עיתון ישראל היום

לפיד רמז שיקשיח עמדות, אך ביידן נחוש לחזור להסכם הגרעין

אחרי חשיפת "ישראל היום" על המתיחות בין המוסד לצה"ל: עמדות לפיד נחשפו במכתב לשר החוץ של האיחוד האירופי ● טען: "נסיעתך לטהרן - טעות אסטרטגית" ●

יואב לימור

חשיפת המחלוקת העמוקה בין זרועות הביטחון בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, היתה אתמול נושא השיחה העיקרי בצמרת המדינית־ביטחונית. היא גם הובילה את שר הביטחון בני גנץ לפרסם הודעה חריגה, שבה קרא לקיים את השיח הזה בחדרים סגורים ולקבוע כי "כל דרך אחרת פוגעת בביטחון ישראל".

המחלוקת נחשפה אתמול בכותרת הראשית של "ישראל היום". שורשיה נעוצים בחילופים הצפויים בלשכת ראש הממשלה: בעוד נפתלי בנט הוביל אסטרטגיה שלפיה מדינת ישראל מתנגדת לחזרה להסכם הגרעין עם איראן, יאיר לפיד, שיחליף אותו השבוע, טרם גיבש את עמדתו, ומופעלים עליו לחצים שונים לאמץ גישה שונה ולתמוך בחזרה להסכם.

מי שמובילים את הלחץ לשנות את העמדה הישראלית הם בכירי אגף המודיעין ואגף איראן בצה"ל. הם סבורים כי הסכם הגרעין מרחיק את איראן מהפצצה, משום שהוא שולל ממנה את כל האורניום שהעשירה. לשיטתם, עד למועד התפוגה של ההסכם, חלקית בסוף 2025 וסופית בסוף העשור, תוכל ישראל לפעול להארכתו או לגיבוש אופציה צבאית ממשית ובת־ביצוע. לדעתם, את תמיכתה בהסכם יכולה למנף ישראל לבקשת סיוע צבאי וביטחוני משמעותי מארה"ב.

"טעות אסטרטגית"

מנגד, סבורים גורמים ביטחוניים אחרים כי חזרה להסכם תהיה משגה היסטורי. הבולט ביניהם הוא ראש המוסד, דדי ברנע, ולצידו ראש המועצה לביטחון לאומי, איל חולתא. לדעתם, ישראל לא יכולה להיות שותפה להסכם גרוע, שתפוגתו קרובה ושלא נותן מענה לחורים שהיו בהסכם המקורי ולאלה שהתגלו מאז. הם גם מזהירים כי המיליארדים שייכנסו לקופת איראן כתוצאה מהסרת הס

נקציות, יופנו בחלקם להתעצמות אזורית ולמימון פעולות טרור ברחבי העולם.

המתנגדים גם סבורים כי תמיכה בהסכם תשלול מישראל אפשרות מעשית לפעול נגדו, אם תידרש, בדרכים אחרות. היא גם תצמצם את יכולתה של ישראל להמשיך בקמפיין האגרסיבי שהיא מנהלת על פי פרסומים שונים כנגד אישים ותשתיות הקשורים למערכי הגרעין והטרור של איראן.

לפיד עצמו טרם התבטא בסוגיה, וידון בה רק לאחר שייכנס לתפקיד. עד כה הוא יישר קו לחלוטין עם עמדת בנט, ואם היו ביניהם מחלוקות הן נותרו בחדרים הסגורים. גם

גנץ פעל על פי העמדה הרשמית, אם כי הוא קרוב יותר לעמדת אמ"ן. אתמול הוא אמר כי הדיונים ימשיכו להתקיים תוך מתן חופש דעה לכל המשתתפים, אך תוך הותרת ההחלטה לדרג המדיני.

רמז על כוונותיו העתידיות של לפיד ניתן למצוא אולי בחילופי התכתובות בינו לבין שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, שנחשפו באתר פוליטיקו. על פי הדיווח הזה, בורל עדכן את לפיד על נסיעתו לטהרן במאמץ להחזיר את הצדדים לשיחות הגרעין, ולפיד הגיב כי מדובר ב"טעות אסטרטגית שמשדרת מסר לא נכון לאיראן".

המחלוקת הפנים־ישראלית הזאת היא במידה רבה עקרה, משום שההחלטות בנושא יתקבלו בסופו של דבר בוושינגטון. ממשל ביידן נחוש מראשית דרכו לשוב להסכם, ואפשר שאף יגיע להסכמות עם איראן עוד קודם לביקורו של הנשיא האמריקני בארץ באמצע החודש הבא.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

2022-06-27T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281582359313879

Israel Hayom