עיתון ישראל היום

למי יצביעו בהתיישבות?

ללי דרעי

יום חמישי, שוק מחנה יהודה בירושלים. ריחות, צעקות, צבעים, טע מים, כל החושים מופעלים ומאושרים. אני קונה תבלין לקוסקוס - ראס אל חנות, תודה ששאלתם - והמוכר, שעומד מתחת לשלוש תמונות ענקיות - אחת של הבאבא סאלי, אחת של מנחם בגין ואחת של בנימין נתניהו יבד"ל - וכל כולו ליכודניק גאה, שואל אותי איפה אני גרה. "אני מהיישוב עלי, בשומרון", אני עונה.

מה שקורה החל מהרגע הזה הוא תמצית של כל מפגש גנרי בין מתיישב לבין מצביע ליכוד. "גיבורים אתם, תקשיבי, גיבורים. אין. בלעדיכם היינו נמחקים". התשובה שלי למשפט הזה תמיד זהה: "תזכור שבלעדיכם, מצביעי הליכוד, אנחנו, תושבי היישובים, היינו נמחקים".

זאת אמת שנוטים לשכוח: ללא התמיכה המאסיבית של מצביעי הליכוד במפעל ההתיישבות, ספק גדול אם היינו מגיעים ליותר מחצי מיליון מתיישבים, כן ירבו. אעז ואומר שאין ספק שלא היינו מגיעים למספרים הללו.

הליכוד הוא הבונה הגדול ביותר של ההתנחלויות, ביודעין ובשמחה. אף אחד לא כופה על חברי הכנסת של התנועה לבחור פעם אחר פעם להתייצב לימין המתיישבים. הם עושים את זה בלב פתוח ובנפש חפצה.

מאז הקמתו מחדש של קיבוץ כפר עציון ב ,1967 עבור דרך תקופת הפריחה והשגשוג שלאחר מהפך '77 והתקופות הקשות של הסכמי אוסלו והאינתיפאדה השנייה, ועד ימינו אנו - הליכוד, בין אם היה בשלטון ובין אם לאו, תמיד היה הכוח המניע את גלגל ההתיישבות.

השרים וחברי הכנסת של הליכוד לא תומכים בהתיישבות בגלל איזו שהי מחויבות מגזרית, אלא כי הם מאמינים במשולש של עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל.

רק אדם הלוקה בחוסר הכרת הטוב יהיה עיוור לפיתוח הכבישים והתש תיות ביו"ש, לבנייה המאסיבית - לא מספיק מאסיבית, נכון - ולמספרים הדמוגרפיים בעשור האחרון. רק אנשים ללא כל הבנה פוליטית מדינית יתעקשו להתעלם מכך שתחת שלטון נתניהו, המושגים "מדינה פלש תינית" או "פינוי התנחלויות" הלכו ונמוגו להם במרתפי ההיסטוריה.

יש מי שמנסים לנתק בין שני הציבורים. ובכן, יש לי חדשות בשבילם: זה לא יצליח. זה לא הצליח לאריאל שרון ב ,2004 במשאל ההתנתקות, וזה לא יצליח הפעם, למרות הכעס העצום של הליכודניקים על נפתלי בנט, נער הפוסטר של הציונות הדתית )כביכול(.

נכון, אני מודה, נדרש שיקום עמוק של היחסים אחרי השנה האומ ללה שחווינו. נכון שיש תרעומת ענקית כלפי האליטה הציונית דתית אשר העדיפה ברית עם השמאל ורע"מ, וחלילה לא עם הליכוד, החר דים והחרד"לים.

יש גם כעס כלפי חלק מהמתיישבים, ובראשם יו"ר מועצת יש"ע, על חוסר היכולת שלהם לראות את התמונה הגדולה ועל ההתעקשות שלהם לראות את המציאות רק דרך החור של ח'אן אל אחמר. אבל חשוב לזכור את האמת הפשוטה: הרוב המוחלט של המתיישבים בז לממשלה הזו. ומעל לכל: הברית בין הליכוד למתיישבים איתנה ותישאר כזאת.

דעות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281938841599447

Israel Hayom