עיתון ישראל היום

סוף לחלטורה: השליחים חייבים לקבל תנאים סוציאליים

תומר פפר | טור אורח הכותב הוא מנכ"ל חברת תן ביס

למילה "חלטורה" גלגולים רבים, אך בתצורתה המודרנית מקורה ברוסיה, שם משמעותה היתה תפילה של הכומר על המת. הכמרים היו מארגנים הכנסה צדדית מאותן תפילות אשכבה בתשלום. משם התגלגל השימוש במילה להופעות צדדיות של אמנים ובכלל לפעילות צדדית, זמנית ולא רצינית. איך מהבסיס הרעוע הזה צמחה אידיאולוגיה כלכלית טרנדית, שאפילו זכתה לכינוי האקדמי "כלכלת החלטורה ‪?"(Gig Economy)‬ לדעתי זהו ניסיון לצפות בהתנהלות עסקית בעייתית כדי לה טעות עובדים, בעיקר צעירים, לחשוב שהם פיצחו את הנוסחה להתעשר בקלות.

כלכלת חלטורה אפשר למצוא בעיקר בענפים שלא דורשים מיומנות או הכשרה מיוחדת. מר בית העובדים הם צעירים, זמניים, שרואים בעבו דה תחנת ביניים בדרך למשהו אחר. המודל הזה, שמנסה לנתק, משפטית ומהותית, את הקשר בין העובדים לחברה שמעסיקה אותם, לכאורה מו צלח עבור שני הצדדים. העובדים יכולים לק בוע מתי וכמה יעבדו. אין שעות, אין בוסים, יש טיפים. לחברה זה משתלם אפילו יותר: לא צריך לשלם משכורות, זכויות סוציאליות, מתנות לחגים, מסי מעביד, פנסיה, החזרי נסיעות וכו'. החברות האלו, למעשה, רק "מאפשרות לאנשים להגשים את עצמם" וגוזרות קופון על הדרך.

עבודת השליחים היא קשה

את כל השיטה הזו אני יכול לסכם במשפט אחד: מה שלא עובד - לא עובד. אי אפשר לנתק את האיברים ולצפות שהגוף יפעל כמו שצריך. בסופו של דבר, המודלים העסקיים של כלכלת החלטורה משרתים את האינטרסים של המשקיעים ובעלי המניות, על חשבון עובדיהם.

העסקה ישירה של שליחים עדיפה בהרבה. עבו דת השליחים אינה פשוטה - זו עבודה מאומצת בגשם ובשמש, ואנחנו חושבים שלעובדים אלה מגיע יחס נאות. השליחים צריכים לקבל תנאים סוציאליים מלאים, שכר שעתי גם בשעות שבהן יש פחות משלוחים, ציוד בטיחות ואפילו ארוחות. היחס הזה מיתרגם בסוף לחיבור לחברה וליחס שהשליח מעניק ללקוח הסופי. וחשוב לא פחות, מדובר במודל עסקי שעובד ויודע לייצר רווחיות.

הפער הבסיסי בין החזון האוטופי של כלכלת החלטורה למציאות הוא ההסתכלות על היחסים בין מעסיק לעובדים כמאבק שצריך לנצח בו, או להימנע ממנו מראש. זו איוולת. העסקה הוגנת אינה השתעבדות - להפך. תנאים סוציאליים מא פשרים לנו להתפרנס, לנהל חיים אישיים במקביל ולדאוג גם ליום גשום. מעסיקים ועובדים הם שו תפים בהצלחת החברה. אין כאן אסירים וסוהרים, יש דיאלוג, הבנה של הצרכים ההדדיים, גמישות וצמיחה משותפת.

עוגן של יציבות

ברחבי העולם כבר מתחילים להתנער מהחזון הרומנטי והמנותק מהמציאות של כלכלת חלטורה. בבריטניה פסק לאחרונה בית המשפט העליון כי נהגי "אובר" זכאים לתנאים סוציאליים בסיסיים כעובדי החברה. בעולם כלכלי מורכב ומאתגר, דווקא יחסי העבודה ההוגנים והמוגנים בחוק הם עוגן של יציבות וצמיחה לאורך זמן. את החלטורות תשאירו לשעות הפנאי.

כלכלה

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281865827246790

Israel Hayom