עיתון ישראל היום

מצנתר המוח הטוב בארץ מוחרם בביה"ח הדסה

זה כחודשיים יושב אחד ממצנתרי המוח הטובים בעולם, פרופ' חוסה כהן מהדסה עין כרם, מתוסכל במחלקה לנוירוכירורגיה ● הסיבה: המנהל, פרופ' יגאל שושן, אסר עליו לבצע מאות ניתוחים חיוניים ולבצע כוננויות ● חולה: "בריאותנו חשובה ו'שבירה' יותר מכל אגו של מישהו" ● הדסה: "

רן רזניק

משבר ניהולי ורפואי קיצוני וחסר תקדים במערכת הב ריאות הישראלית מתרחש בחודשים האחרונים במחלקה לניתוחי מוח בבית החולים הדסה עין כרם בירו שלים. המשבר פוגע, בין היתר, במאות מטופלים מכל רחבי הארץ שהיו צריכים לעבור צינתורי מוח חיוניים. חלקם נדחו, וחלקם עברו לבתי חולים אחרים.

הרקע למשבר הוא טענות קשות וח סרות תקדים במחלקה הנוירוכירורגית, בין מנהל יחידת צנתורי המוח, פרופ' חוסה כהן, לבין מנהל המחלקה הנוירוכירוגית, פרופ' יגאל שושן. בבית החולים )ראו תגובה( מאשרים כי יחסי העבודה במחלקה התערערו עקב מחלוקת פנימית הנשענת על בעיית

תקשורת. רופאים טוענים, שהשפעת הסכסוך אינה פוגעת רק במחלקה אלא גולשת למחלקות נוספות בבית החו לים - למשל ילדים חולי סרטן )ראו מסגרת נפרדת(.

חשש לפגיעה במטופלים

פרופ' חוסה כהן (56) נחשב לאחד ממצנתרי המוח הטובים בישראל וב עולם. הוא מוכר לציבור הישראלי כמי שניתח את אריאל שרון בשנת 2006 כשלקה בעת כהונתו כראש ממשלה באירוע מוחי קשה. ב 21 שנות עבוד תו בהדסה עין כרם טיפל, ניתח וצנתר בהצלחה מרובה כבר יותר מ 40 אלף מטופלים. עמיתיו מתארים אותו כאחד הרופאים המנוסים, המצליחים והמברי קים בתחומו בארץ, ששמו הולך לפניו גם ברחבי העולם.

ואולם פרופ' כהן, שהוא מצנתר המוח היחיד העובד בהדסה, הורחק מהמחלקה הנוירוכירורגית שבה פו עלת יחידת הצנתורים שהוא מנהל. ממידע שהגיע ל"ישראל היום" עולה כי בין יתר המהלכים שננקטו נגדו, בחודשיים האחרונים אסר עליו פרופ' שושן לצנתר ולאשפז במחלקה מצונת רים אלקטיבים לא דחופים שהם מרבית מטופליו, והנחה את רופאי המחלקה שלא לטפל בהם. בעקבות זאת, כ 500 ממטופליו שהיו צריכים לעבור אצל

פרופ' כהן צנתורי מוח חיוניים, ודר שו לעשות זאת רק אצלו כיוון שטיפל בהם בהצלחה מרובה קודם לכן, נדחו. חלקם, עברו לבתי חולים אחרים ומהם היו גם מי שעברו ישירות אל בית החו לים המתחרה, שערי צדק בירושלים.

הוצא מקבוצת הווטסאפ

יש לציין כי מנתונים פנימיים של בית החולים, פרופ' כהן היה אחראי לכמחצית מהפרוצדורות במחלקה הנוירוכירורגית בהדסה. ההכנסות מהן לבית החולים עומדות על כ 54 מיליון שקלים בשנה - שהם יותר ממחצית מהכנסות המחלקה השנ תיות. אבל מעבר לעניין החומרי, רו פאים בכירים בבית החולים הביעו את דאגתם בפני "ישראל היום" כי ישנו חשש מהותי לפגיעה בבריאות המטופ לים שלא יכלו לקבל את הטיפול אצל פרופ' כהן בהדסה.

אחת מהמטופלות של פרופ' כהן, רחל יחזקאל מירושלים, כתבה לפני שבוע למ"מ מנהל בתי החולים של הדסה פרופ' יורם וייס: "באפריל 2021 פרופ' כהן הציל את חיי לאחר שעברתי ניתוח בשל גידול במפרצת מעל העצב האופטי. הוא גילה סבלנות, אמפתיות ומקצוענות למטופליו. עכשיו, אני לא יכולה לקבוע תור אצל פרופ' כהן לב דיקה פולשנית דחופה. אני שולחת זאת לא רק בשמי, אלא בשמם של כל מטו פליו שלא נוגעים לפוליטיקה הפנימית ב'הדסה'. אני מפצירה בך לפתור את הבעיה בהקדם כי בריאותנו חשובה ו'שבירה' יותר מכל אגו של מישהו".

פרופ' וייס השיב ליחזקאל כי נע שים מאמצים לפתור את הבעיות וזו השיבה: "תשובתך חסרת התחשבות לחלוטין. אני צריכה כבר חודש את הבדיקה הדחופה וזה גורם למתח קי צוני, משום שאני לא יכולה להמשיך בטיפולים רפואיים אחרים עד אשר פרופ' כהן יעשה את הבדיקה".

אך הצעד חסר התקדים של איסור על ביצוע צנתורים, הצטרף לסנק ציות נוספות שפרופ' שושן נקט נגד פרופ' כהן בשנה האחרונה: בוטלו בבת אחת כל הכוננויות במחלקה והוא הוצא מקבוצת הווטסאפ המחלקתית שמש משת למעשה כלי התקשורת המשותף המרכזי והחשוב בין הרופאים לטיפול ולמעקב אחר כל המנותחים והמטופ לים במחלקה. בכל העניינים הללו שלח פרופ' כהן לפרופ' וייס מכתב תלונה מפורט על ידי עורכי דינו, גלעד זבידה ולירון בק.

טענות גם נגד פרופ' כהן

המחלקה הנוירוכירורגית בהדסה עין כרם מגדירה את עצמה בפרסו מיה כ"אחת המחלקות המובילות בי שראל". במחלקה, שמרכזת את הטיפול הנוירוכירורגי ב 1.3 מיליון תוש בי ירושלים רבתי, מתגאים בשימוש באמצעים הטכנולוגיים מהמתקדמים בעולם. מדי שנה מבוצעות בה כ 1,800 פעולות נוירוכירורגיות שונות - מתו כננות או דחופות.

אך מתברר שלאחרונה העביר פרופ' כהן ביקורת נוקבת כלפי חלק מהרו פאים המתמחים במחלקה על האופן שבו הם עובדים ועוקבים אחר המנות חים והמצונתרים במחלקה. כלפי אחת הרופאות המתמחות הטיח כי היא "רו פאה מסוכנת שכבר הרגה חולה". עוד טען פרופ' כהן כי טענות נגד רופאים מתמחים טויחו על ידי הדסה ולא נבדקו לעומק על אף חומרתן.

מנגד, היו מתמחים ועובדים נוספים, כולל טכנאי רנטגן שעבד עם פרופ' כהן במחלקת הצנתורים, שטענו כי הוא פוגע בהם, מתעמר ומשתלח בהם באופן קשה.

במאי ,2021 למשל, התלהטו הרוחות במחלקה כשבזמן מבצע "שומר חומות" כתב אחד הרופאים הערבים הבכירים במחלקה כי "הצדק הוא הנשק החזק ביותר". על כך כתב לו פרופ' כהן בת גובה: "הוא מוזמן ללכת לעזה ואסורה הכניסה לטרוריסטים במחלקה שלנו". בתגובה לכך כתב פרופ' שושן, מנהל המחלקה, לכהן תשובה נחרצת לפיה "השנאה מעוורת את עיניך ומאפילה על כל כישרונותיך".

רופא מתמחה נוסף התלונן בתחי לת מארס בפני פרופ' שושן כי פרופ' כהן הטיח בו: "אתה אולי תסיים את ההכשרה, אבל אתה לא שווה כלום ולא תהיה שווה כלום". לדברי המתמחה "זאת לא הפעם הראשונה שפרופ' כהן מפגין התנהגות פסולה מסוג זה כלפיי או כלפי חברי ועד כה זה עבר בהבלגה, אך השבוע נחצו קווים אדומים כשהוא נהג באלימות מילולית חריגה נגד רו פאה מתמחה במחלקה".

ואולם, מומחה בכיר המעורה בפרשה אמר לעומת זאת ל"ישראל היום" כי "בפרשה הזו בולטת ההתגייסות רבתי של רופאי המחלקה נגד פרופ' כהן, ונ ראה שהם ממש פוגעים ומתעמרים בו. עכשיו הם הצליחו לקושש ולגייס תלו נות נגדו וכל האמצעים לכך כשרים".

"הוחלט לצמצם פעילות"

"ישראל היום" ביקש את תגו בת פרופ' יורם וייס, מ"מ מנהל בתי החולים של הדסה, את תגובת דליה איציק, יו"ר דירקטוריון הדסה, את תגובת פרופ' יגאל שושן, מנהל המ חלקה הנוירוכירורגית בהדסה, את תגובת פרופ' חוסה כהן, מנהל היחי דה לנוירוכירוגיה אנדווסקולרית ואת תגובת כל הרופאים המומחים והמת מחים הקשורים לפרשה.

דוברות הדסה: "המחלקה לנוירוכירורגיה היא מספינות הדגל של המרכז הרפואי הדסה ושל מדינת ישראל. צוות המחלקה הוא מן המו בילים במדינה, לרבות העומד ברא שה וצוותי הרפואה, הסיעוד והטכנאים ושאר בעלי התפקידים.

"באשר למתואר בכתבה, יובהר כי לנגד עיניה של הנהלת הדסה עומ דת בראש ובראשונה בטיחות החולים והטיפול האיכותי בהם וכן שלומו של כלל הצוות המטפל בבית החולים.

"תחת עקרון זה, פעלה הנהלת הדסה ביתר שאת ולאורך זמן ממושך, על מנת להשיב אל סדרם את יחסי העבודה אשר התערערו עקב מחלוקת פנימית הנשענת על בעיית תקשורת והשפי עה על מספר מחלקות בבית החולים ולא רק על המחלקה לנוירוכירורגיה.

"לאחר מאמצים ממושכים, ומשלא נותרה ברירה והובן כי האווירה שנו צרה עשויה לפגוע בהליכים רפואיים - הוחלט לצמצם פעילות ביחידה לצ נתורי מוח, אך כמובן שניתן אישור לביצוע כל פעילות מצילת חיים וש מירה על חיי המטופלים המפונים לה דסה וליחידה זו. בהחלטתה זו נטלה הנהלת המרכז הרפואי אחריות על חייהם ועל שלום אנשי הצוות אשר חשו נפגעים לאורך זמן, ואין בכך כל ני דוי או חרם, אלא ניסיון אמיתי לסייע.

פרופ' כהן העביר ביקורת על רופאים מתמחים ועל האופן שבו הם עובדים. לדבריו, טענות נגדם טויחו על ידי הדסה ולא נבדקו לעומק על אף חומרתן

מתמחה התלונן במארס בפני פרופ' שושן כי פרופ' כהן הטיח בו: "אתה אולי תסיים את ההכשרה, אבל אתה לא שווה כלום ולא תהיה שווה כלום"

"כל ניסיון להטיל דופי ברמה האישית בצוות המחלקה אינו מקובל ואינו ראוי, ובוודאי שאינו נסמך על עובדות – שהדסה דאגה לברר בתהליך מעמיק ומקצועי.

"יודגש כי כל המוזכרים בכתבה, הינם רופאים מעולים מן השורה הרא שונה, אשר הקדישו את חייהם להדסה ולמטופליהם ועושים זאת עד היום במ לוא המקצועיות והמסירות".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281603834080455

Israel Hayom