עיתון ישראל היום

מאחורי הקלעים: איסוף המודיעין שהוביל לחיסולים

מאחורי הקלעים של "עלות השחר" ● צה"ל הציג לדרג המדיני שלוש תוכניות, הקיצונית היא זו שאושרה ● הסיפור המלא - מחר במוסף "ישראל השבוע"

יואב לימור הסיפור המלא מחר ב"ישראל השבוע"

מרגע שהחלה ההסלמה בעזה, ביום שני שעבר, החלו באגף המבצעים בשב"כ לאוורר את התי קים של בכירי הג'יהאד האסלאמי תייסיר ג'עברי וחאלד מנסור, כדי להיות מוכנים לאפשרות שיוחלט לחסלם. באותו ערב, בעוד עוטף עזה נכנס למגננה, הורה הרמטכ"ל לרענן את פקודת "אבנט שחור" לאפשרות של מערכה ברצועה.

מוכנות ראשונית לחיסולו של ג'עברי היתה כבר ביום רביעי שעבר, אולם בישראל הוחלט להמתין במח שבה שהג'יהאד האסלאמי ייסוג, וגם כדי לצבור לגיטימציה בינלאומית ולהשלים את פריסת הכוחות )בעי קר סוללות של כיפת ברזל(. בינתיים הציג צה"ל שלוש תוכניות שונות לפ עולה, והמליץ על התוכנית האלימה מבין השלוש. המלצתו אושרה בידי הדרג המדיני. מי שהובילו את איסוף המודיעין ובניית התיק המבצעי שה ביא לחיסולים הם אנשי אגף המבצ עים בשב"כ, בראשותו של נ'. מדובר באגף חשאי, שממודר גם בתוך השב"כ עצמו. בניית תמונת מודיעין לחיסול היא עניין מורכב. פאזל של אלפי פי סות מידע, שקהילת המודיעין היש ראלי בכלל, והשב"כ בפרט, הם אלו פי העולם בהרכבתו. אנשי המבצעים בשב"כ מיומנים במיצוי שבבי מידע, והפיכתם למודיעין רב ערך; הלוחמים שבהם מאומנים במיצוי מידע מהש טח ובהפיכתו לתמונה שלמה. חלק מהמודיעין מגיע ממקורות אנושיים, וחלקו האחר מהאזנות או מפעולות בסייבר, ממידע גלוי ומפעולות שו נות שמבוצעות בשטח. בהיבט הזה, עזה היא שטח מסובך יותר לפעולה מאשר כל זירה אחרת. בשונה מלבנון או איראן, שפתוחות לתיירים, לאנשי עסקים ולגורמים נוספים - שהם פו טנציאל מתמיד לפעילות של ארגוני ביון - עזה נצורה וחשדנית מאוד, ומי שמגיע אליה נסרק ונעקב בקפדנות )כפי שאירע במבצע המיוחד שנכשל ברצועה בנובמבר ,2018 שבו נהרג סא"ל מחמוד חיר אל דין(.

באגף המבצעים בשב"כ אוספים במהלך כל השנה מודיעין על יעדים פוטנציאליים: איפה הם גרים ועוב דים, באילו כלי רכב הם משתמשים, מי המשפחה והחברים שלהם - כל פרט שעשוי לשמש למשהו, מתישהו. זה איסוף מתיש, בלתי נגמר, שמת בצע מול כלל האויבים בכל הגזרות, אבל מטבע הדברים באינטנסיביות רבה יותר מול ראשי ארגוני הטרור, מתוך הבנה שפגיעה בהם היא הישג משמעותי שיכול לשנות את התמונה.

כל אחד ממבצעי החיסול האלה נוהל במקביל מהחמ"ל של אגף המב צעים בשב"כ ומהבור של חיל האוויר. נ', שפיקד על הצד המודיעיני, וידא שכל המידע עדכני ומוצק: שג'עברי ומנסור נמצאים במקומות המסתור שלהם, ושאין סכנה לפגיעה באחרים. לאחר שבוצעה ההפללה הסופית, הוע בר המקל למפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ששלט על התקיפות מהקריה.

בניית תמונת מודיעין לחיסול היא עניין מורכב, פאזל של אלפי פיסות מידע. השב"כ והמודיעין הישראליים הם אלופי העולם בהרכבתו

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

2022-08-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281651078881990

Israel Hayom