עיתון ישראל היום

הגמיש לקוקפיט - קווים לדמותו של מתן כהנא

איתמר פליישמן

קשה שלא להתהפנט מהתפתחותו הפוליטית של השר לשעבר, שבעוד כמה ימים יהיה שוב שר בהווה, חבר הכנסת מתן כהנא. מהירות שינוי הכיוון מסחררת, קצב הוויתורים על כל תפיסה ועיקרון שהתגאה בהם בעבר בלתי ניתן לעצירה.

הזיגזג האידיאולוגי המפואר הזה, בתוספת עברו של כהנא כמפקד טייסת קרב, מעוררים את הצורך והרצון להשתמש בדימויים מעולם הת עופה כדי לנסות להסביר את ההמרה החד משמעית הזו. כהנא נראה כמי שנמצא בוורטיגו, איבד את הקשר עם מגדל הפיקוח, הפך עצמו לטייס קמיקאזה שמרסק במכוון את ההבטחות שנתן לבוחריו היישר אל הקרקע.

אך האמת היא שהתהליך שעבר כהנא כלל לא קשור לדעותיו, אלו לא רלוונטיות יותר מאסופת מילים והצהרות בשליחותו ובשירותו של אדם אחר. למעשה הפך שר הדתות ה"מתפטר" למה שהיה עד כניס תו המבטיחה לשדה הפוליטי; הוא שב להיות אל"מ מ', דמות עמומה, ממלאת פקודות, חסרת פנים, נטולת תוכן או אמירה, שהדבר העיקרי וייתכן שהיחיד העומד לזכותה הוא עברה הצבאי המפואר.

ואכן, כלובש מדים היה אל"מ מ' קצין מצטיין ונועז אשר לו זכויות רבות ושנים ארוכות בשירות העם והמדינה, שעליהן הוא ראוי להערכה ולהערצה. אך אומץ צבאי הוא דבר אחד, ואילו אומץ בעולם האזרחי, ובייחוד בזה הפוליטי, הוא דבר שונה לחלוטין. בשדה הקרב האידיאולוגי מפגין אל"מ מ' מורך לב וחוט שדרה גמיש למדי.

רק אתמול נלחם אל"מ מ' במנסור עבאס ובמפלגת רע"מ, הוא כינה אותם בעוז "תומכי טרור", ניהל קרב על מניעת השתתפותם בבחירות וכינה את שיתוף הפעולה עימם "שפל מוסרי", והנה היום ראה את האור והפך לפרקליטם המסור ביותר. טרם יבשה הדיו מעל פוסטים, ציוצים והצהרות מצידו של אל"מ מ' בדבר הסכנה שבישיבה בממשלה עם מרצ, יש עתיד ומפלגת העבודה, וכבר הוא הספיק להתהפך ולהחליט ש"האחדות" בממשלה היא לכתחילה, גם אם כלולה בכך הכנסתם לממשלה של מי שרוצים לשלוח אותו ואת חבריו הלוחמים להישפט בהאג. הדי קריאותיו של אל"מ מ' על כמה חשובה ארץ ישראל עודם מהדהדים, וכבר קריאותיו לקבל את הנרטיב הפלשתיני נשמעות במרחב. לפתע פתאום הוא סובר כי נעשה עוול לפלשתינים שפעם שכנו במקום מגוריו ומכנה מי שאינו מוכן להבין זאת כטיפש. מובן שמדובר בטיפשים מהסוג שאל"מ מ' היה כמותם בעבר עד שהחכים ועבר למקום מואר יותר.

אם צריך, גלגל אל"מ מ' הוא גלגל, בין שמדובר במהלך להעפת נורבגי ובין שבהפיכתו של קצין אחר - עמיחי שיקלי - למי ש"יורק בפנים של החיילים שלו" רק כי שמר על עקרונותיו, או סתם בהכפשת שם מתנגדיו של פטרונו, רה"מ בנט.

אל"מ מ' הוא התגלמות הדמות משירו של אלתרמן "אז אמר השטן". אין ספק שאיתו האומץ, וכישרון המעשה ותושייה, עצה לו.

אך למרבה הטרגדיה ומול עינינו המשתאות, משהו השתבש אצל אל"מ מ'. השררה, הפטרונות ומגע כיסא עור הצבי הקהו את מוחו, ושכח שאיתו הצדק.

דעות

he-il

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282054805636716

Israel Hayom