עיתון ישראל היום

בניגוד להמלצת הוועדה: מחיר הלחם יישאר בפיקוח

השרה ברביבאי דחתה את ההמלצה למעקב שוטף אחר התחרות בשוק: "הלחם הוא מוצר בסיסי" ● דו"ח בכנסת: צורכים פחות לחם מפוקח ויותר לחם מיוחד

סוניה גורודיסקי והיאלי יעקבי־הנדלסמן

בעקבות העלייה במחירי החיטה: שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, דחתה שלשום את המלצתה של ועדת המחירים להסיר את הפיקוח על מחירי הלחם.

בהמלצתה ביקשה הוועדה לעבור מפיקוח על מחירי הלחם האחיד, הלחם הלבן והחלה, למודל של מעקב שוטף אחר התחרות והרווחיות של השחקנים בשוק. אלא שהסרת הפיקוח על הלחם תגרום בהכרח להתייקרותו המיידית, משום שמחיר החיטה זינק בעשרות אחוזים מתחילת השנה. כעת ייתכן שבעקבות סירובה לאשר את ההמלצה, יבקשו המאפיות סעד מבג"ץ (ראו הידיעה למטה).

"הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי שצריך להיות נגיש בכל בית", הסבירה השרה ברביבאי את החלטתה לוועדה, "בייחוד עבור אלו שהלחם עבורם הוא מרכיב חיוני בהזנת המשפחה, ואין ידם משגת מוצרי לחם שאינם מפוקחים.

"למרות העלייה במחירי החיטה בעולם, האנרגיה, שרשראות האספקה וחומרי הגלם, עמדתי היא כי אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת. הציפייה היא כי גם המגזר העסקי יימנע בתקופה מאתגרת זו מהעלאות מחירים, ובפרט במחירי מוצרים בסיסיים".

בד בבד, הבטיחה ברביבאי, "נמשיך את הדיאלוג מול ועדת המחירים ומול התעשייה, על מנת למצוא פתרונות הולמים באופן שיאפשר את שמירת הלחם כמוצר צריכה בסיסי במחיר הוגן, לרבות בחינת מחיר הלחם המלא, וזאת לצד רגישות והתחשבות בצורכי התעשייה".

נציין כי ההמלצה של הוועדה הבין־משרדית דורשת את הסכמתם של שני השרים הממונים על פיקוח המחירים - השרה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן - אך האחרון טרם גיבש את החלטתו, ומלשכתו נמסר כי "שר האוצר ילמד את מסקנות הוועדה ויפעל באחריות להגברת התחרות, ללא העלאה ביוקר המחיה של אזרחי המדינה".

נתח השוק ירד

בתוך כך, דו"ח "תיאור וניתוח מנגנון הפיקוח על מחירי מוצרי הלחם בישראל", שהוכן במרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשת ח"כ עידית סילמן, יו"ר ועדת הבריאות, מגלה כי סך המכר הכספי של מוצרי לחם ברשתות הקמעוניות בשנים 2020–2018 עמד על כ־5.1 מיליארד שקלים בשנה, מתוכם כ־072 מיליון שקלים של הלחמים המפוקחים.

לפי הדו"ח החדש, בחתימתה של הכלכלנית חדוה קפלינסקי, בשנים האחרונות חל שינוי בדפוסי צריכת הלחם בארץ: חלקם של הלחמים המפוקחים ירד, בעוד צריכת הלחמים המיוחדים והלחמניות עלתה.

כמו כן, משקי בית בחמישוני ההכנסה הנמוכים הוציאו בשנת 2018 יותר על מוצרים מקמח לבן, לאו דווקא המפוקח, ואילו בחמישוני ההכנסה הגבוהים העדיפו לחמים מיוחדים שנחשבים בריאים יותר.

שרת הכלכלה: "אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת, והציפייה היא שגם המגזר העסקי יימנע מהעלאות מחירים - בפרט של מוצרים בסיסיים"

כלכלה חדשות

he-il

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281792812631660

Israel Hayom