עיתון ישראל היום

השאלון הקטן

עם עיינה פרידמן, מחברת הרומן "ביתי אינו מבצרי", הוצאת אוריון

אמנית רב תחומית. לדבריה, חלק ניכר מעבודותיה ומכתיבתה למבוגרים ולילדים מכוון להעלות בעיות בחברה הישראלית, החל מפערים עדתיים ודוריים ועד ליחס לניצולי השואה.

הספר עוסק בדינמיקה בין שכנים בבית משותף בעקבות הקורונה. איך הקורונה שינתה את היחסים ביניהם?

"מגיפת הקורונה העלתה את רף המתח בין מאות הדיירים המאכלסים את המגדל. חלק מהדיירים זלזלו בעטיית מסיכות במעליות ובחללים משותפים, או שלא נענו לצמצום מספר הנוסעים במעליות. במקביל, ההסתגרות המרובה בדירות הידקה קשר בין דיירים הקרובים בתפיסות העולם ובערכים שלהם".

המתחים בין השכנים מייצגים בעינייך מתחים בחברה הישראלית בכלל?

"כן, היחסים בין השכנים במגדל מייצגים רבדים שונים בחברה הישראלית, בפערי הגילים, ההשכלה וצורות החיים. המגורים במגדל דומים קצת לחיים בקיבוץ: אמנם הדיירים לא נדרשים לעבור ועדת קבלה, ואין חדר אוכל משותף כמו בקיבוץ, אבל יש מועדון דיירים משותף, והדיירים נאלצים להתוודע לקולות שמפיקים השכנים מעבר לקירות. אסיפות הדיירים במגדל נדמות כאירוע תיאטרלי לכל דבר".

מתי התחלת לכתוב ולפרסם?

"התחלתי לכתוב סיפורים ושירים בגיל צעיר. עבדתי תקופה כעיתונאית נוער, לאחר שעברתי קורס השתלמות קצר בחיפה אצל דן שילון, שהיה עיתונאי צעיר ודובר עיריית חיפה, וכתבתי לעיתון בית הספר הריאלי. בשנים האחרונות הכתיבה תופסת נתח נכבד מזמני, לאחר שנוכחתי כי אני מעוניינת להעביר לנכדיי מסרים חינוכיים בדרך אופטימית. פרסמתי 12 ספרי ילדים בנושאים חברתיים שונים, ובהם 'כואב לנמלה', המכוון לכבד את הטבע שסביבנו, 'היה היה איש', על שכן גלמוד ניצול שואה שילדי השכנים מתגייסים לארח לו חברה, ו'הסודות של סבתא', העוסק אף הוא בסיפור השואה מבעד לעיני ילדים".

ציטוט שמדבר לליבך במיוחד.

"על זגוגית חלון המטבח טייל זבוב גדול שחור. גבו נצנץ בגוונים של כחול וירוק, וצבעוניותו ריתקה את אפרת. היא תהתה מדוע יצור קטן וטורדני זה ניחן בצבעים כה חגיגיים ומושכים.... הזבוב ירד במעוף קצר אל טיפת דבש שנותרה על צלחתו של עומרי מארוחת הבוקר... רגלו האחת דבקה בדבש והוא ניסה להיגרר עם הטיפה הדביקה אל שולי הצלחת. מאבקו של החרק לדבוק במזונו ולשרוד עורר באפרת מחשבות נוגות. היא חשבה כי זו יכולה להיות סעודתו האחרונה, וראוי שייהנה ממנה".

דרושים לוח

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282291028912347

Israel Hayom