עיתון ישראל היום

רודן, רוצח המונים, ברון סמים

תחקיר חדש שופך אור על אימפריית הסמים של בשאר אל אסד וחיזבאללה בסוריה ● בכיר אמריקני מעריך: "השלטון בדמשק לא יוכל לשרוד ללא הסחר בסמים"

שחר קליימן

דמי שוחד, סכסוכי עבריינים ורשת בינלאומית של הברחות סמים שמכניסה לפי ההערכות מי ליארדי דולרים. זה אולי נשמע כמו העונה החדשה של דרמת פשע דרום אמריקנית, אבל המציאות הזו מתר חשת במרחק של כשעה נסיעה מרמת הגולן. תחקיר שפורסם לאחרונה ב"דר שפיגל" הגרמני שופך אור על אימ פריית הסמים הסורית.

זה כמה שנים שמתנהל משפט דרמטי במדינת נורדריין וסטפאליה שבצפון גרמניה. התביעה מנסה להוכיח שמה שנראה כמו כנופיית סמים סטנדרטית הוא למעשה חלק מרשת מסועפת שב ראש הפירמידה שלה ניצב השבט של שליט סוריה - בשאר אל אסד, הרודן שדיכא את המרד של 2011 ושאנשיו טבחו בבני עמו.

החשד הוא שהמשטר בדמשק מייצר חלק ניכר מהכנסותיו באמצעות סחר בינלאומי בסם הממריץ "קפטגון", הפו פולרי במיוחד במדינות ערב. במרכז המשפט כתבי אישום נגד איאד סי, שני אזרחים סורים ואזרח אלג'יריה.

בשנים האחרונות, גורמי ביטחון במ דינות שונות הצליחו לסכל משלוחי ענק של קפטגון דרך הים. כך, למשל, ב 1 ביולי 2020 נתפסו 84 מיליון כדו רים בנמל סלרנו שבאיטליה. השווי המוערך שלהם היה מיליארד יורו. בא פריל 2020 גילה המכס המצרי בפו רט סעיד משלוח של קפטגון וחשיש, שאוחסנו ב 19 אלף כדורים. המכולה היתה שייכת לחברה סורית בבעלותו של ראמי מח'לוף, בן דודו של אסד שהספיק להסתכסך איתו מאז. המקורב הכחיש שהוא קשור לחברה.

במארס 2021 נחשף משלוח ענקי של 94.8 מיליון כדורי קפטגון במלזיה. מש לוחים נוספים נחשפו בנמלים באירופה, בלבנון, בסעודיה ובאיחוד האמירויות.

ג'ון רייברן, השליח לשעבר של ארה"ב לסוריה, העריך בשיחה עם העי תון הגרמני כי "משטר אסד לא ישרוד את אובדן ההכנסות מהקפטגון". לד

לפי ההערכות, ההכנסה מהסחר בסמים עומדת על מיליארדי דולרים בשנה. זאת לעומת היצוא הסורי, שמשתרך מאחור עם כמה עשרות מיליונים בלבד

בריו, זה לא שהמשטר עומד בצד ומא פשר את הייצור ואת היצוא של סוחרי הסמים - המשטר הוא קרטל הסמים.

על פי ההערכות, ב 2021 עמד שווי משלוחי הסמים על 5.7 מיליארד דולר. מדובר בפער עצום לעומת היצוא של משטר אסד, שמסתכם בכמה מאות מי ליוני דולרים בשנה.

החקירה בגרמניה עשויה להוכיח כי איאד סי עומד במרכז הקרטל. לפי הת ביעה, הוא קשור למשלוחי סמים בשווי של 130 מיליון יורו. בשותפיו אפשר למצוא אזרח סורי בשם מוחמד ב', שלפי החשד נהנה מקשר חם עם אנשי אסד עד כדי כך שהותר לו לחיות בשכונת יוקרה בדמשק לפני שנמלט לגרמניה. זאת לאחר שככל הנראה נחשד בכך שרימה את שותפיו.

ההערכה היא שהקטרל מסביב לאיאד פעל בצמוד למשטר אסד. בין השאר, התבססו ראיות שלפיהן שניים מתוך אר בעת הנאשמים החזיקו בתפקידי מפתח בנמל לטקיה שבמערב סוריה, שממנו יוצאים משלוחי הסמים. כמו כן, עלה כי המשך הסחר למרות ההחרמות העיד על יכולת ייצור משמעותית. מוחמד ב' אף התרברב בקשריו עם אנשי אסד.

התחקיר חשף גם כי אימפריות הפשע של בני דודיו של אסד, אנשי חיזבא ללה ועבריינים מקומיים התנגשו אלו באלו מעת לעת.

חדשות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281844352318935

Israel Hayom