עיתון ישראל היום

משמעות חיסול הבכיר במשמרות המהפכה: המערכה נגדאיראן פתוחה בכל הגזרות

יואב לימור

חיסולו של בכיר משמרות המה פכה אתמול בטהרן, נראה כמו המשכה של מלחמת הצללים בין יש ראל לאיראן. סביר שאיראן תמהר להפנות את האצבע המאשימה כלפי המוסד, וכדרכה - תאיים בנקמה.

החיסול בוצע בדפוס מוכר מהעבר: ירי בידי אופנוענים, שנמלטו מהמקום. בדיוק באותה הדרך פעלו בעבר מי שחיסלו שורה של מדעני גרעין במהלך העשור שעבר, וגם מי שהרגו באוגוסט 2020 את עבדאללה אחמד עבדאללה )אבו מוחמד אל מסרי(, מספר 2 באל קאעידה ומי שהיה אחראי לפיגועים שביצע הארגון ב 1998 בקניה ובטנז ניה. בכל המקרים בעבר הואשמה יש ראל בחיסולים; במקרה של אל מסרי אף הודו גורמים רשמיים בוושינגטון כי הוא בוצע לבקשת הממשל האמרי קני, בדיוק ביום שבו אירעו הפיגועים באפריקה. במקביל, השלטונות באיראן מיהרו לדווח אתמול על מרדף שמ תנהל אחר המחסלים. מן הסתם, גם במקרה הנוכחי האופנוע הנטוש יימ צא, אך עקבות היורים ייעלמו. מטבעם של מבצעים מהסוג הזה, שהם כוללים הקפדה יתרה על כל הפרטים, גם כדי להבטיח את חילוצם של המחסלים, אבל לא פחות מכך - כדי למנוע אפ שרות שהם יקושרו לגורם שהזמין מהם את הפעולה.

מבצע כזה מחייב יכולת מודיעי נית יוצאת דופן במדינת היעד. הוא כולל בניית תיק על האובייקט: מפר טים אישיים, אופן ההתנהלות ומקומות המגורים והעבודה, ועד למעורבותו בפעילות עוינת. בהנחה שישראל אכן עומדת מאחוריו, עובר החיסול מסננת ארוכה של אישורים בתוך המוסד ומ ערכת הביטחון, ושל הדרג המדיני. גם לעיתוי יש משקל, ומובאות בחשבון גם הנסיבות המדיניות.

בשונה מחיסולים קודמים שבוצעו על אדמת איראן, היעד הפעם לא היה קשור לתוכנית הגרעין האיראנית אלא לכוח קודס

בשונה מחיסולים קודמים שבוצעו על אדמת איראן, היעד הפעם לא היה קשור לתוכנית הגרעין האיראנית אלא לכוח קודס שאחראי ליצוא המהפכה האיראנית - הגדרה מכובסת לפעילות הטרור האיראנית ברחבי העולם. על פי ההודעה הרשמית בטהרן, הקולונל )אלוף משנה( חסן סיאד ח'דאירי פעל בסוריה, וסביר שהיה מעורב במאמצי הברחת אמל"ח לחיזבאללה ולמילי ציות האיראניות בסוריה, וכן לני סיונות ההתבססות האיראניים במ דינה ובגבול עם ישראל.

אם ישראל אכן ביצעה את החיסול, אפשר ללמוד מכך שבירושלים לא תוחמים את המערכה נגד המאמצים האיראניים האלה רק למב"מ בסוריה,

אלא מרחיבים אותה למחוזות נו ספים. בהיבט הזה, מדובר באיתות ברור לאיראן; ישראל אומרת לה - בדרך הישירה ביותר שקיימת - שהיא תשלם ביוקר, גם על אדמתה, אם תמשיך בפעילותה.

ספק אם האיראנים ישנו מדרכם, ועדיין - לא כדאי לזלזל בחשיבותם של מסרים מהסוג הזה. מעבר לפ גיעה המבצעית המיידית בפעילות של כוח קודס )לכל קצין כזה נדרש למנות מחליף, שייקח לו זמן להיכנס לתפקיד ולהגיע לאפקטיביות מב צעית(, החיסול יפעיל לחץ פסיכו לוגי מיידי על כל צמרת משמרות המהפכה וכוח קודס. איראן, כצפוי, מיהרה להודיע אתמול כי עצרה "רשת ריגול" ישראלית. סביר שזה נועד להפחית לחץ ציבורי ופנימי על כך שהם לא שומרים על בכירי השלטון, ויותר מכך - שהם מייבאים את המלחמה מסוריה הביתה. ביקורת כזאת נשמעת יותר ויותר באיראן בשנים האחרונות, בעיקר סביב הט ענה שאיראן משקיעה את מעט הכסף שיש לה במחוזות זרים ולא בכלכל תה, שהידרדרה לשפל חסר תקדים. הביקורת הזאת אמנם מטרידה מאוד את השלטונות, אבל עד כה היא לא גרמה להם להפסיק את המאמצים לחמש את שלוחיהם ברחבי האזור; החיסול התקדימי על אדמתה אמור, לכל הפחות, לייצר אצלה דילמות בנוגע למחיר שהיא משלמת על כך.

חדשות

he-il

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

2022-05-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281556589440199

Israel Hayom