עיתון ישראל היום

על גאווה ודעה שנויה

אבי דבוש

לפעמים מהזווית המקומית רואים הכי צלול. לעמוס עוז היתה מטא פורה נפלאה: כששאלו אותו איך הצליח "סיפור על אהבה וחושך" היש ראלי בעולם כולו, הוא אמר: כמו שמישהו חופר בחצר ביתו ופוגע בכבל חשמלי ראשי, ופתאום כל האורות בעיר נדלקים.

בשדרות מתקיים ויכוח לוהט. העירייה יוזמת פסטיבל בירה קיצי, ובין יתר ההופעות הזמינה את איל גולן. מצאנו את עצמנו בהתארגנות נגד הופעה ציבורית של מי שקיים, לכאורה וככל הידוע, יחסי מין עם קטינות, והיה חלק מתרבות של השפלה וניצול שלהן, עד כדי הרשעה של אביו וחקירות שלו ושל מקורביו. מצד שני, התארגנו מי שרואים בפרשה התייפייפות. הם טוענים שהוויכוח יוכרע בחוקי השוק החופשי. אם שדרותים יקנו כרטיסים להופעה, אין על מה לדבר.

אני במחנה הראשון. מנסה לייצר הבחנה בין מופעים פרטיים לצי בוריים, במימון כספי מסים. ליצור הבחנה בין הרף הפלילי, שהביא לסגירת התיק התלוי נגד גולן מחוסר ראיות )לאחרונה, נחקר מחדש( לבין הרף הערכי שכולנו מחויבים לשרטט. ומנסה לייצר הבחנה בין מי שמקבל אחריות, חוזר בתשובה ומתקן לבין מי שלמיטב ידיעתי, לא קיבל אחריות באופן פומבי ולא תיקן את מעשיו.

בעיניי זו הזדמנות בשבילנו לנסות לראות את הדברים בעיניים של הצעירות והצעירים שלנו. זו יכולה להיות הזדמנות לסמן קו ברור של אחריות והשלכות למעשים פסולים. אם תבטל עיריית שדרות את ההופעה, המסר יהדהד: אנחנו לא מוכנים לממן את מי שהתנהל באופן פוגעני ומביש ולא עשה תיקון, גם אם החוק היבש לא נרטב אף פעם )כמאמר השיר(.

מסר כזה יכולה גם עיריית נתיבות לשדר לצעירות ולצעירים שבה. לאחרונה העיר רותחת סביב יוזמה לקיים אירוע גאווה בעיר. המארגנים, בני המקום ובנות המקום, קיבלו איומי רצח והותקפו באלימות. בסופו של דבר, הם החליטו לבטל את המצעד ולקיים מפגשי הסברה סגורים.

יש היסטוריה מורכבת לאירועי גאווה בפריפריות. לצערי, כך היה במצעד בבאר שבע, שבוטל בשנה הראשונה והפך לאירוע סגור באב טחה מטורפת, אחרי שרב העיר יצא נגדו. מאז המצעד מתקיים ומושך אלפים. כך היה גם באירועי גאווה באשקלון, במצפה רמון ובמקומות אחרים. בזמנו הייתי מהיוזמים של מפגש גאווה פתוח באחד הפארקים בשדרות. האירוע משך עשרות רבות של משתתפים ועבר ללא תקלה.

קו ברור מחבר בין שני המקרים. התפקיד שלנו הוא לייצר מרחב בטוח לכלל הצעירות והצעירים שלנו. ללא פגיעות והטרדות מיניות. ללא ביזוי ואלימות. כשזה מובן מאליו, זה קל. האתגר מגיע כשצריך לעמוד באומץ מול מי שמנסים לפגוע ולהשתמש באלימות. לא לטובת איזה ערך מדומיין. לטובת הצעירות והצעירים שלנו.

דעות

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281990381137095

Israel Hayom