עיתון ישראל היום

האלכימאים

אדריכלי הממשלה שמסיימת את דרכה השתמשו בפרויקט הציוני כמעבדה, אבל הניסוי הפוליטי שרקחו התפוצץ לכולנו בפנים ● בדיוק כמו הניסיון של כל המערכות לשווק אותה כ"סיפור הצלחה"

מדוע נפלה ממשלת בנט לפיד

שנה לאחר הקמתה? האם מכיוון שחברי כנסת של ימינה נשרו ממנה כמו עלים בשלכת? מכיוון שנתניהו הפעיל את מכונת הרעל שלו? בגלל חוסר האחריות של ג'ידא רינאוי זועבי ומאזן גנאים? וואלה, תעלומה. כלומר, תעלומה רק מבחינת מי שסבור שא פשר לייצר במעבדה יצור שמחציתו שממית ומחציתו פודל צרפתי, לקרוא לו "מלך ישראל", לשלוח אותו לאליפות העולם בשחייה צורנית ולצפות שיחזור משם עם מדליה.

מאות בשנים עמלו מדענים קדמונים על הניסיון לייצר זהב ממתכות זולות. ידע מדעי או שיטות מחקר לא היו להם, אבל אמונה נחרצת בתכונות של חומרים וביכולתם להשתנות - דווקא כן. למרבה הצער, למרות כל מאמצי האלכימאים, כספית לא הפכה לזהב והצינובר הסיני לא הוכיח את עצמו כסגולה לחיי נצח. ובכל זאת, בשנה האחרונה ניסו אלכימאים פוליטיים לשכנע אותנו ששילוב של מפלגות ימין, שמאל, לאומנות ער בית וכמה אופורטוניסטים, שלכל אחד מהם יש נקודת מוצא שונה ויעד שונה - הוא נוסחה מנצחת. המעבדה התפוצצה, והם עדיין מנסים לשכנע אותנו שהחורבות הן מגדל אייפל עם יהלום בקצה. ככה זה עם אלכימאים. חלום הזהב עיקש כל כך עד שהם לא מאמינים בתוצאות הניסוי. הם לוזרים? מה פתאום! הם הצליחו לסלק את נתניהו מראשות הממשלה. כפיים. אבל זה לא הספיק כדי להחליף אותו בממשלה יציבה.

איש אינו יכול לנבא מה יהיו תוצאות הבחירות הקרובות, אבל הנה השערת מחקר: ממשלה שמתבססת רק על שנאת נתניהו ומצביעיו, ממשלה שמסתמכת על רע"מ או על המ שותפת, לעולם לא תזכה להשלים קדנציה. ומי שרצה הוכחה למובן מאליו - קיבל אותה השבוע.

ממשלת בנט לפיד התבססה על כמה המצאות חדשניות, שאין להן שום סיכוי להתקיים מחוץ למעבדה. ראש ממשלה שברשותו רק שבעה חברי כנסת לא יכול להנהיג קואליציה. פוליטיקה מתבססת על כוח פוליטי ממשי, לא על הסכמים קואליציוניים בין שולחן לכוסברה, ולא על תרנגולת עם שלוש רגליים שקוראים לה ראש ממשלה חליפי. אפשר לנסות לשכנע במשך שנים שהדמוקרטיה הנכונה היא הדמוקרטיה המהותית של ברק, ולא עריצות הרוב של הקלפי, אבל בחיי המעשה יאיר לפיד יכול להכתיב את התנאים, כי ללפיד יש פי שלושה חברי כנסת שעומדים לרשותו מאשר לבנט. מוזר שמישהו חשב אחרת. מוזר שמישהו חושב שבפעם השלישית הקונספט יוכיח את עצמו, ויגיע תור זהב שבו ראש ממשלה לא יזדקק לאצבעות.

בניגוד לבנט, ללפיד יש כוח פוליטי משמעותי, וגם הוא לא יכול להצליח לאורך זמן. יש עתיד, יותר מכל מפלגה אחרת בכנסת הנוכחית, מתבססת אך ורק על העומד בראשה. כל מנגנוני יש עתיד נועדו להבטיח את המשך שלטון היחיד של לפיד ואת יכולתו למנות או לפטר אנשים לפי ראות עיניו. לפיד אכן בעט החוצה את עפר שלח, שהצהיר על רצונו להתמודד בפריימריז מפלגתיים, ובינתיים החזית שקטה. אבל שהייה מת משכת בממשלה תצמיח עוד טיפוסים מסוגו של שלח. כלומר: כאלה שנמאס להם לומר כן, יאיר, סליחה, יאיר. הניסוי של יש עתיד מבוסס על הכלאה בין האופנה החולפת של מפל גות "מרכז" לבין דיקטטורה. אבל לפיד הוא לא בן גוריון, אף שהוא נתמך על ידי כל מנגנוני השלטון החוץ פרלמנטריים. גם לפיד כפוף לחוקי המציאות והוא רחוק מאוד מרוב יהודי.

ממשלה בראשות לפיד

תמיד תזדקק למפלגות הערביות, השותפות החדשות והלגיטימיות לפרויקט הציוני. לאחר נפילת הממשלה אמר השר עמר בר לב: "תקרת הזכו כית נשברה. אני מניח שגם בקואליציה הבאה יש סיכוי גבוה שתהיה מפלגה ערבית, ואם לא, אז בקואליציה שאחריה". ובכן, מה שנשבר הוא לא תקרת הזכוכית, אלא הממשלה. ואם תהיה מפלגה ערבית בקואליציה הבאה או בזו שאחריה - גם היא לא תוציא את ימיה.

קואליציה תמיד מורכבת ממפלגות שיש ביניהן חיכוך מסוים, אבל בעיקר גורם מאחד ומטרה משותפת. אפשר לארגן שיירה של רכבת, מריצה וקורקינט, אבל כולם צריכים לנסוע לאותו כיוון. מטרת המפלגות הערביות היא ביטול המדינה היהודית. הן יכולות לחבור לקואליציה ציונית רק עד שייגמר הכסף בכספומט, או עד המשבר הביטחוני הבא. ואם תגידו: ובכן, ממילא התכוונו להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה, תענה המציאות: אין בנמצא מספיק מפלגות יהודיות שזוהי גם מטרתן. ואם חלילה תהיה מספיק תמיכה פוליטית לרעיון מדינה דו לאומית - לא יארך הזמן עד שיתברר שמה שיהודים חושבים על מדינה דו לאומית הוא ממש לא מה שהערבים חושבים על דו לאומיות. קואליציית כל אזרחיה תתפרק, גם אם האלכי מאים לא יוותרו על חלומם להפוך קש לזהב.

אין חזית שממשלת הריפוי

לא נכשלה בה, לבד מטיפוח האירוע הנפשי של "כוחות האופל גנבו לנו את המדינה". בפועל נבנתה קונסטרוקציה מורכבת ומוזרה ומנגנון עוקף דמוקרטיה שהשתמש בכל הכלים שברשותו כדי למכור אותה כסיפור הצלחה. המערכת המשפטית שיתפה פעולה בש מחה, התקשורת תקעה בחצוצרות, התומכים מחאו כפיים על הטריבונות, איילת שקד נסעה למרוקו, ואז - בום טראח, מה קרה? הבלון התפוצץ, הבלון נקרע.

יאיר לפיד קבע השבוע: "אנחנו הרוב. הסטטיסטיקה לטוב תנו", והודיע ש"הדרך שבה הממשלה התפרקה היתה על בסיס חברות, אמת וממלכתיות". רוב סטטיסטי שמתבסס על חברות ואמת לא מתפרק אחרי שנה, גם אם כל כלי התקשורת יסת דרו בשלשות ויזמרו את שבחי הממשלה - והם זימרו, גם אם "הארץ" יזיל דמעת התרגשות על "אני אוהב אותך" שאמר לפיד לבנט - והוא הזיל.

אפשר לעשות אותו ניסוי פעם אחר פעם אחר פעם בתקווה להגיע לתוצאה שאין לה שום סיכוי להתקיים במציאות, ופעם אחר פעם אחר פעם השממית פודל לא תנצח בשחייה צורנית. אולי, אם האלכימאים יתאמצו עוד קצת - הם יצליחו לצפות אותה בזהב 9 קראט לפני שתטבע בבריכה.

כל מנגנוני יש עתיד נועדו להבטיח את המשך שלטון היחיד של לפיד ואת יכולתו למנות ולפטר לפי ראות עיניו

דרושים לוח

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282093460416731

Israel Hayom