עיתון ישראל היום

משבר הסוכנות: "התקבלו רמזים חיוביים ממוסקבה אך מוקדם לדעת"

הקרמלין שחרר הצהרה שבה התייחס ליהודים כחלק חשוב מהמורשת ומהתרבות הרוסית ● גורם מדיני ל"ישראל היום": "נוסח ההודעה כלל ניסוחים חיוביים שאינם טריוויאליים, זה לא מקרי"

תמיר מורג

האם רוסיה מנסה להנמיך את הלהבות סביב משבר הסוכנות? גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" התייחס לשיחה שנערכה ביום שלישי בין נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ולהצהרה שפרסמו הרוסים אחריה, ואמר כי "על אף שעדיין מוקדם מאוד לקבוע כיצד יסתיים המשבר, נוסח ההצהרה של הקרמלין כלל ניסוחים חיוביים שאינם טריוויאליים".

הגורם התכוון לאזכור האוהד של היהודים כחלק חשוב מהמורשת ומהר תרבות הרוסית, בנוסף לאזכור חלקם בניצחון הצבא האדום על הנאצים במלחמת העולם השנייה. "על רקע המלחמה באוקראינה, שבה פוטין מנסה לצייר את הצד השני כניאור נאצי, ניתן להניח כי האזכור הזה אינו מקרי וכי יש לו משמעות, אף שלא ניתן לקבוע כבר עכשיו שהר משבר בדרך לפתרון".

עוד אמר הגורם כי מבחינת הרור סים, עצם העובדה שהנשיא הרצוג יזם שיחה עם פוטין כאשר מוסקר בה מבודדת דיפלומטית כמעט בכל העולם היא הישג בפני עצמו, שאף מתעצם לנוכח העובדה ששני המר נהיגים לא דנו במהלך שיחתם בנור שא המלחמה עם אוקראינה.

הגורם הכחיש בתוקף את הדיווח שפורסם היום לפיו הסוכנות עשויה לעזוב את רוסיה מיוזמתה, ואמר כי "נערכה ישיבה מרתונית של בכירי הסוכנות שבה דנו בתסריטים האפר שריים ובתגובות שלנו, אבל אף אחד מהם לא כללה את סגירת פעילות הסוכנות ברוסיה מיוזמתנו".

בר91 באוגוסט אמור להיפתח במור סקבה משפט נגד הסוכנות היהודית, לאחר שמשרד המשפטים הרוסי טען כי היא אוספת שלא כחוק מידע על אזרחים רוסים. אם תימצא הסוכנות אשמה, היא עלולה לאבד את הזכות לפעול ברוסיה ולהיאלץ להפסיק את פעילותה שם.

משבר מדיני, לא משפטי

בישראל טוענים כי המידע שהר סוכנות אוספת הוא טריוויאלי, וכי מדובר במספרי טלפון, כתובות מייל ופריטים דומים של יהודים שמבקשים לעלות לארץ או להשתתף בפעילויות של הסוכנות.

משלחת ישראלית, שהורכבה בעיקר ממשפטנים ונפגשה עם אנשי משרד המשפטים הרוסי, הציעה כמה פתרונות טכניים על מנת להבטיח שהסוכנות תעמוד בכל דרישות החוק הרוסי, אך לא קיבלה תשובה ברורה להצעותיה.

הנחת העבודה בישראל היא כי מדובר במשבר מדיני יזום שיכול להיפתר רק בדרגים הבכירים ביותר, ולא במשבר משפטי כפי שטוענים הרוסים. פעילות הסוכנות ברוסיה זכתה תמיד למבט ביקורתי בשל הטענה שהיא מעודדת בריחת מור חות מהמדינה, אולם לא ברור מה גרם לרוסים לפוצץ את העניין דווקא בזמן הזה.

ההערכות הרווחות הן כי מדובר בחוסר שביעות רצון מעמדתה של ישראל ביחס למלחמה באוקראינה, במורת רוח מהיקף הפעילות של צה"ל בסוריה, בתסכול על העיכוב בהעברת מתחם חצר אלכסנדר ביר רושלים לבעלות רוסית, או בשילוב של כל - או חלק - מהגורמים הללו.

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281732683260614

Israel Hayom