עיתון ישראל היום

"גורל עמנו על כתפינו"

מיוחד: הפילוסוף ברנאר אנרי לוי מראיין את אחד הלוחמים האמיצים האחרונים שנותרו במריופול

ברנאר אנרי לוי

קוראים לו ִאיִלָיה ָסמוֶּאלנק.וֹ הוא בן ,27 פניו יפות אך חיוורות, עיניו נדמות כבויות וזקן שחור מעטר את לחייו. הוא סגן מפקד של קבוצת הלוחמים האח רונה המגינה על מפעל הפלדה ַאזוֹ בסָטל שבמריופול, ועוד נותרה שם.

זה הראיון המעציב ביותר שערכתי זה זמן רב. האור סביבו עמום וקר, שכן הוא נמצא 30 מטרים מתחת לא דמה, מעבר לזום. הוא מאמין שימות עם חבריו בימים הקרובים.

איליה מסביר כי המצב במפעל הוא "אותו הדבר כמו שהיה לפני שלושה ימים. כבר שבוע שהאויב הרוסי מגביר את הלחץ. אנחנו לא מבחינים עוד בזמן החולף. הם תוק פים אותנו בטנקים, בתותחים מספי נות ובמטוסי קרב - בכל דרך אפש רית ותוך כדי ספיגת אבידות קשות".

מה מצב הרוח בקרב החיילים?

"גורל המדינה מונח על כתפיהם. הם חייבים לשמור על מורל גבוה ולהחזיק מעמד". איליה סיפר לפני הפינוי של חלק מהלוחמים מהמפ על כי הפצועים "מסתובבים במעגל ודועכים בהדרגה. גם אני נפצעתי כמה פעמים".

יש לכם רופאים?

"רופאים צבאיים. אין ציוד והם מוגבלים בטיפולים, אבל הם מחו ללים ניסים: אם יש חור הם סותמים אותו, ואם משהו נשבר הם מחברים אותו. אנשים חוזרים לקרב קודחים מחום, בלי עין, קטועי איברים, נע זרים בקביים ועטופים בתחבושות". אתם קוברים את הנופלים? "אנחנו עורכים טקס צבאי, אבל לא יכולים לקבור אותם. יום אחד נעשה זאת, כי זו חובתנו. בינתיים אנחנו שומרים אותם במקרר גדול בקצה המרתף. הבעיה היא שהאויב תקף את חדר הקירור והשמיד אותו. מאז אנחנו חיים בקרב החיילים שנ פלו בקרבות. הם בני לוויה שלנו. אנחנו מקווים שמישהו ידאג להם יום אחד, אחרינו".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281754157925996

Israel Hayom