עיתון ישראל היום

המו"מ בין הקואליציה לאופוזיציה פוצץ: "חוק הנאשם - דיקטטורה"

ביום ראשון יתקיים בוועדת החוקה דיון בחוק הנאשם ובפיזור הכנסת ● בליכוד זעמו: "צפון קוריאה בגרסה הישראלית" ● יו"ר הוועדה, קריב: "מי שכשל בארבעה סבבים ייכשל גם בחמישי"

אמיר אטינגר

המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה לקידום חוקים לפני פיזור הכנסת פוצץ אתמול על רקע חוק הנאשם. ביום ראשון צפויה ועדת חוק, חוקה ומשפט לדון בחוק האוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה ובחוק לפיזור הכנסת כדי לזרז את ההליכים. בליכוד, שאינם מעוניינים בבחירות ומנסים להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, הקימו קול צעקה. כמו כן, הפסיקו כל שיתוף פעולה עם הקואליציה.

בקואליציה מסבירים כי הדיון בפיזור הכנסת בוועדת החוקה נקבע כדי לוודא שלא ייעשה ניסיון מכוון לעכב את תהליך החקיקה בצורה לא ראויה, וכדי להבטיח שאזרחי ישראל יידעו בוודאות במהלך השבוע הבא אם יוצאים למערכת בחירות.

בתחילה תמכו בייעוץ המשפטי של הכנסת בטענות האופוזיציה והודיעו: "ספק רב אם יש לוועדת חוקה סמכות, וממילא הדבר לא דרוש, כל עוד יו"ר ועדת הכנסת (ח"כ ניר אורבך, א.א) לא מעכב את המשך החקיקה". בעקבות ההודעה התייעץ יו"ר וועדה החוקה, ח"כ גלעד קריב, עם היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק והחליט לקיים בכל זאת את הדיון, כיוון שאין, לדבריו, כל מניעה משפטית.

"התנהלות הקואליציה דורסנית"

הדיון נועד לזרז את החקיקה ולקדם אותה ככל האפשר, בטרם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה. אם חוק פיזור הכנסת יעבור, נתניהו לא יוכל לעשות זאת, ולקראת נובמבר ייערכו בחירות. נוסף על כך, אם חוק הנאשם יעבור במקביל, הוא כלל לא יוכל להתמודד על הרכבת הממשלה.

בליכוד תקפו את ההחלטה. ח"כ יואב קיש: "בהמשך להתנהלות חסרת המעצורים והדורסנית של הקואליציה הם התנערו ממו"מ איתנו לפיזור הכנסת. אין שום בעיה, האופוזיציה לא תשתף פעולה איתם".

ח"כ לוין הוסיף: "מדובר בצפון קוריאה בגרסה הישראלית. רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. ח"כ קריב והגרסה העלובה הנוכחית של מפלגת העבודה הם כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת. זה לא יעזור להם, הדמוקרטיה תנצח. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - ונתניהו ינצח".

יו"ר הוועדה, ח"כ קריב, כאמור, כלל לא התרגש מהביקורת נגדו. "האחרונים שילמדו אותי מהי דמוקרטיה ומהו כבוד כלפי יועצים משפטיים הם חברי הכנסת יריב לוין, יואב קיש, דודי 'מרסק העצמות' אמסלם וחבריהם", הסביר. "מן הראוי שחברי הכנסת מהליכוד, שצהלו אחרי אישור הצבעות לפיזור הכנסת, יעסקו בהשלמה מהירה של החקיקה בתיאום עם הקואליציה ולא בתרגילי השעיה לא ראויים. העידן בו ראשי הליכוד משחקים עד הדקה ה־09, ואילו אנו יושבים בטריבונה וצופים - חלף־עבר לו. תרגילי ההשעיה של הליכוד מוכיחים רק דבר אחד - גם הם יודעים היטב שמי שכשל בארבעת הסבבים האחרונים, ייכשל גם בניסיון החמישי".

"עמדת היועצים המשפטיים תישמע"

קריב המשיך ואמר על הדיון בוועדה: "הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה של תרגילים פוליטיים. מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. אם ועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת, נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".

הוא התייחס, בין היתר, לטענות נגד העלאת חוק הנאשם לדיון בוועדה: "נושא זה נמצא על סדר היום הציבורי מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית, ויש מקום לקיים בעניין זה דיון רציני ומעמיק".

לוין: "רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - וינצח"

News

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281638193883355

Israel Hayom