עיתון ישראל היום

שנה לאסון: איש לא נתן את הדין

המחדל זועק, האחראים שותקים ● היום יחזרו ההמונים לקבר הרשב"י במירון, הפעם בנוכחות מוגבלת ● גובר החשש: קבוצות קצה ינסו להפר את הסדר

חנן גרינווד

השתתפות רק למי שרכש כרטיסים מראש, הדלקה אחת והגבלת מספר המשתתפים בכל רגע נתון ל 16 אלף איש ● עשרות אלפי בני אדם יגיעו היום להילולת הרשב"י, אך יחגגו בכפוף להגבלות ● במשטרה חוששים מהתפרעויות של גורמים קיצוניים ● כוחות החירום ערוכים כדי לשמור על בטיחות המשתתפים ולמנוע פרובוקציות

שנה לאחר האסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, עש רות אלפי בני אדם יגיעו ביומיים הקרובים להילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. העולים יציינו את החג באופן שונה כדי שהגרוע מכל לא יתרחש בשנית, וכבר הוכנה תוכנית דקדקנית מצד גורמי אכיפת החוק. בין השאר, ללא אוכל על ההר והג בלת זמן שהייה באזור.

בשעות הקרובות יחלו לנוע לעבר ההר עשרות אלפי בני אדם באמצעות אוטובו סים ורכבים פרטיים, והעלייה בפועל להר

תיעשה על ידי שאטלים בלבד. העלייה להר תתאפשר באמצעות כרטיסים שנרכ שו לשעות ספציפיות, ובכל רגע נתון צפויים להיות על ההר כ 16 אלפי בני אדם.

עד כה נמכרו כ 140 אלף כרטיסים מתוך כ 200 אלף כרטיסים, מספר נמוך של אנשים לעומת שנים קודמות. כל אדם יוכל להיות על ההר במשך ארבע שעות, והכרטיסים לשעות המבוקשות, בעיקר הערב, אזלו מזמן. בקבוצות הווטסאפ החרדיות מוצעים למכירה כרטיסים, חלקם על ידי ספסרים, אך במשרד הדתות מאמינים שמדובר בתופעה שולית.

ההילולה, שתתפרס על פני כ 40 שעות בסך הכל, תיפתח הערב בהדלקת המדורה המסורתית של האדמו"ר של חסידות בויאן.

זו תהיה ההדלקה היחידה על ההר, לעו מת עשרות שהתקיימו בשנים עברו. בני המזל שהצליחו לרכוש כרטיסים יצפו בהדלקה, אך כל היתר ייאלצו להסתפק בתפילה ובריקודים במתחם שבעבר היה סמל להילולה שמחה - והיום עומד בצל מותם של 45 מש תתפים בשנה שעברה.

במתחם תולדות אהרן, שבשנה שע ברה היה תחנתם האחרונה של הרוגי מירון, יהיה מתחם תפילה. ההילולה תסתיים ביום חמישי בערב בטקס זיכ רון סגור ל 45 נספי האסון בהשתתפות בני המשפחות השכולות.

לכופף את החוקים

לצד קיומה התקין של ההילולה, צפויות גם הפרעות מצד גורמים קי צוניים. בימים האחרונים הצהירו אנשי העדה החרדית, קבוצה קיצונית במיוחד בחברה החרדית, כי הם מתכוונים להגיע ללא כרטיסים. "זה לא יהיה חלק", איים יואליש קרויס, קמב"ץ העדה החרדית, ברדיו קול חי. במשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים כדי למנוע כל פרובוקציה.

על ההר יהיו מספר אירועים מוגב לים מאוד של חסידויות ומגזרים שונים. רוב החסידויות נאלצו לא לקיים אירו עים על ההר. יש לציין כי במגזר החרדי שורר זעם רב על המארגנים, בטענה שהם שופכים את התינוק עם המים, בין היתר מכיוון שאינם מאפשרים לערוך אירועים באזור ההילולה.

את המחאה מוביל בין היתר יעקב חיים מילר, מאנשי הלוגיסטיקה הוותי קים בהר, שביקש לאשר מתחמים בתוך המושב כדי לקיים אירועים של חסי דויות, אך נענה בשלילה עד תחילת השבוע, כשכבר היה קשה לארגן זאת. "נותנים ל 95 אחוזים מהציבור להיות בכאוס, וכשיהיו בעיות הם יטענו שה קיצונים הפריעו", אמר מילר, והוסיף: "עם כל הכבוד, אין איש צוות אחד שעו סק בנושא שהיה פעם בהילולה. יש לנו טייס ודיילים טובים, אבל אם הרמטכ"ל היה צריך לעבור ניתוח המפכ"ל לא היה מחליף אותו. זה לא עובד ככה". החרדים זועמים גם על אופן רכישת הכרטיסים. "זה מתחת לכל ביקורת", אמר גורם שמעורה בפרטים.

מנגד, במטה ההסברה של ההילולה אומרים כי חלק מהחסידויות מבקשות לכופף את החוקים. בתוך כך, אתמול בערב נעצר מיניבוס באזור קדרים עם

נוסעים, שחלקם משתייכים לפלג חרדי קיצוני. בחיפוש במיניבוס נתפסו שקים עם סכינים יפניות, פטישים וביצי צבע, שנועדו על פי החשד לשמש לחבלה בתשתיות חשמל והכריזה ובמסכים בהילולה.

לקראת האירוע, אנשי מטה ההסב רה פרסמו בביטאון "יתד נאמן" פר סומת שבה ציטטו אדמו"רים שקראו לאחר אסון מירון לעשות חשבון נפש, כמסר ברור: מה שהיה נכון אז, לאחר האסון, נכון גם עכשיו. "בואו לא נח זור על המראות המזעזעים שראינו", צוטט ניצול האסון, הרב אביגדור חיות, ששכל את בנו בשנה שעב רה באסון. וזה המסר שעליו מוכנים לחתום כולם. בהכנת הידיעה השתתף עידן אבני

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

2022-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281603834070636

Israel Hayom