עיתון ישראל היום

אחרי עשרות שנים: ניסיונות לגילוי תעלה נוספת בגבעת התחמושת

יורי ילון

55 שנים אחרי מלחמת ששת הימים ושחרור גבעת התחמושת בירושלים החלו אתמול עבודות חפירה לחשיפת תעלה נוספת, שצפתה לכיוון מזרח, וממנה צפו החיילים הירדנים ישירות על הר הצופים.

בעשרות השנים האחרונות הוסתרה התעלה לאחר שכוסתה בבוץ, אדמה ואבק.

כתרי מעוז, מנכ"ל גבעת התחמושת - המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, מסביר כי "לגבעת התחמושת היו שלוש תעלות - אחת שצפתה לכיוון מערב, כלומר לעבר מדינת ישראל, תעלה נוספת שחצתה את הגבעה לרוחבה, ועוד תעלה שצפתה לכיוון מזרח, הר הצופים. במהלך השנים התקיימו סיורים לאזרחים ולחיילים רק בשתי התעלות המוכרות לנו היום, האמצעית והמערבית.

"בשנים האחרונות הגיעו פניות רבות מלוחמי ששת הימים, שטענו כי יש גם תעלה מזרחית שצריך לחפש ולמצוא אותה. בין הלוחמים היה אמנון נויבך, מהצוות המנהל של גבעת התחמושת, שממש הפציר בנו לחפש את התעלה הזו. מדובר בתעלה שטובי בנינו נלחמו בה כדי לכבוש את המקום ולפתוח את הדרך לחטיבות אחרות בדרך להר הצופים. בשבועות האחרונים תכננו את החפירה ונעזרנו בתצלומי אוויר ישנים מאוד כדי למצוא את התעלה השלישית, המזרחית. ידענו שיש בונקר מזרחי שמעט מאוד אנשים מכירים אותו. אחרי תכנון מדוקדק התחלנו את החפירות במקום שאנחנו חושבים ששם נמצאת התעלה".

העבודות יימשכו כשלושה חודשים, כשבסופן, אם תימצא התעלה, יוכלו המבקרים להגיע ולהתרשם מחלק נוסף בהיסטוריה של הקרבות לאיחוד ירושלים.

מעוז מסכם: "אנחנו מצפים למצוא גם אי־אלו אוצרות בתוך התעלה, שעשויים לשפוך אור על הקרב הגדול שהיה כאן וגבה את חייהם של 21 לוחמים בגבעה עצמה, עוד 16 לוחמים בבית הספר לשוטרים הסמוך ועוד 15 לוחמים שנהרגו בעת פריצת הגדרות בבית הספר לשוטרים ובדרך לגבעת התחמושת".

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281797107770054

Israel Hayom