עיתון ישראל היום

בדרך לפיזור: הכנסת נערכת ליום ארוך וסוער

אורבך צפוי למשוך זמן, הקואליציה תנסה לזרז הליכים ● כל התרחישים ●

אמיר אטינגר

בקואליציה מקווים שיעבירו את חוק פיזור הכנסת בקריאה שלישית מהר ככל האפשר, בתקווה שיצליחו בכך עד הלילה, כדי שלפיד יוכל להיכנס ללשכת ראש הממשלה - אך לא מן הנמנע שייקלעו לקשיים. מליאת הכנסת תתכנס היום בניסיון לקדם את הליך הפיזור. הקואליציה ביקשה להקדים את דיוני המליאה לשעה 13:00 כדי לקדם את פיזור הכנסת, אולם בינתיים היא נתקלת בקשיים מול יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך, שלא משדר כי הוא מוכן לפעול בקצב שהם רוצים ורוצה לעכב את פיזור הכנסת כדי למצות את המגעים של האופוזיציה להקמת ממשלת ימין חלופית.

גורמים בקואליציה אמרו ל"ישראל היום": "אין התקדמות גם מול אורבך על קידום התפזרות הכנסת.

נראה שהוא מושפע על ידי האופוזיציה על מלא".

בשבוע שעבר עבר חוק פיזור הכנסת בקריאה טרומית, וכעת אורבך צריך לקדמו בוועדת הכנ סת לקריאה ראשונה. הבוקר צפוי אורבך לכנס את ועדת הכנסת כדי לקדם את החוק לקריאה ראשונה.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נחוש למנוע בחי רות ומנסה להפוך כל אבן לשם כך.

השר גדעון סער מתנגד לכל ההצעות של הלי כוד ונראה כי הסיכוי קלוש, אך גורמים בליכוד

אומרים ל"ישראל היום" שנתניהו מוכן להגיע לה בנות בנושא המשפט על חלק מהדברים עם סער, אך לא מוכן לאפשר לו זכות וטו בנושאים אלו. כמו כן, על רקע החשש כי גם אם תקום ממשלת ימין חלופית בכנסת הנוכחית, נתניהו יפרק אותה מהר ויוביל לבחירות - נתניהו מסכים למנגנון שבו הוא יוותר על ראשות ממשלת המעבר לטובת מישהו אחר מלבד סער, אם ממשלת הימין תתפרק מוקדם.

סער אמר אתמול: "יש רוב לימין בכנסת, אבל אין רוב לביבי בכנסת - וגם לא יהיה לו בכנסת הבאה".

התרחישים המרכזיים

האווירה במערכת הפוליטית היא של טרום בחירות, אך כולם זוכרים את "ליל מופז", שבו שאול מופז חתם על הסכם קואליציוני עם נתניהו - בזמן שווע דת הכנסת קידמה את חוק פיזור הכנסת להצבעה.

על רקע החשש הזה, ולאור העובדה שבקואליציה גורסים שאורבך משתף פעולה עם האופוזיציה, יש כמה תרחישים מרכזיים שאליהם נערכים:

פיזור עד מחר האופוזיציה והקואליציה יגיעו להסכמות על חבילת החוקים שבמשא ומתן, אורבך יאשר את חוק פיזור הכנסת ויכין אותו לקריאה ראשונה הבוקר. לאחר מכן יסכים לכנס את הוועדה כדי להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית, והכנסת תתפזר עד מחר בבוקר.

משיכת זמן הקואליציה תנסה לעשות מהלך עוקף אורבך ולקדם את חוק פיזור הכנסת דרך ועדת החוקה בראשות גלעד קריב ממפלגת העבודה. אם הקואליציה תעקוף את אורבך, באופוזיציה ישתמשו בכל הכלים הפרלמנטריים שברשותם - לרבות פי ליבסטר בוועדת החוקה ובמליאה והגשת אלפי הס תייגויות - כדי לעכב את הדיון. נוסף על כך, ועדת הכנסת שבראשות אורבך יכולה למנוע מהקואליציה להפעיל את סעיף 98 שיקצר את סדרי הדיון, וכך האופוזיציה תוכל למשוך שעות בדיון על פיזור הכ נסת כך שהוא יעבור סופית רק בסוף השבוע.

ממשלה חלופית התרחיש שממנו חושש לפיד הוא שנתניהו יעכב את פיזור הכנסת ויצליח לבסוף להרכיב ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית בדומה למה שהיה ב"ליל מופז", אך הסיכוי קלוש.

כדי להפעיל לחץ על הליכוד להגיע להסכמות בנוגע לפיזור הכנסת, הקואליציה מקדמת את חוק הנאשם בפלילים שאינו יכול להרכיב ממשלה. ועדת החוקה דנה אמש בחוק, אך לא קיימה עליו הצבעה. ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק, וכעת ניתן לקדם אותו להצבעה בקריאה טרומית. עם זאת, נראה שהחוק לא באמת יקודם בשל קושי משפטי לקדם חוק כזה רגע לפני בחירות.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282200834604503

Israel Hayom