עיתון ישראל היום

המנדט מת? תחי מדינתנו

נחמה דואק

למי בעצם שייך המנדט, לחבר הכנסת או למפלגה? מה בין מי שנבחר בפריימריז לבין מי שהוצנח לר שימה? ומה קורה אם התגלעו חילוקי דעות, האם יש להחזיר את המנדט כי הוא שייך למפלגה, או לעזוב עם המנדט ולהסתובב בכנסת כעב״מ שהתנתק מכוח הכבידה של כדור הארץ?

מתמודדי הפריימריז יכולים להוכיח שהם נבחרו בקולות מתפקדים. שהרוויחו את מקומם ברשימה. אך מה לגבי אלו שהוצנחו? הם זכו באור מן ההפקר. ראש המפלגה הצניח וזהו.

יש סוגים שונים של ״צנחנים״. בח״כ גלית דיסטל אטבריאן ניכרת הכרת התודה לנתניהו, שהציב אותה במקום ה .10 היא מאלו שלא יהססו לצטט דף מסרים, ישנו עמדות בהתאם לעמדת המצניח ויגיעו לרמת סימביוזה מעוררת השתאות.

הסוג האחר הוא דוגמת עמיחי שיקלי, שהובא לימינה על ידי נפתלי בנט, כשאחריו הילת המכינה הצבאית שהקים וניהל. חילוני, ימני, יפה הבלורית והתואר. דיבר בשבח בנט וימינה, וכמובן, נגד נתניהו והליכוד. אחרי הקמת ממשלת השינוי שינה שיקלי את טעמו והחליט שנתניהו הוא הוא האחד עבורו. פרש מימינה ולו לשנייה לא שקל לפרוש מן הכנסת, להחזיר את המנדט ולהמשיך בחייו. הוא המשיך את חברותו בכ נסת, כאילו במו ידיו הביא כ 50 אלף קולות לימינה המנדטים. גובה המנדט בבחירות האחרונות. הרי ברור שבנט ואיילת שקד הביאו את

ולמוצנחת הטרייה - ג׳דא רינאווי זועבי, ח״כ ממרצ, שהוצנחה למקום ה 4 על ידי היו״ר, ניצן הורוביץ. היא לא בשר מבשרו של מרצ, ולא התמודדה בפריימריז במפלגה. יש הטוענים שהוצנחה כדי למנוע מעיסוואי פרייג׳ להיבחר. התמזל מזלה של מרצ, והיא קיבלה בבחירות שישה מנדטים, ושניהם נכנסו לכנסת. ובעוד פרייג׳, מוותיקי מרצ, מונה לשר בממשלה ומתבטא בעד שותפות יהודית ערבית, זועבי עשתה שבת לעצמה. היה מי שהריח את פוטנציאל הנזק והוביל מהלך למינויה לקונסולית בשנחאי. בשבוע שעבר התברר שהנזק אכן כבד, ועלול לעלות לקואליציה בחייה ולהביא לסיום דרכה של מרצ בפוליטיקה. רינאווי זועבי פרשה מה קואליציה ושיגרה מכתב, ששידר חוצפה וחוסר כבוד. הוא לא מוען ליו״ר מפלגתה, שאותו לא טרחה לעדכן, אלא לראש הממשלה ולחליפו. להחזיר את המנדט? היא אפילו לא חולמת לעשות זאת. מעכשיו והלאה יחלו את פניה וייתכן שתיעתר, אבל לעד תיחשד במיקוש.

אפשר להוסיף גם את אלי אבידר, שהתנתק מחללית האם, ישראל ביתנו, ומשגר איומים לכל עבר, ואת עידית סילמן, שנבחרה בימינה, אחרי שבפליק פלאק מפואר עזבה את הבית היהודי, בראשות רפי פרץ, וח ברה לבנט ולימינה סמוך לסגירת הרשימות לכנסת. את מקרה דיסטל אטבריאן אפשר להבין ולכבד. היא קיבלה על עצמה את עמדות הליכוד והעומד בראשו ומתנהגת בהתאם. את שיקלי, רינאווי זועבי, אבידר וסילמן קשה להבין וקשה לעבור עליהם לסדר היום. ייתכן שבקושי הביאו את הקולות של בני משפחותיהם ועוד קומץ חברים. המחוקק חייב לתת דעתו לנו שא הזה, לסגור את הפרצה בחוק שמאפשרת לח"כים לעזוב עם המנדט ולשים קץ להפקרות הזאת. יוחזר המנדט, ומייד.

יש הטוענים שרינאווי זועבי הוצנחה למקום ה 4 כדי למנוע מעיסאווי פרייג' להיבחר. התמזל מזלה של מרצ, והיא קיבלה בבחירות שישה מנדטים, ושניהם נכנסו לכנסת

דעות

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281981791202503

Israel Hayom