עיתון ישראל היום

מטהרן ועד ג'נין: צה"ל נערך ללחימה בכל הזירות

המעצמות במבוי סתום, אבל בצה"ל פועלים: תרגיל "מרכבות האש" מדמה תקיפה נרחבת באיראן ● היערכות גם להתלקחות במקביל בערים המעורבות וביו"ש

לילך שובל

במסגרת "חודש המלחמה" המתקיים בימים אלה ומדמה מלחמה כוללת בכל החזיתות, צפוי צה"ל לקיים תרגיל תקיפה נרחבת של חיל האוויר הישראלי באיראן. המטס המיוחד צפוי להתקיים במה לך השבוע הרביעי של התרגיל, שי חול בין 29 במאי ל 2 ביוני.

לצה"ל יש כיום כמה תוכניות לת קיפה באיראן, אך גורמים בכירים מעריכים כי הצבא צריך שנה לפ חות עד להשלמת ההכנות לתוכנית הבסיסית ביותר, וזמן ארוך יותר כדי להשלים את ההכנות בתוכנית המי טבית. על פי המידע שבידי ישראל, פרויקט הגרעין האיראני נמשך, אם כי בקצב מתון יחסית. ההערכות בי שראל הן שאיראן יכולה לפרוץ לג רעין בתוך שבועות בודדים, ושכיום יש בידיה כבר חומר מועשר ברמה נמוכה המספיק לשתי פצצות גרעין, ועוד חומר מועשר ברמה של 60% שמספיק לפצצה אחת.

במציאות הבינלאומית הנוכחית, נותרה ישראל המדינה היחידה בעו לם הפועלת לגריעת יכולותיה הג רעיניות של איראן, זאת באמצעות

פעולות של צה"ל. באשר למשא ומתן בין איראן לבין המעצמות בראשות ארה"ב, בצה"ל מעריכים כי הצדדים הגיעו למבוי סתום אמיתי, המוש תת על עקרונות שקשה לכל אחד מהצדדים לסגת מהם. יחד עם זאת, המסרים שמקבלת ישראל מארה"ב הם רצונה של האחרונה למצות את המשא ומתן בשלב זה.

ההכנות לתרגיל הצה"לי החלו כבר לפני כשנה וחצי, כאשר תרגיל "מרכבות האש" היה אמור להתקיים במאי .2021 אלא שזמן קצר לאחר תחילת התרגיל פרץ מבצע "שומר החומות", ובצבא החליטו לבטלו. גם הפעם, נוכח המציאות הביטחונית המורכבת וגל הפיגועים בחודשיים האחרונים, שקלו בצבא אם לקיים את התרגיל, אך החליטו בכל זאת לקיימו תוך ההתאמות הנדרשות למצב המ בצעי המתוח.

מלחמה בכל החזיתות

התרגיל, שהחל בשבוע שעבר ויימשך כחודש שלם, מדמה מלח מה בכל הזירות והחזיתות. על פי התרחיש הדמיוני אך הבלתי מופרך, במהלך "תקיפה" ישראלית בסוריה נהרגים כמה אנשי חיזבאללה. כתו צאה מכך חיזבאללה מגיב, וישראל נכנסת לכמה ימי קרב בצפון, שמי דרדרים בסופו של דבר למלחמה, שאליה מצטרפת כמובן גם עזה, וגם הזירה הפלשתינית ביהודה ושומרון. לכך מצטרף גם איום ביטחון הפנים, שכזכור צף ביתר שאת ב"שומר החו מות", וכמובן גם איראן ושלוחותיה לא נעדרות מהתרחיש.

התרגיל הצה"לי כולל בנוסף שני תרגילי אוגדה של אוגדת 162 ואוג דת 98 המדמות כניסה קרקעית עמו קה ללבנון. תרגול כוחות של עוצבת הצנחנים המובחרת יתבצע בקפריסין בשבוע האחרון, כדי לתרגל את הכו חות לפעולה בשטח לא מוכר המדמה את שטחה של לבנון.

הקבינט המדיני ביטחוני ביקר השבוע בתרגיל, ובהמשך צפוי ביקור נוסף, שבו יקבלו דילמה שיצטרכו להכריע בה. עיקר התרגיל יתקיים בצפון, כולל באזור ואדי ערה ואום אל פחם. נכון לעת הזו, בצבא לא מתכוונים לשנות את מתווה התרגיל למרות התנגדות ראשי הרשויות הע רביות. במהלך התרגיל תקבל זירת ביטחון הפנים תשומת לב מיוחדת לאור לקחי "שומר החומות", ויתו רגלו הפרות סדר חמורות פי כמה מאלו שהיו לפני שנה.

בצה"ל מבהירים כי מאז הקמתה של מינהלת המטרות המטכ"לית, גדל ייצור המטרות הצה"לי בכ .400%

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281629603874412

Israel Hayom