עיתון ישראל היום

חיזוק דרמטי: ישראל רכשה שתי נחתות

המטרה: לחימה מול חיזבאללה בלבנון ● כחלק מתרגיל הנערך בקפריסין, צה"ל שוכר כלי שיט דומים מיוון ומאיטליה

לילך שובל

30 שנה אחרי סגירת שייטת הנחתות, צה"ל מחזק משמעותית את היכולת הצבאית מהים ● צפויות להגיע לארץ עד סוף השנה ●

ישראל רכשה מארה"ב שתי נחתות עבור צה"ל וחיל הים, כך נודע ל"ישראל היום". הנ חתות המיוצרות במספנה בארה"ב וצפויות להגיע ארצה בזו אחר זו בחודשים הקרובים, בה פרש של כחודשיים. בחיל הים נע רכים לקליטתן של הנחתות כבר תקופה ארוכה.

לטובת קליטת הנחתות החדישות הקים חיל הים פלגה חדשה בבסיס חיל הים באשדוד, והיא זו שגם תפ עיל אותן כשהן תהפוכנה למבצ עיות. כמו כל כלי מלחמה שנקלט בצה"ל, לאחר קליטתן תעבורנה הנחתות החדשות סדרה של פעו לות שבמסגרתן יותקנו עליהן גם מערכות ישראליות. ניסיון העבר מלמד כי מדובר בתהליך ארוך שנ משך חודשים.

לחימה מול חיזבאללה

הנחתות ישמשו גם ציר לוגיסטי לכוחות הלוחמים, ויאפשרו לצה"ל להעביר את הלוחמים דרך הים במ קרה שבו יהיה קושי להגיע אליהם עם ציוד ומזון דרך היבשה. בצבא מתכננים להשתמש באותן נחתות בעיקר במקרה של לחימה מול חי זבאללה בלבנון. בשנים האחרונות צה"ל, ובעיקר אוגדה ,98 מתאמ נים על הפתעת האויב בעומק שטחו - אם בצניחה, ואם בנחיתת כוחות קטנים באמצעות כלים שכבר כיום נמצאים ברשות הצבא. הנחתות הח דשות ירחיבו את האפשרויות העו מדות לרשות הצבא.

גם בתרגיל הגדול שמקיים צה"ל בימים אלה, "מרכבות האש", חסרו נן של הנחתות מורגש. כפי שכבר פורסם, במסגרת התרגיל יקיים צה"ל בשבוע הבא תרגיל אוגדתי גדול בקפריסין, שם אמורים כוחות מאוגדה 98 להתאמן בשטח לא מוכר במתווה של לחימה מול חיזבאללה. אך לשם העברת החיילים, הציוד וכלי הרכב שלהם, שכר הצבא לטו בת התרגיל שתי נחתות מצבא יוון וספינה מאיטליה.

גם בתרגיל שמקיים צה"ל בימים אלה, "מרכבות האש", חסרונן של הנחתות מורגש

נחתות הן כלי שיט נפוץ בחי לות הים השונים בעולם, ואפילו מדינות כמו יוון, טורקיה וצרפת מחזיקות נחתות. אין זו גם הפעם הראשונה שבה חיל הים מחזיק בר שותו נחתות, והוותיקים עוד זוכ רים את פעילותן ברבות ממלחמות ישראל עד שנת ,1993 אז הפסיק צה"ל להחזיק ברשותו את יכולת הנחיתה מהים.

מקום המדינה

הנחתות הוותיקות שימשו את חיל הים כבר בראשית ימיה של המדינה, במלחמת יום העצמאות, אז יצאו נח תות ישראליות להנחית כוח רגלים לפשיטה על סוללת תותחים מצרית ליד אשקלון. במלחמת קדש ב 1956 הפליגו הנחתות הישראליות מאילת לשארם א שייח' והעבירו בדרך את

חטיבה 9 שירדה דרומה. במלחמת ששת הימים סייעו הנחתות בכיבוש שארם א שייח', ובמלחמת ההתשה הנחיתו הנחתות כוח שריון בגדה המערבית של מפרץ סואץ. במלחמת שלום הגליל ב 1982 הנחיתו כוחות שריון ורכבים קרביים משוריינים בחופי לבנון.

עם היפרדות צה"ל מאחרונות הנחתות באוגוסט ,1993 קיבלה השייטת ציון לשבח מטעם מפקד חיל הים דאז, אלוף עמי אילון, על "נחישות, תושייה ואומץ לב". בפי רוט לצל"ש המופיע באתר הגבורה נכתב: "לוחמי פלגות הנחיתה ביצ עו במלחמות ישראל וביניהן מבצעי נחיתה נועזים ומורכבים, כדוגמת הנחתת כוחות שריון בחוף אבו דראג' במלחמת ההתשה והנחתת כוחות שריון וחיל רגלים במלחמת שלום הגליל בחוף בלבנון, זאת תוך התגברות על קשיים שהציבו זירות הלחימה וכשירות כלי השיט".

עוד כתב אלוף אילון: "פלגות הנחיתה הובילו את כוחות היבשה ליעדיהם בחוף אויב, לא אחת תחת אש ולאור יום תוך הפגנת אומץ לב, דבקות במשימה, כושר אלתור, תו שייה ומיומנות מקצועית".

מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת תר גול חודש המלחמה, יבצע צה״ל שי מוש בפלטפורמות יווניות וכלי שיט איטלקי, לתרגול שינוע ציוד לוגי סטי והעברת לוחמים הלוקחים חלק בתרגיל ובאימון ייקחו חלק ספינות הטילים של זרוע הים. כחלק מתו כנית העבודה לשנת 2023 עתידים להיקלט שני כלי שיט מדגם LSV ‪((Logistic Support Vessel‬ אשר ישמשו את זרוע הים וצה״ל".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281573769309383

Israel Hayom