עיתון ישראל היום

דייויד סלע

70 שנים אחרי

הלן קלר נפרדת מארץ הקודש, חוק הנפט הישראלי יוצא לדרך וניסיון התנקשות מרעיד את המדינה. השבוע, ב 1952

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר חיים שיבא, העביר בשבוע האחרון של יוני 1952 מברק דחוף למנהל מחלקת הבריאות בעיריית תל אביב, ד"ר אפרים כהן, ובו "איסור לאלתר של רחצה בים תל אביב בשל זיהום". במברקו הציע שיבא לכהן להקים "גדר תיל קוצני" בקטע המערבי שבין הרחובות טרומפלדור וגורדון, שתמנע ירידה לחוף. במענה לפנייתו של ד"ר שיבא נשלח אליו מברק מטעם עיריית תל אביב, ובו נכתב ש"בעיית הזיהום לא היתה מתקיימת כלל אילו הממשלה היתה נענית לתחנונינו זה חצי שנה ומקצה לנו את כמות הכלור הנדרשת כדי להפעיל את מתקני הטיהור שבקרבת החוף".

בסביבות השעה עשר בערב שבת, 20 ביוני ,1952 שמעו בני משפחת פנקס, שגרו ברחוב רמח"ל 6 בתל אביב, קול של נפילת חפץ במרפסת ביתם, שהתברר כרימון נפץ עקר. דוד פנקס, שאל ביתו הושלך הרימון, כיהן בכנסת מטעם תנועת המזרחי הציונית־דתית ושימש שר התחבורה בממשלת ישראל. באותו הזמן פרץ בעולם משבר נפט, וגם כלכלת ישראל נאלצה להצטמצם בכל מה שכרוך באנרגיה ובתחבורה. בין השאר, נצטוו בעלי הרכבים לבחור יום אחד בשבוע שבו יושבת רכבם, ואילו יום ההשבתה הנוסף נקבע על ידי שר התחבורה פנקס כיום השבת.

צו זה הוציא מהכלים רבים, שטענו זה מכבר שבישראל מתקיימת כפייה דתית, לאחר שבחודשים האחרונים נידון הנושא גם במסגרת הפוליטית. זאת אחרי שקבוצה מאנשי מפ"ם (מפלגת פועלים מאוחדת), בראשותו של ח"כ ד"ר משה סנה, ערכה בתחילת יוני 1952 כנס בירושלים, שבו הכריזה על "מלחמה פעילה הן בדת והן בכפייה הדתית". תנועה אידיאולוגית אחרת של מתנגדי דת נקראה "הכנענים". היא הוקמה בתל אביב כבר ,1939־ב וחבריה דגלו בהקמת חברה עברית חדשה בארץ ישראל, תוך התנתקות מהמסורת ומהדת.

במוצאי השבת שלאחר הטלת הרימון זיהו שני שוטרי החרש שתצפתו בקרבת הבית שני צעירים שנכנסו במהירות לחדר המדרגות בביתו של פנקס, ומייד לאחר צאתם נשמע פיצוץ עז שהרעיד את הבניין וסביבתו. במרדף שהתפתח תפסו השוטרים את הנמלטים, שזוהו כעמוס קינן, ממנהיגי תנועת "הכנענים", וחבר תנועה נוסף בשם שאלתיאל בן יאיר. במשפטם שמרו השניים על זכות השתיקה, וכשהדיונים הגיעו לערכאות בג"ץ הם זוכו מחמת הספק.

שר התחבורה דוד פנקס נפטר מהתקף לב

פחות מחודשיים לאחר ההתקפה על ביתו, ומקורביו טענו ש"ליבו נשבר בשל האופן המזלזל שבו התייחסו חבריו לשולחן הממשלה לניסיון ההתנקשות בחייו".

דרושים לוח

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282772065249499

Israel Hayom