עיתון ישראל היום

כמו טיפה בים: מבצע חיסוני הפוליו אצל מתתבגרים נכשל

שבוע וחצי לפני סיום המבצע מתפרסמים הנתונים ● לצד הצלחה בחיסון תינוקות, רק 7% מגילאי 9.5 עד 17 מחוסנים בשתי מנות של טיפות ● ד"ר הכט ממשרד הבריאות: "יש אתגר הסברתי" *

מיטל יסעור בית אור

מבצע חיסוני הפוליו של משרד הבריאות צפוי לה סתיים במתכונתו הנוכחית בעוד שבוע וחצי. מנתוני סיכום המבצע עד כה עולה כי לצד הצלחה בחיסון בקרב תינוקות, נרשם כישלון בשיעור ההיענות להתחסנות בקרב רוב אוכלוסיית הילדים והמתבגרים.

רק 7% קיבלו את החיסון השני בטיפות ו 2% בלבד הגיעו להשלים את החיסון הראשון, לעומת 96% מהתינוקות שקיבלו את החיסון בז ריקה. בעוד שבוע וחצי צפוי להס תיים המבצע במתכונתו הנוכחית, אך החיסונים ימשיכו להינתן במ תכונת שעליה יוחלט בקרוב.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי במהלך המבצע חוסנו בזריקה 37 אלף ילדים בני 6 שבועות עד שנה וחצי, וכי הכיסוי החיסוני בישראל למנה ראשונה בזריקה עלה מ 81% בתחילת המבצע בראשית אפריל ועד ל 96% - שיעור התחסנות הדו מה גם לשיעור ההתחסנות בשאר חיסוני השגרה בישראל.

הכיסוי החיסוני לפוליו מור כב מחיסון בזריקה שניתן בארבע מנות עד גיל שנה וחצי ומגן על הפרט מפני שיתוק ילדים )מנת חי סון נוספת בזריקה ניתנת בכיתה .('ב לצד זאת ניתן חיסון בטיפות, שמגן מפני הפרשת הנגיף בצואה ומגן על הסובבים את הילד. החיסון בטיפות ניתן בשתי מנות מ ,2015 כך שבני 9.5 עד 17 חוסנו רק במנה אחת, רובם במסגרת מבצע התחס נות בשנת 2013 לאחר גילוי נגיף פוליו בישראל.

תמונת המצב בנוגע לחיסונים בטיפות בקבוצת המתבגרים, בני 9.5 עד ,17 עגומה: גם לאחר המ בצע, יותר מ 90% מהמתבגרים 9.5) עד (17 לא קיבלו מנה שנייה של החיסון בטיפות ו 40% מהם לא מחוסנים גם לא במנה אחת. רק 7% 98) אלף ילדים ובני נוער( מחוסנים בשתי מנות של החיסון בטיפות. כמו כן, רק 62% מחוסנים במנה אחת 2%) בלבד התחסנו במבצע הנוכחי(.

מהנתונים עולה כי בקרב תינו קות עד גיל שנה וחצי עלה הכיסוי לחיסון בטיפות מ 51% בלבד בת חילת המבצע ל .79% המשמעות: אחד מכל חמישה תינוקות בגיל הזה עדיין אינו מחוסן כנדרש גם בחי סון בטיפות. בילדים גדולים יותר, בני שנה וחצי עד ,9.5 עומד הכיסוי החיסוני בישראל על 73% שקיבלו לפחות מנה ראשונה.

"החיסון בזריקה מגן על הילד עצמו, והגענו ל 96% כיסוי ארצי עד גיל שנה וחצי. זה הישג מר שים", אומרת ד"ר ליאור הכט שגיא, מומחית ברפואת ילדים ממטה בריאות הציבור במשרד הבריאות. על שיעור ההתחסנות הנמוך של המתבגרים בטיפות, היא אמרה כי "יש אתגר גדול להביא את היל דים הגדולים להתחסן. זה אתגר הסברתי".

ב 7 ביולי צפוי להסתיים מבצע החיסונים מההיבט התקציבי, אך החיסונים ימשיכו להינתן בטיפות חלב. במשרד הבריאות נערכים לתת מענה לשאר הילדים. "אנ חנו עדיין לא יודעים לומר איך זה יקרה מבחינה לוגיסטית, אבל אנחנו עובדים מול משרד האוצר ומול הקופות", אומרת ד"ר הכט. "זה שהמבצע נגמר לא אומר שאנו מורידים את הרגל מהגז".

אחת האפשרויות שנשקלות היא להמשיך בחיסון הילדים באמצעות בתי הספר, אך יש בעיה של עומס גדול על שירותי בריאות התלמיד. בעיה נוספת היא צורך בתשאול מקיף לפני החיסון, הכולל וידוא כי אין אנשים מדוכאי חיסון במ שפחה, דבר שעלול להיות בעייתי דרך בית הספר.

התמתנות בתחלואה

נתון מעודד נוסף נוגע לכך שמאז חודש אפריל, אף על פי שב דיקות הצואה נמשכות, לא התגלו ילדים נוספים הנושאים את הנגיף, וגם בבדיקות לנוכחות פוליו בביוב נרשמה ירידה בשיעורים בטבריה

ובבני ברק, שבהן התגלה פוליו בביוב, למעט באזור ירושלים.

"אפשר לומר בזהירות שרואים התמתנות בפוליו בביוב, וזה קשור למבצע ההתחסנות", מסבירה ד"ר הכט שגיא.

ארגון הבריאות העולמי יכריע

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, האוניברסיטה הע ברית והדסה, אומר: "כאשר בוחנים את ההתחסנות בטיפות בקרב ילדים בני יותר מ 9 ברור שזה כישלון - היתה החלטה, והיא לא מומשה. אז או שההחלטה לא נכונה, או שלא הצליחו להגיע אל הציבור.

"ייתכן שהיה כדאי להתמקד רק בחיסון בזריקות ובחיסון בטיפות עד גיל ,9 ששם הבעיה, כי המעבי רים העיקריים הם הפעוטות והיל דים הצעירים, ואם תעשה את זה במידה רבה, תצליח במיגור הפו ליו בישראל", מסביר פרופ' לוין. "אני מעודד מהנתונים הגבוהים של החיסון בזריקה המעידים על הצ לחה. חשוב לבחון שונות בין אוכ לוסיות ובמקומות שונים בארץ, לוודא שאין 'כיסים' עם שיעור התחסנות נמוך".

עוד הוא אומר: "הפוליו היה יכול להיות הזדמנות להשקיע במערכת בריאות התלמיד ולהגיע לחסן דרך מערכת החינוך, אבל אנחנו עדיין במגמות של הפרטה והרעבה של

פרופ' לוין: "צריך להבין מדוע הציבור לא הגיע להתחסן. אם לא נפיק לקחים ונשקיע בתשתית בריאות הציבור, אנחנו נעמוד בפעם הבאה בפני שוקת שבורה"

ד"ר הכט: "אנחנו עוד לא יודעים איך יינתן החיסון אחרי המבצע ואיך זה ייראה מבחינה לוגיסטית. זה שהמבצע נגמר זה לא אומר שאנחנו מורידים את הרגל מהגז"

מערכת בריאות התלמיד ולא ערו כים להתפרצויות הבאות.

"צריך לתחקר לעומק ולהבין מדוע הציבור לא הגיע להתחסן ומי כן הגיע. אם לא נפיק לקחים ונש קיע בתשתית בריאות הציבור, אנ חנו נעמוד בפעם הבאה בפני שוקת שבורה".

בתוך כך, השבוע צפוי להתקיים דיון מכריע בארגון הבריאות העולמי אם להכריז על ישראל כמדינה הנ גועה בפוליו )מדינה אנדמית(. במ קרה כזה, מטיילים ישראלים עשויים להידרש להציג אישור שחוסנו לפני כניסה למדינות אחרות. כמו כן, אר גון הבריאות העולמי צפוי לקרוא לתיירים המגיעים לישראל להתחסן. כרגע ישראל מוגדרת כמדינה החווה התפרצות פוליו.

חדשות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281685438528983

Israel Hayom