עיתון ישראל היום

במקום פינוי: ח'אן אל אחמר מתרחב

תושבי המאחז הבלתי חוקי פועלים ליצירת רצף טריטוריאלי שיקשה פינוי עתידי ● פורום עוטף ירושלים: "אוזלת יד של הממשלה, הבדואים קובעים עובדות בשטח"

חנן גרינווד

בשנה האחרונה נבנו יותר מ 70 מבנים חדשים ונעשו שדרוגי בנייה סביב המאחז הבלתי חוקי ח'אן אל אחמר, כך חושף פורום "עוטף ירושלים".

ממעקב בשטח עולה כי ב 2021 נמ שכה הבנייה הבלתי חוקית ללא הפ רעה, ולטענת אנשי הפורום, הבדואים מנצלים את הססנות הממשלה בפינוי המאחז ופועלים ליצירת רצף טריטו ריאלי של מאחזים שיקשו פינוי עתידי.

בג"ץ הכריע בעבר כי יש לפנות את ח'אן אל אחמר, אך הפינוי מתעכב פעם אחר פעם בתירוצים שונים. מדינת יש ראל מצאה עבור תושבי הח'אן את פת רון אבו דיס - עשרות מגרשים באזור הצמוד לכפר אבו דיס, שהוכשרו עבורם על ידי המדינה בעלות של מיליוני שקלים. המגרשים כוללים תשתיות מים וחשמל, ובהם יכולות לגור ברווחה כ 70 משפחות, שיקבלו את המגרשים ללא עלות.

בעוד כשבועיים תידרש המדינה להשיב מדוע מבני המאחז לא יפונו, אך נראה כי בעוד הממשלה מתמה מהת באכיפת החוק - הבדואים קוב עים עובדות בשטח. מהנתונים שנחש פו על ידי פורום עוטף ירושלים, ניתן לראות כי בעשרות נקודות בדואיות הנמצאות מצפון ומדרום לכביש 1 נבנו בשנה האחרונה 74 מבנים בלתי חוקיים חדשים. בין המבנים נראים פחונים, סככות, דירי צאן, שדרוג והגדלה של מבנים קיימים ועוד.

המקבצים הבדואיים נמצאים בצ מידות ליישובים ולכבישים מרכזיים, מה שמציב אלפי תושבים ונוסעים מול סכנה ממשית של פיגועי אבנים, גני בות ואירועי פשיעה נוספים.

לדברי יו"ר פורום עוטף ירושלים, בועז עידו, הבנייה הבלתי חוקית הח דשה היא מחדל רשלני: "הסיפור של ח'אן אל אחמר הפך למושג דגל ול מושא לחקיינות באזור. אל מול אוז לת ידה של הממשלה בטיפול בבנייה ובמאחז הבלתי חוקי ח'אן אל אחמר - הבדואים מבינים שנפלה בחלקם הז דמנות חסרת תקדים לגדול ולהתרחב ללא מפריע.

"המחדל הרשלני של המינהל האז רחי ושל הממשלה בטיפול בבנייה הבלתי חוקית מעלה הרבה שאלות קשות ביחס למחויבות שלהם למש למי המסים ולתושבים הנאמנים של מדינת ישראל. הגיע הזמן להתעורר, כי בזמן שבממשלה רצים לבתי המ שפט עם ניירות - הבדואים קובעים עובדות בשטח".

"הנתונים לא מדויקים"

מהמינהל האזרחי נמסר בתגובה: "יצוין כי הנתונים לא מדויקים, וכי המרחב המדובר נתון לפיקוח ולמע קב שוטף, וככל שיש בנייה בלתי חו קית כך הדבר מטופל בערוצי הפיקוח והאכיפה. אכיפה במרחב זה, ובכלל, מבוצעת באופן שוטף ובהתאם לס מכויות ולנהלים, וכן בכפוף לסדרי העדיפויות ולשיקולים המבצעיים".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281642488856023

Israel Hayom