עיתון ישראל היום

הבחירות בלבנון: לשון המאזניים במסלול התנגשות עם נסראללה

יו"ר מפלגת הכוחות הלבנוניים, סמיר ג'עג'ע, ניצח בקרב על העדה הנוצרית ● כעת הוא ייאלץ לבחור בין עסקה עם חיזבאללה לבין קואליציה צרה שתסכן את חייו

שחר קליימן

באוקטובר ימלאו למנהיג מפ לגת הכוחות הלבנוניים, סמיר ג'עג'ע, 70 שנה. הסטודנט לרפואה לשעבר, שכוכבו דרך בימי מלחמת האזרחים המדממת, ושדחק את שו תפיו למיליציה הנוצרית וריצה עונש מאסר בתא מבודד, רשם לעצמו הישג פוליטי מרשים בבחירות לפרלמנט. למרות מכונת הסתה משומנת מטעם חיזבאללה ואיומים על מועמדים ששיתפו פעולה עם אנשיו, השיגה מפלגתו 19 מושבים. ארבעה נציגים יותר מאשר ב .2018

ג'עג'ע יכול להתבשם מכך שה קואליציה של חיזבאללה והזרם הפט ריוטי החופשי )יריבתו הנוצרית( איבדו את הרוב. אך מעבר לכך, המצב הפו ליטי החדש הופך אותו ללשון מאזניים בעיתוי מושלם. בסוף אוקטובר יסיים מישל עאון בן ה 88 כהונה של שש שנים בתפקיד הנשיא. ג'עג'ע, שהתכוון להתמודד על המשרה בעבר, יוכל לנצל את הפלונטר בביירות לטובתו האישית.

בתמורה להקמת "ממשלת הסכמה" עם מחנה חיזבאללה, הכוחות הלבנוניים יוכלו לדרוש תמיכה במועמד שלהם לנשיאות. ייתכן שג'עג'ע יעדיף לה ריץ מועמד פחות שנוי במחלוקת מאשר לרוץ בעצמו. כך או כך, לא תהיה זו הפעם הראשונה שבה הוא משתף פעולה עם יריביו. בבחירות הקודמות לנשיאות תמך ג'עג'ע בעאון נגד סעד חרירי. עם פרישתו של חרירי מהחיים הפוליטיים והתפלגות הקול הסוני לרסיסי מפלגות ולנציגים עצמאיים, הפליק פלאק הפו ליטי יהיה קל הרבה יותר.

נסראללה מבין היטב את המצב. בי מים האחרונים הוא קרא לשתף פעולה עם כל המפלגות ולהפסיק את ההת נגחויות בתקשורת. מנהיג חיזבאללה מתייחס אולי לעמוד השער של העי תון "אל אח'באר" המקורב לו, שהת פרסם לפני כמה חודשים. אז הופיע סמיר ג'עג'ע במדים נאציים. העיתון התייחס לתקרית שבה נורו תומכי חיז באללה בביירות, אך רמז לעברו האפל של המנהיג הנוצרי במלחמת האזרחים. כך, למשל, בגיל 26 הוא השתתף עם אלי חובייקה בטבח במשפחת פרנג'יה.

ממשלה כזו תיטיב עם האינטרסים הפוליטיים של הצדדים היריבים, אך ספק אם תוכל לפתור את בעיותיה של לבנון. 80 אחוז מהאוכלוסייה נמצאים מתחת לקו העוני, הלירה המקומית התרסקה והחשמל זורם במשך שעות בודדות ביום. השתתפות חיזבאללה בממשלה תקשה לגייס סיוע כספי מה מערב, והמשקיעים של מדינות המפרץ לא ימהרו לסכן את הונם במדינה כאשר בשלטון יושב ארגון שמבריח סמים לת חומן ומסייע ליריביהן החות'ים בתימן.

איום מחיזבאללה

האפשרות האחרת של ג'עג'ע היא לסכן את עצמו ולהקים קואליציה צרה עם נציגי המחאה של ,2019 ללא חיז באללה. לאפשרות הזאת רמז נציג חי זבאללה, מוחמד רעד, כשהזהיר מפני מלחמת אזרחים.

על פניו, נראה שג'עג'ע מעדיף את מסלול ההתנגשות עם חיזבאללה. בראיונותיו הוא מציין כי הגושים בפ רלמנט החדש הסכימו לעסוק בסוגיות השחיתות, הריבונות ותפוצת הנשק מחוץ לצבא. החודשים הבאים יגלו אם יעמוד בדיבורו או יבגוד בהבטחותיו. האפשרות השנייה תעמיד אותו מול הצעירים הלבנונים, שמאסו במערכת השלטונית המושחתת.

חדשות

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281771337804999

Israel Hayom