עיתון ישראל היום

"ממדים ללימודים" זו הסללה פושעת

ללי דרעי

נהרות של דיו ואינסוף מילים נשפכו על החוק "ממדים ללימודים". הקואליציה רוצה שהמדינה תממן ,66% האופוזיציה מציעה 100% מימון, המפלגות הלא ציוניות או האנטי ציוניות - אם הן יושבות בקואליציה ואם לאו - מתנגדות לחוק שמיטיב עם חיילי צבא ההגנה לישראל, והעיר ירושלים נבוכה.

נכון, לא הגיוני שממשלה הנתמכת על ידי מפלגות שעבורן שירות בצה"ל הוא פשע, תפנה לאופוזיציה בכל עת שהיא רוצה לקדם אג'נדה ציונית. לא ממש מסתדר עם לוגיקה, שקואליציה שמתקפלת מול טיבי וזועבי תשחק אותה פטריוטית גדולה כדי להביך את הליכוד.

אבל הרשו לי לצאת מהמסגור שנכפה עלינו בנושא, לוותר על פו פוליזם בגרוש ולכפור בעיקרון הקדוש, המניח שהמחלוקת בין ימין לשמאל נסובה סביב שיעורי המימון בלבד. לדעתי, הסללת חיילים לאקדמיה בשנת 2022 היא מעשה אנכרוניסטי, לא מועיל ולא כלכלי.

אנכרוניסטי: קודם כל, כי ב ,2022 הסללה לאקדמיה, בעולם שבו דווקא הכישורים שנרכשים בשטח מעניינים את המעסיקים, היא דבר שלא מתכתב עם המציאות. סקרים שפורסמו בשנים האחרונות הוכיחו שרוב עשרת התפקידים המבוקשים ביותר כיום מחייבים השכלה גבוהה, אך לא בהכרח תואר אקדמי מלא. תפקידים המחייבים מיומנויות ביניים מהווים 40% מכלל המשרות ב ,OECD והביקוש להם גדל. בעידן הדי גיטלי, תעסוקה לא תחייב תמיד תואר אקדמי אלא תסתמך במידה רבה על פיתוח מתמשך של מיומנויות, כיוון שהטכנולוגיה החדשה חדרה אפילו לרוב התפקידים המסורתיים. רוצים להבטיח עתיד תעסוקתי לחיילים הגיבורים שלנו? תנו להם חופש לבחור מה ללמוד ובמה לה תמקצע! בנו תוכניות הכשרה בשיתוף מעסיקים! אל תיבהלו מהקונספט של "חינוך מקצועי"!

שנית, מדובר בצעד לא מועיל ולא כלכלי. כולנו עדים לאינפלציית התארים הראשונים הקיימת בישראל ולירידת הערך היחסי שלהם. אני לא נכנסת אפילו לבור השחור שנקרא מדעי הרוח. אפילו בהיי טק מע דיפים אדם אשר צבר ניסיון קונקרטי על פני בעל תואר מפוצץ. שלא לדבר על החברות המכשירות בעצמן את העובדים שהן בחרו לאו דווקא על פי תארים, אלא בעיקר על פי כישורים.

מדינת ישראל משקיעה כחמישה מיליארד שקלים בשנה בסבסוד שכר לימוד באקדמיה, ואולי עשירית מזה בהכשרות מקצועיות. זה בדיוק ההפך מהמגמה הקיימת במדינות מפותחות כגון שווייץ וגרמניה, שם סטאז' מוצלח, בליווי מעסיק, נחשב יותר מתוצאה מרשימה במבחן תיאורטי.

רוצים לעזור לחיילים המדהימים שלנו למצוא את עצמם בעולם תע סוקה משתנה? שלמו להם שכר הוגן, ושוב, תנו להם לבחור!

ברור לכולם כי הסערה סביב "ממדים ללימודים" אינה מחלוקת ער כית אלא בעיקר תמרון פוליטי.

אבל גם לסערה יש צד חיובי: אולי בזכותה נתחיל לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למעבר מן הצבא לעולם התעסוקה.

אקדמיה אינה ברירת המחדל היחידה. די לשקר הזה!

דעות

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281973201267911

Israel Hayom