עיתון ישראל היום

ישראל מציגה: חלם סביב אמנסטי

במשרד החוץ פרסמו דו"ח קשה על ארגון אמנסטי, ואף כינו אותו "אחד הארגונים העוינים ביותר לישראל" ● עם זאת, הארגון עדיין זוכה להטבות מס בהתאם לסעיף 46 שמקל עליו לגייס כספים ● רשות המסים: "הנושא אינו באחריותנו"

תמיר מורג

בזמן שמשרד החוץ מפרסם דו"ח קשה על ארגון אמנס טי, ומכנה אותו "אויב של ישראל לצד איראן וחיזבאללה", המדינה ממשיכה להעניק לארגון הטבת מס משמעותית, והגורמים השונים מגלגלים את האחריות למצב האב סורדי מאחד לשני.

בתחילת השבוע פורסם דו"ח של משרד החוץ על אמנסטי, אשר סוקר את פעילות הארגון ומכנה אותו "קטר של האשמת ישראל בהיותה מדינת אפרטהייד". דובר המשרד, עמנואל נחשון, אף קבע כי "אמנסטי מתגלה כאחד הארגונים העוינים ביותר לי שראל בעולם, אויב של ממש. ארגון זה הפך בשנים האחרונות לחוד החנית של אויבי ישראל, יחד עם איראן, חי זבאללה ויתר שונאי ישראל".

עם זאת, זה תקופה ארוכה שאמנס טי ממשיך ליהנות מסעיף 46 - הטבה לארגונים ללא מטרת רווח, המקילה עליהם לגייס כספים באמצעות פטור ממס לתורמים שלהם. שר האוצר אביגדור ליברמן הבטיח עוד בפב רואר לשלול את ההטבה מהארגון, אולם הדבר לא התקיים עד היום.

"ישראל היום" פנה למשרד האוצר, שם הפנו אותנו לוועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ גלעד קריב, בטענה כי זה חודשים הוועדה תוקעת את קידום תקנות חוק החרם, שאישורן חיוני לשלילת ההטבה מאמנסטי.

פנינו לקריב, שטען כי ההטבה המדוברת - סעיף 46 לפקודת מס הכנסה -"כלל אינה קשורה לוועדת החוקה או לתקנות של חוק החרם", ובסביבתו הפנו אותנו בחזרה למ שרד האוצר.

שני גופים מנוגדים

גורם המעורה בהליך החקי קה בוועדה טען כי חוק החרם אינו מתייחס לאמנסטי, אלא רק לארגו נים הקוראים באופן מפורש לחרם על ישראל, ואילו אמנסטי לא עומד בקריטריון זה משום שהוא מתמ קד בקידום הנרטיב שלפיו ישראל היא מדינת אפרטהייד אך לא בפ עילות ישירה להפצת החרם עליה. עוד נטען כי רשות המסים, הכפופה למשרד האוצר, היא הגוף שאמור לפ נות לוועדת הכספים - ולא לוועדת החוקה - בבקשה לשלול מאמנסטי את סעיף .46 בשלב זה פנינו לר שות המסים, שם נאמר לנו כי "הנו שא אינו באחריותנו, עליכם לפנות למשרד האוצר".

חזרנו ללשכת שר האוצר והצ גנו בפניהם את הדברים, ובתגובה הועברה לידינו חוות דעת מהייעוץ המשפטי של המשרד, שמטילה את האחריות בחזרה על ועדת החוקה, וממליצה לשר שלא לשלול מאמנ סטי את הטבת המס לפני שחוק החרם אושר בוועדה. עוד נאמר לנו כי אם תימצא דרך אחרת לשלול את ההט בה מאמנסטי - שר האוצר יקדם את המהלך. חזרנו לקריב, אך בשלב זה כבר לא הספקנו לקבל את תגובתו לדברים לפני סגירת הגיליון.

מבלי להצביע על גורם אחד שאשם במצב, השורה התחתונה ברורה: בשל סבך של שיקולים ביורוקרטיים, מש פטיים ואולי אף פוליטיים, זרוע אחת של המדינה ממשיכה להעניק לאמנ סטי הטבת מס משמעותית שמקילה עליו לגייס כסף, בעוד זרוע אחרת קובעת בפירוש שהארגון הוא "אויב המדינה" שפועל נגדה בזדון.

שי גליק, מנכ"ל ארגון בצלמו, מסר: "יד אחת אומרת שמדובר באר גון שמנהל קמפיין של שנאה ושקרים נגד ישראל, ויד שנייה מעניקה לו הטבות בשווי מאות אלפי שקלים בכל שנה. אני קורא לליברמן להורות על שלילת המימון מאמנסטי במיידי".

חדשות

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281698323522246

Israel Hayom