עיתון ישראל היום

הסכם גרעין, הפשרה מול סעודיה והבטחות לישראל: נערכים לביידן

אברהם בן צבי

בעוד פחות משלושה שבועות, ב 13 ביולי, ינחת מטוס האיירפורס 1 בנתב"ג, ובכך יושק מסעו הראשון של הנשיא ה 46 למזרח התיכון. אף שביקוריהם של נשיאים אמריקנים בארץ הקודש הפכו לדבר שבשגרה כמעט מאז דרך לראשונה נשיא אמריקני מכהן, ריצ'רד ניקסון, על אדמתה ב 16 ביוני ,1974 הפעם מדובר בכל זאת בתקדים. שכן, בן שיחו העיקרי בירושלים יהיה יאיר לפיד, העתיד לעמוד בראש ממשלת המעבר החלופית עד לבחירות שבשער.

חרף העובדה שמדובר ב"ברווז צולע" מרגע כניסתו לבלפור, שספק רב אם יצליח לזכות בלגיטימציה ציבורית במעמדו החדש עד למועד הבחירות, בחר ביידן שלא לשנות את מסלול סיורו. בכך יזכה לפיד, מתוקף נכונותו של הנ שיא להיפגש עימו, להכרה אמריקנית רשמית, כאילו מדובר בראש ממשלה "תקני" ובעל פו טנציאל של משילות אפקטיבית בכל המישורים ולא בראש ממשלת מעבר.

ככל הנראה, המשקעים העמוקים של טינה וחשדנות - שהצטברו בין סגן הנשיא )בממשל אובמה( ביידן, לבין ראש הממשלה דאז נתניהו, וקרבתו היתרה של נתניהו לאויבו המר של ביידן, הלא הוא הנשיא לשעבר טראמפ - הם שעמדו ביסוד ההחלטה לשדר מסר של תמיכה באחד מקודקודיו של "גוש השינוי".

על אף העובדה שהמערכת האמריקנית היש ראלית רוויה בניסיונות אמריקניים "לחצות את הקווים" ולהשפיע על תוצאות הבחירות לכ נסת, זו הפעם הראשונה שבה הנשיא וסביבתו הקרובה פועלים כדי להעניק גיבוי לממשלת מעבר בעיצומו של משבר פוליטי חריף ועל רקע הבחירות המתקרבות. הגם שהנשיא אינו עתיד להביא עימו לירושלים חבילת שי אקס טרווגנטית בדמותה של ועידת שארם א שייח' למלחמה בטרור )שהנשיא קלינטון כינס, במא רס ,1996 במטרה לסייע למערכת הבחירות של שמעון פרס(, יכלול הביקור בכל זאת מעטפת בינלאומית תומכת. המדובר בגרסה מחודשת ומשופצת של "ברית הפריפריה" משלהי שנות ה ,50 כאשר השותפים לה הפעם )שיתכנסו לפסגה וירטואלית במהלך הביקור( יהיו מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות. זאת, כאשר הקודקוד האמריקני עתיד למלא בה את תפקיד השותף הבכיר וקבלן הביצוע.

ביקור גדוש בהבטחות

פרט לכך, ניתן להעריך שהביקור יהיה גדוש בהבטחות ובתופינים כלפי ישראל, כולל הבעת נכונות להעמיק את שיתוף הפעולה האסט רטגי איתה במישור המודיעיני והטכנולוגי, כולל סיוע בפיתוחן של מערכות הגנה אוויריות מתקדמות, שיסייעו לה להתמודד בעתיד עם אתגרים ביטחוניים מכיוונה של טהרן, וכולל הימנעות מהצגת תוכניות חדשות להסדר במר חב הפלשתיני )שלבטח תאכזב את ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאליו יגיע ביידן עם תום ביקורו בארץ(.

לית מאן דפליג, סוכריות ופיתויים אלה קשורים גם לחידושו הקרוב של המו"מ החדש של איראן בסוגיות הגרעין, ונועדו להרגיע את ירושלים לנוכח האפשרות ש"הסכם וינה השני" ייחתם בקרוב.

האיום האיראני, המרחף ברקע המסע לירו שלים, קשור בטבורו גם לנדבך הסעודי שלו, המהווה את גולת הכותרת של הנסיעה כולה. לא זו בלבד שהממשל מבקש להפיג את דא גתן המתמשכת של מדינות המפרץ, ובראשן

סעודיה, מפני נטישה אמריקנית לנוכח הסכנה הנשקפת מכיוונה של איראן, במיוחד לנוכח חי דושו של המו"מ איתה בסוגיית הגרעין - אלא שהוא חותר בראש ובראשונה לאתחל מחדש את מערכת היחסים עם סעודיה על בסיס ידידותי יותר. זאת, לאחר ימי הכפור והקיפאון העמוק, שאפיינו את תחילת כהונתו של ביידן, ולנוכח

האיום האיראני, המרחף ברקע המסע לירושלים, קשור בטבורו גם לנדבך הסעודי שלו, המהווה את גולת הכותרת של הנסיעה כולה

נסיקתם של מחירי הנפט בעקבות הסנקציות שהוטלו על יצוא הנפט הרוסי לאחר הפלישה לאוקראינה.

שכן, עליית מחירים זו תרמה לסחרור האינ פלציוני הנוכחי, שמחירו הפוליטי עבור ביידן )אלא אם כן הוא ייבלם במהירה( הינו בלתי נסבל.

וכך, כשמצבו הפוליטי בסקרים ממשיך להידרדר מדחי אל דחי )ועומד כעת על 36% תמיכה בלבד(, הולך הנשיא ה 46 לקנוסה במ סווה של השתתפות בפסגת ג'דה ושל ניסיון לקדם את תהליך הנורמליזציה בין סעודיה לי שראל )כחלק מן המאמץ להרחיב ולשדרג את מסגרת "הסכמי אברהם"(. זאת, כאשר יעד הלי בה האמיתי של הביקור הינו לשפר את מצבה העגום של מפלגתו בואכה בחירות אמצע הדרך לקונגרס בנובמבר.

הכל, כמובן, בתנאי שיריבו המושבע עד לא מכבר, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, יאשר הגדלה נוספת בתפוקת הזהב השחור, הע שויה להרגיע את שוק האנרגיה ולהקל בכך את מצוקתו הפוליטית של ביידן. לנוכח הנסיבות הפוליטיות, הכלכליות והאנרגטיות החדשות, הפך אפוא בן סלמאן מאישיות בלתי רצויה ליעד נחשק לחיזורו הנמרץ של הנשיא, שאינו מהסס כעת לכתת את רגליו עד לריאד ולג'דה. בעוד זמן לא רב, יתברר אם אכן עלה בידי הנשיא לקדם את היעדים המרכזיים של מסעו למזרח התיכון בכלל ולסעודיה בפרט, ולשפר בכך את מעמדו בחזית הבית.

לא מן הנמנע, שגלגל ההצלה עבור מפלגתו יגיע דווקא מוושינגטון, וזאת בעקבות פסיקתו של ביהמ"ש בסוגיית ההפלות, שעשויה להיות מבחינתו המצוף שיעניק לו אוויר חיוני לנשימה.

חדשות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281621014019543

Israel Hayom