עיתון ישראל היום

"ישראלים וערבים דנו באיום המל"טים מאיראן" ●

דיווח בארה"ב: בכירים ישראלים נפגשו עם קצינים ממדינות שכנות כדי לדון באיום המל"טים מאיראן במקביל לחידוש שיחות הגרעין - ביידן מאשר למשוחררי משמרות המהפכה להיכנס לארה"ב

שחר קליימן, נטע בר ארז לין ואריאל כהנא

ארה"ב כינסה פגישה סודית בין ראשי צבאות ישראל וכמה מדינות ערב כדי לבדוק אפשרויות לשיתוף פעולה מול איום המל"טים האיראניים, כך חשף אתמול העיתון האמריקני "וול־סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, הפגישה כללה את הרמטכ"ל אביב כוכבי ואת הגנרל פיאד בן חמד אל־רוואלי, ראש המטה הכללי של צבא סעודיה.

על פי המידע שנחשף, הפגישה התקיימה בשארם א־שייח' שבחצי האי סיני, והשתתפו בה נציגים של מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, קטאר, ערב הסעודית, ירדן וישראל, בהנחיית בכירי הצבא האמריקני. השיחות התאפשרו בעקבות החשש מפני איראן, הסכמי אברהם והחלטת ממשל טראמפ בינואר 2021 להרחיב את פיקוד המרכז של צבא ארה"ב כך שיכלול גם את ישראל.

גורם נוסף שתרם להרחבת שיתוף הפעולה היה רצונן של מדינות ערב בגישה לטכנולוגיות הגנה ולאמצעי לחימה, בזמן שארה"ב משנה את סדרי העדיפויות שלה ומתמקדת בסין וברוסיה. בעיתון הודגש כי הדיונים בין מדינות המזרח התיכון עדיין בראשיתם, וכי הם עדיין מעוררים רגישות מבחינה דיפלומטית.

גם ערב הסעודית וגם איחוד האמירויות סבלו בעבר ממתקפות מל"טים ששוגרו על ידי עושי דברה של איראן בתימן ובעיראק. סדרת הפצצות של מל"טים מתאבדים על מתקני הנפט בסעודיה גרמו נזק של מאות מיליוני דולרים לחברת הנפט הלאומית "עראמקו" בשנת .2019

ביידן מרכך עמדות

במקביל, ממשל ביידן מסר בסוף השבוע כי בכוונתו להסיר את האיסור על איראנים ששירתו במשמרות המהפכה כחלק מחובת השירות שלהם להיכנס לארה"ב.

בהודעה שמסרו מחלקת המדינה והמשרד להגנת המולדת, נאמר כי ההגמשה הזאת נקבעה משום שאנשים ששירתו באופן רגיל במשמרות המהפכה כחלק מגיוס החובה שלהם באיראן, "אינם מהווים

סכנה לביטחון הלאומי ולביטחון הציבור".

כזכור, בחודשים האחרונים הציבה איראן דרישה להסיר את הארגון מהרשימה כתנאי להשלמת שיחות הגרעין בווינה, שהושלמו למעשה. ארה"ב הודיעה שלא תסכים למהלך הזה כי הוא אינו קשור להסכם הגרעין, ולכן השיחות נעצרו.

בסוף השבוע, במקביל להודעה על הגמשת תנאי הכניסה לגורמים איראניים, ביקר מתאם מדיניות החוץ באיחוד האירופי, ז'וזף בורל באיראן, ונפגש עם מקבילו האיראני עבדולחיאן. שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב להחלטת ממשל ביידן: "לא מתקבל על הדעת שארגונים ששמים להם כמשימה עליונה להשמיד את עם ישראל, מקבלים הכשר מארה"ב. ישראל תשמור על אזרחיה בכל נקודה בעולם".

חדשות

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281612424084951

Israel Hayom