עיתון ישראל היום

סרט מתח טורקי: הפיגוע סוכל - אבל האיום קיים

יואב לימור

האיום בפיגוע אפשרי כנגד יעדים בטורקיה לא הוסר כליל, אבל עי קרו כבר מאחורינו: חברי החוליה שנשלחו לבצע את הפיגוע נעצרו ברובם, ומעצרם אפשר להשמיע צפירת הרגעה.

האירוע כולו היה סרט מתח בגרסה טורקית. ראשיתו במידע ממוקד שה גיע לישראל, ולפיו מנגנון המודיעין של משמרות המהפכה שיגר חוליה לבצע פיגוע כנגד יעדים ישראליים באיסטנבול. החוליה הזאת כללה אז רחים זרים שגויסו בידי האיראנים, וכן גורמים פליליים טורקיים - בעיקר מבריחי סמים.

המידע הועבר מיידית לטורקים. קווים חמים נפתחו בין מערכות הביט חון ומשרדי החוץ של שתי המדינות. העניין הועלה לראש סדר היום המו דיעיני הישראלי, וגם הטורקי. היה ברור שמדובר בעניין מיידי של חיים ומוות. לכן גם החליטו בישראל לצלצל באופן חריג בכל הפעמונים: ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון דיברו והתריעו, המל"ל פרסם אזהרות וכלי התקשורת קיבלו שטף של מידע שנועד להבהיר שמדובר בעניין רציני ומסוכן באופן חריג.

כאשר ראו בישראל כי רוב האזרחים הישראלים לא ממהרים לשתף פעו לה עם האזהרות לעזוב את טורקיה, החלו בפניות אישיות. תיירים ואנ שי עסקים ישראלים קיבלו שיחות טלפון מגורמי ביטחון שהפצירו בהם לעזוב את איסטנבול או לפחות להסתובב בה כמה שפחות. לחלקם אף יעצו להחליף מלון, לאחד המלונות שבהם ישנה רמת בי טחון גבוהה יותר.

הטורקים מצידם הפעילו מאות אנשי בי טחון בפרשה. חלקם אנשי מודיעין ומבצעים שעסקו במצוד אחר חברי החוליה, ומרביתם שוטרים שעיבו את מערך האבטחה סביב מו קדי התיירות באיסטנבול ובמלונות שבהם הונחו הישראלים לשהות.

בישראל העידו כי שיתוף הפעולה הטורקי היה יוצא דופן בכל הרמות; הוא מלמד לא רק על האינטימיות ביחסים שבין מנגנוני המודיעין של שתי המדינות, אלא גם על נחישותם של הטורקים להבטיח שארצם לא תשמש קרקע לטרור.

בסוף השבוע שעבר נעצרו רוב חברי החוליה, ובהם אזרחים איראנים. במקביל, פרסמה ישראל את שמו ותמונתו של האחראי האיראני לפרשה - ראש מנגנון המודיעין, חוסיין טייב. אתמול כבר הודח טייב מתפקידו; סביר שהדחתו קשורה למבוכה הרבה שגרמה הפרשה לאיראנים - מבוכה שתתעצם לאחר שיתפרסמו עדויותיהם של חברי החוליה שנעצרו והקש רים שלהם לטהרן.

במקומו של טייב מונה מוחמד כאזמי, מפקד ותיק במשמרות המהפכה, שמן הסתם לא יהיה ידידותי יותר מקודמו.

אפשר להניח שהוא ילמד את כשלי טייב, ויפיק מהם לקחים לסיבוב הבא - שנמצא כבר מעבר לפינה. איראן נחושה מתמיד להגיב על התקי פות הישראליות בסוריה ועל חיסול הבכירים בשטחה, והיא תמשיך לע שות כל מאמץ לנקום.

התיק שנסגר בהצלחה באיסטנבול ייפתח במהרה שם או במקום אחר; הפיגוע הנקודתי אמנם סוכל, אבל האיום חי וקיים.

"שיתוף הפעולה היה יוצא דופן בכל הרמות, ומלמד גם על נחישותם של הטורקים להבטיח שארצם לא תשמש קרקע לטרור"

News

he-il

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

2022-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281603834144987

Israel Hayom