עיתון ישראל היום

בעלי עסקים בעוטף עזה על הנזקים בעקבות המבצע: "הפסדנו עשרות אלפי שקלים"

מבצע "עלות השחר" אמנם נמשך ימים ספורים בלבד, אך הפגיעה בעסקים נמשכת הרבה אחרי ● בעלי "נור גלאמפינג": "רק פתחתי את העסק וכבר תקפו בעזה, איבדתי את נקודת הפתיחה ואת המומנטום"

איליה יגורוב

בעלי העסקים בעוטף עזה יקבלו פיצוי כספי על אובדן ההכנסה ממבצע "עלות השחר", וכך גם כל העובדים שהיו נצורים בביתם ואיבדו את ימי העבודה שלהם, אך ישנם עסקים שאת הנזק שהמבצע גרם להם אי אפשר לתקן.

רבים מהם נקלעו למצב שלפיו שיפור מצבם העסקי אינו תלוי בכסף, אלא בגורמים אחרים כגון הכנסה עתידית, שיווק מחדש והסתמכות על החגים המתקרבים.

גלעד פישר מ"נור גלאמפינג", היושבים צמוד לפארק אשכול, רק פתחו את מקום האירוח ואף לקחו בחשבון מבצע צבאי, אבל הם לא חשבו שהמכה תגיע ממש בהתחלה. "היו לנו שישה־שבעה ביטולים, וגם שבועיים קדימה", מספר פישר.

לדבריו, לאור העובדה שהעסק רק בחיתוליו, נקודת הפתיחה היא קריטית. "כשפתחנו את המקום בתוכנית העסקית לקחנו בחשבון מבצע צבאי, אבל לא בהתחלה. אתה מאבד מומנטום, כל אורח יכול להביא עוד אחד, שניים או שלושה, במיוחד עם הרשתות החברתיות".

אלידע פרינס, המפעיל את "מדרשת נצרים" שמציעה אירוח כפרי ותיירות חינוכית, מספר על הנזק: "אנחנו מתעסקים בתיירות חינוכית של מוסדות וקבוצות. לפני שהחל המבצע היה לנו ביטול של קבוצה גדולה בסוף אוגוסט, הם חששו למרות שלא היה כלום. זה כמו בשוק ההון - ציפייה ומתח מובילים לבהלה", הוא מסביר ומוסיף: "אלה שלא יפנו אלינו גם לא יגידו לנו את זה, הם פשוט ילכו לים המלח לדוגמה. הנזק הכלכלי כבר עומד על עשרות אלפי שקלים".

אמנון עוזיהו מהצימרים "טבע הבשור" בעין הבשור שבאשכול מספר: "יש ביטולים, אבל זה לא הדבר הכי מפחיד, אלא הרתיעה ממבצע נוסף שבגללו לא מזמינים. הייתי צריך להיות מלא לראש השנה ולסוכות, אבל פוחדים. אמרה לי אמא לארבעה: 'אני מוכנה לבוא, אבל הילדים שלי לא רוצים'. מה אני אמור להגיד לה?".

ד"ר שחל שילה, ראש החוג לתיירות במכללה האקדמית אשקלון, מסביר בשיחה עם "ישראל היום" את המורכבות לאחר המבצע הצבאי: "יש כאן התנהגות שוק מאוד מעניינת - מה שחוזר מייד אלה האטרקציות. פסטיבל הכדורים הפורחים יצליח, אין סיבה שלא, הוא לא דורש לינה, אבל לבוא לישון נתפס כלקיחת סיכון - 'מה יהיה אם תהיה אזעקת צבע אדום'. יש תפיסת מציאות שונה, מבצע צבאי יוצר ביטולים מיידיים".

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281788517835462

Israel Hayom