עיתון ישראל היום

בורות וחורים בתקציב: 3.7 מיליארד שקלים חסרים למערכת הבריאות

לבקשת השר הורוביץ גובש דו"ח שלפיו בקופות ובבתי החולים קיים חוסר ● המשמעות: רפורמות רבות בסכנה ● פרופ' אש: "המחסור גדול מהסכום שצוין"

מיטל יסעור בית־אור

מועצת הבריאות פרסמה דו"ח לבקשתו של השר ניצן הורוביץ, ולפיו קיים חוסר של כ־7.3 מיליארד שקלים בתקציב מערכת הבריאות. תקציב הבריאות הוא השלישי בגובהו אחרי אלה של משרדי הביטחון והחינוך ועומד על כ־45 מיליארד שקלים.

ועדה בראשות פרופ' מאיר פוגטש מאוניברסיטת חיפה, בהשתתפות גורמים בכירים במערכת הבריאות, גיבשה את ההערכה.

לאחר הבדיקה, להערכתם, לקופות החולים נדרשת תוספת של 2.3 מיליארד שקלים, ולבתי החולים נדרשת תוספת של 1.35 מיליארד שקלים.

התוספת לא כוללת את תחום השיקום, הפסיכיאטריה, הגריאטריה ועלויות כוח אדם, כאשר יחד עם תחומים אלו הסכום הדרוש צפוי לעמוד על 4.5 מיליארד ש'. רפורמות שהועלו ונדרשו, בהן למשל נושא קיצור התורנויות, לא נידונו על ידי הצוות. בין התוספות הנדרשות הוקצה סכום נכבד של מיליארד שקלים שנועד להביא לקיצור התורים לרופאים מומחים בקופות החולים ובכך לשפר את השירות ואת איכות הטיפול. עוד הוצע לתת תקציב בינוי בגובה 250 מיליון שקל לבתי החולים מדי שנה. "נכון שמדובר בסכום של כ־01 מיליון שקל בלבד לכל בית חולים בשנה, אבל זה סכום משמעותי כשהוא נכנס לבסיס התקציב ונותן ודאות לבתי חולים שצריכים להתמודד עם נושא הבינוי", אומרת בכירה במערכת הבריאות שהיתה ממחברי הדו"ח.

"צמצום פערים רבים"

תקציב נוסף לבתי החולים, בסך 50 מיליון שקלים, מיועד לרכש טכנולוגיות חדשות. סכום זהה נועד להכשרת 250 מומחים בשנה בבתי החולים ובקהילה על פי צורכי מערכת הבריאות, כדי להתמודד עם המחסור במומחים בתחומים מסוימים. התוספת הנדרשת מתבססת על מספר רבדים, ובהם השלמת חוסרים וסגירת פערים ועיוותים שקיימים בבסיס התקציב (למשל עדכון של תקציבים הקשורים להזדקנות האוכלוסייה ולפיתוח שירותים בפריפריה).

רובד נוסף נוגע להגדרת יעדים לאומיים, לחיזוק המערכת ולצמצום פערים רבים.

כמו כן ממליצים המומחים להכניס לבסיס התקציב כספים נוספים, שניתנים כיום במסגרת "מבחני תמיכה" לקופות החולים כנגד עמידה ביעדים. מדובר בסכום של כ־4 מיליארד שקלים.

פרופ' נחמן אש מנכ"ל משרד הבריאות: "העבודה המקיפה הזו נעשתה כשעוד חשבנו שיהיה תקציב מדינה ועוד טרם הוכרזו הבחירות. המומחים נגעו בהרבה תחומים במערכת הבריאות שבהם יש פערים. המחסור גדול יותר מהסכום שמצויין בהמלצות אבל אין ספק שזה דבר שיקדם את המערכת. התוכנית שמוצעת לא כוללת נושאים של כח אדם כמו הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה או קיצור ההתמחויות. כך שתוספת כזו לא תפתור את כל הבעיות שישנן. וכמובן יהיה חשוב לעקוב שהכסף מושקע במקומות הנכונים".

בדיקה שנערכה על ידי ועדה בראשות פרופ' מאיר פוגטש, מצאה שחסרים 2.3 מיליארד שקלים לקופות החולים, וכן 1.35 מיליארד שקלים לבתי החולים

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281771337966278

Israel Hayom