עיתון ישראל היום

מכבי שימור לקוחות

התאווה לכבוש את אירופה השתלטה על האתוס הציוני, ומכבי ת"א איבדה את ישראל

אביעד פוהורילס

ב 7 באפריל 1977 נבטו זרעיו הפוליטיים של המהפך של בחירות 17 במאי, שהעלו את מנחם בגין לשלטון. 40 יום קודם לכן, בערב ההוא של אפריל, התרחשו שתי רעידות אדמה - אחת באולפן הטלוויזיה של ערוץ ,1 והאחרת בבלגרד הרחוקה.

יצחק רבין, ראש הממשלה בקדנציה הראשונה שלו, כבר ידע על מה הוא הולך לדבר עם מראיינו, יעקב אחימאיר, אבל התלבט לגבי עיתוי ההודעה. באותו ערב היתה אמורה מכבי תל אביב, או בשמה המלא אז מכבי עלית תל אביב, לשחק בפעם הראשונה בהיסטוריה בגמר גביע אירופה לאלופות מול מובילג'ירג'י וארזה האיטלקית, ורבין, איש רגיש וגם חובב ספורט שה כיר את עוצמתה של מכבי וידע שמדובר ב"קבוצה של המדינה", לא רצה שהודעת ההתפטרות שלו מראשות הממשלה תשתלט על סדר היום, ודחה את האירוע לאחר סיום המשחק.

הסוף ידוע. מכבי ניצחה, רבין התפטר, וכשהקבוצה חזרה התאספו 100 אלף אוהדים בכיכר מלכי ישראל, עדיין לא כיכר רבין - ואורי זוהר, באחת מהופעותיו האחרונות בעולם החילוני, אבל כבר עם ציציות מש תלשלות - הנחה את החגיגה.

45 שנה עברו, והכל נראה אחרת, גם במכבי, שמת חילה את הקיץ הזה מרוששת מכל תאריה, בלי אליפות וגביע בארץ, שלא לדבר על חוסר רלוונטיות בזירה האירופית. אנחנו חיים בעידן של טלוויזיה רב ערו צית, וגם אם עכשיו יש חוסר יציבות פוליטי, מכבי של היום לא תפריע לשום ראש ממשלה להשמיע הודעה דרמטית.

מכבי תל אביב סל במשבר עמוק. זה לאו דווקא אובדן התארים המוח לט, אלא הפגיעה האנושה באתוס שאותו הנחיל בעיקר שמעון מזרחי על זהותו ה"ישראלית" המובהקת של המועדון. תמיד היו שם עוגנים כאלה על הקווים - רלף קליין, צביקה שרף, פיני גרשון ודיוויד בלאט, על הפר קט - "מיקימוטי", ואחר כך ג'מצ'י, נדב הנפלד, טל בורשטיין, עומרי כספי וטיפה דני אבדיה, או טל ברודי שעשה עלייה דרך המכביה ואולסי פרי, שחייו נקשרו בדוגמנית של המדינה, תמי בן עמי.

אבל התאווה לכבוש את אירופה השתלטה על האתוס הציוני, מכבי בנתה סגל על טהרת הזרים, ועל הדרך איבדה את ישראל. היא הגיעה למצב שהוא לא שונה מזה של קבוצות אירופיות אחרות, למשל אנאדולו הטורקית שז כתה עכשיו באליפות היורוליג, אבל איבדה את האליפות בארצה. משקלם של השחקנים הטורקים בהצלחה של אנאדולו הוא זעום.

יפתח זיו היה לפני שנה כדורסלן העונה. במדי גלבוע גליל הוא ניצח את מכבי פעם אחת וכמעט פעם שנייה, וכשמכבי לקחה אותו אליה היא מחקה אותו בפאתי הספסל. יובל זוסמן הבין שאין לו עתיד במכבי, נסע לברלין, ושם פרח באלבה ועזר לה השבוע להביא אליפות גרמנית על הראש של באיירן מינכן. כדורסלן ישראלי, שפעם מכבי היתה עבורו חלום, חושב עשר פעמים לפני שילך אליה. תומר גינת למשל, אחד הישראלים הכי טובים שיש, בחר לחתום בהפועל תל אביב שלא גומרת את החודש. פעם זה לא היה קורה.

וכשאין ישראלים להחתים, מביאים את עודד קטש ודיוויד בלאט, פנים ושמות שקורצים לקהל, למנויים. אם יש מי שמקבלי ההחלטות חוששים ממנו באמת, זה הקהל. מכבי הפסידה העונה ארבע פעמים בדרבי להפועל, וכמעט הפסידה את החמישי, ואחרי אחד ההפסדים חדל יאניס ספרופולוס להיות המאמן. כמה עשרות אוהדים התפרצו לאימון למחרת והביעו את מחאתם על היווני - וזה נגמר.

תקציבה של מכבי מבוסס בעיקר על אוהדיה. 350-300 אוהדים שקונים מינוי עונתי על הפרקט, ממש כדי להיות בעניינים ולהריח את זיעת השחק נים - משלמים 60 אלף שקלים למינוי. רק אלה על הפרקט מכניסים כ 20 מיליון שקלים. בלעדיהם אין למועדון תקומה פיננסית.

קטש השחקן ובלאט המאמן אולי מעלים אצל האוהדים זיכרונות עבר מתוקים, אבל הם חוזרים למכבי כברירות מחדל. קטש נדחה כשיאניס עזב, רק בגלל שמכבי לא רצתה בו לחוזה של עונה וחצי, והוא מגיע כברירת מחדל בגלל אי הגעתו של המועדף הראשון, הספרדי צ'אבי פסקוואל. בלאט מגיע לתפקיד יו"ר הוועדה המקצועית. די ברור שבלי בלאט קטש לא היה מגיע, כי מכבי בנויה מפאזל, ואחד מחלקיו הוא ניקולה וויצ'יץ'. ניקולה הוא זה מכבר חביבם של דיוויד פדרמן, ובעיקר של בנו דני ורעייתו מרטין. סוד כוחו, מעבר לסיפורי מוני פנאן, הוא הפדרמנים שרואים בו חבר ואח. הכל יקום וייפול על מידת החופש המקצועי של קטש ובלאט, ואיך תתקבל דחיקתו של וויציץ' ממעמד העל שלו. אם האגו ינהל את החבורה - האין ברירה הבא יהיה להחזיר את מיקי ומוטי.

* הטור מוקדש לאריק בריאלובסקי ז"ל

Aviadp65@gmail.com

דרושים לוח

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282471417538779

Israel Hayom