירוץ אחר. "שמענו שהישראלים מתכננים לחסל בכירים פלשתינים. אם הדבר הזה יקרה בלב נון - כל תקיפה תיענה בתגובה", הוא אמר בנאום בביירות בסוף ימי העשו ראא'. במילים אחרות, גם עם הסכם גז, נראה שנסראללה יחפש הזדמנות אחרת לעימות כדי לברוח מזעם הלבנונים.

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281956021560006

Israel Hayom