עיתון ישראל היום

"השופטים שרפו את כל הלגיטימציה שלהם"

ביטול התקנה המתירה הפלות מפלג את אמריקה ● בשמאל טוענים: "ניסיון מאורגן להשתלט על המוסדות הדמוקרטיים" ● בימין חוגגים: "זו מהפכה חוקתית" ● ובינתיים נרשם גידול פי 4 בביקוש לגלולות לביצוע הפלה

נטע בר

הסנאטור גרהאם: "זהו ניצחון ענק לתנועה המתנגדת להפלות, ורוב הקרדיט מגיע לטראמפ שנלחם כמו נמר כדי להציב שופטים שמרנים בעליון"

יממה לאחר הפסיקה ההיסטורית של בית המשפט העליון בארה"ב, המבטלת את ההכרעה משנת 1973 שהבטיחה את הזכות לביצוע הפלה, הרוחות ממשיכות לסעור וב שדה הפוליטי נערכים לקרב בסוגיה שמפלגת את המדינה זה עשרות שנים.

בעוד הנשיא ביידן וסביבתו הביעו כעס ותסכול מהפסיקה, בשמאל העמוק של ארה"ב שילחו חיצים לעבר שופטי העליון. הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן תקפה בחריפות את השופטים ואמ רה כי "הם שרפו כל לגיטימציה שאולי היתה להם אחרי החלטותיהם בנושאי כלי הנשק, זכות ההצבעה והאיגודים המקצועיים. הם פשוט העלו באש את כל המעט שנשאר מהלגיטימציה שלהם עם הפסיקה שמבטלת את רו נגד וייד )התיק המשפטי נשוא ההחלטה, ."(ב"נ

גם אלכסנדריה אוקסיו קורטז, חברת הקונגרס ממדינת ניו יורק וממנהיגות המחנה הפרוגרסיבי בארה"ב, עלתה לה תקפה ואמרה כי השופטים "הטעו את הציבור במהלך השימועים שנערכו להם בטרם כניסתם לתפקיד. חייבות להיות השלכות לניסיון מאורגן כזה להשתלט על המוסדות הדמוקרטיים שלנו. לשקר בשבועה זו עבירה שניתן וצריך להדיח שופט בגללה".

נותנים קרדיט לטראמפ

הימין בארה"ב חגג את הפסיקה כאחד ההישגים הפוליטיים הגדולים של הת נועה השמרנית, כזה שתוכנן וקודם בק פידה במשך שנים תוך שימוש - שנוי במחלוקת, לעיתים - בכללי הפוליטיקה והמשפט של ארה"ב.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, מהדמויות השמרניות הבולטות בארה"ב, הגיב לראשונה על הפסיקה ואמר כי "זהו ניצחון ענק לתנועה המתנגדת להפלות בארה"ב. עבדנו על ההישג הזה במשך 50 שנה ועשינו מהפכה חוקתית. יום שישי היה יום עטור תהילה".

גרהאם, שביקר רבות את הנשיא לש עבר טראמפ, שיבח אותו ואמר כי "חלק הארי של הקרדיט מגיע לטראמפ. הוא נלחם כמו נמר כדי להציב שלושה שופ טים שמרנים וחוקתיים בעליון, והתייצב לצד השופט קוואנו כשהותקף".

בשורות הימין הגנו גם על העמדה הקיצונית, שלפיה יש לאסור בחוק ביצוע הפלות גם במקרים קיצוניים של גי לוי עריות ואונס. מושלת מדינת דקוטה הדרומית, קריסטי נואם, הגנה על "חוק ההדק", שמאפשר הפלות במדינתה אך ורק במקרה שההיריון מסכן את חיי האם. "מעולם לא האמנתי שהתרחשותה של טרגדיה אחת היא סיבה לאפשר טרגדיה אחרת", אמרה נואם לכלי תקשורת מקו מי. היא קראה לקיים דיון בנוגע לנשים שיחליטו לבצע הפלה מחוץ למדינתה, אך ציינה כי אלו "שייאלצו לקבל הח לטה בנסיבות קשות" לא ייענשו על כך.

הציבור פחות נלהב

על אף החגיגות מימין, נראה כי רוב הציבור בארה"ב לא מרוצה מפסיקת הע ליון ומחזיק בדעה כי הזכות להפלה, בייחוד בשבועות הראשונים להיריון, היא זכות יסוד בסיסית שצריכה להיות מוגנת על ידי החוקה האמריקנית.

לפי סקר של רשת החדשות סי.בי. אס, 58% מהאמריקנים תומכים בתיקון לחוקה שיבטיח את החופש לבצע הפלה בכל מדינות האיחוד, ו 64% הצהירו כי הם מעוניינים שהפלה תהיה חוקית במ דינתם בכל שלבי ההיריון או ברובם. מבין הנשים, 67% מתנגדות לפסיקת העליון, ורק 33% תומכות בה.

בתוך כך, להחלטת בית המשפט הע ליון היו כמה השלכות מיידיות ובלתי צפויות. בשעות שלאחר פרסום הפסיקה נרשמה עלייה עצומה בביקוש לגלולות "היום שאחרי" ולגלולות לביצוע הפלה בכמה ממדינות ארה"ב הצפויות להחמיר בסוגיית ההפלות או לאסור אותן.

ארגונים המסייעים לנשים לקבל את הגלולות, בעיקר בדרום השמרני של ארה"ב, דיווחו על גידול של פי ארבעה במספר הבקשות לפגישה עם רופא כדי לקבל מרשם לגלולות, בהשוואה לימים רגילים. השימוש בגלולות אלו מותר עד לשבוע העשירי להיריון, והניסיון לה קשות ביצוע הפלות בחלק מהמדינות הביא לפופולריות גדולה של הטיפול.

חדשות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281754158005719

Israel Hayom