עיתון ישראל היום

מול סחטנות משפטית: קיר ברזל

ארז תדמור |

ראשית לעיקר: אחרי חמש שנים של קמפיין משפטי תקשורתי שנועד להוכיח לציבור שבנימין נתניהו אשם בשלוש פרשיות שחיתות חמורות, ההר הוליד עכבר. היועמ"ש ומנהיגו הרוחני אהרן ברק מנסים להימלט מהמשפט עם הזנב בין רגליהם, מסכימים למחוק את סעיף השוחד מתיק 4000 ולמחוק לחלוטין את תיק .2000 במקום שלושה תיקי שחיתות חמורים, נותרנו עם מערכת משפט שמנסה לנצל את חששו המובן של נתניהו מכך שאין לו סיכוי למשפט צדק, כדי לסחוט אותו להודות בעבירה האמורפית של הפרת אמונים הפוליטית. עבירת סל מפוקפקת שמאפשרת למערכת המשפט להחזיק בגרון את המערכת

השופט בדימוס צבי סגל הצטרף בסוף השבוע לה ערכה של פרופ' רות גביזון והודה כי נתניהו לא יוכל לקבל זיכוי מלא, גם אם יוכיח את חפותו. לכן, לפני הכל, חשוב לזכור שעלינו לכבד כל החלטה של נת ניהו, שחווה עם משפחתו שלושה עשורים של רדיפה שלא היתה כדוגמתה.

ובכל זאת, אלו הסיבות לכך שאני קורא לבנימין נתניהו שלא ללכת לעסקת טיעון:

ראשית, טועה מי שחושב שעסקה תסיים את מחול השדים שאליו נקלענו ותקדם ריפוי בחברה הישראלית. שנאת נתניהו היא האג'נדה המרכזית של חלק לא מבוטל מהאליטה המשפטית והתקשורתית. הם לא יעזבו אותו. חולשה מול סחטנות רק מזמינה עוד בריונות. לא רק שעסקת טיעון לא תקדם ריפוי, אלא להפך: גם הודאה חלקית ומינורית תוכיח שאם הלחץ יהיה חזק מספיק, אפילו נתניהו ייכנע. זו תהיה יריית הפתיחה לתיקי 5000 ו ,6000 רק שהפעם יהיה לנתניהו קשה לומר שלא יהיה כלום כי אין כלום. הרי רק עכשיו הוא נסחט להודות ב"משהו". מול בריונות יש רק אופציה אחת: קיר ברזל.

שנית, משפט נתניהו הפך למשפט של מערכת המ שפט. אהרן ברק הודה שהוא תומך בעסקה כי המשפט עלול למוטט את מפעל חייו - ההפיכה השיפוטית. כל יום בבית המשפט חושף לא רק שהתיקים מופרכים, אלא גם את העבירות שביצעו אנשי המשטרה והפרק ליטות. נתניהו נדרש פה להקרבה שלפנים משורת כל דין, כדי לאפשר לנו לשקם את הדמוקרטיה.

שלישית, נתניהו מעולם לא זכה לעוצמת האהדה והתמיכה כמו שהוא מקבל בשנים האחרונות. הסי בה לכך היא שמיליוני אנשי ימין מבינים שנתניהו נשכב עבורם על הגדר. הוא נכנס כבר להיסטוריה כמי שלדעת רבים הוא ראש הממשלה הגדול ביותר מאז דוד בן גוריון, אבל העמידה שלו מול מסע הציד המשפטי תקשורתי יכולה להיות ההישג הגדול ביותר שלו. זו עמידה הרואית שהופכת אותו לא רק לראש ממשלה היסטורי, אלא למנהיג מן השורה הראשונה בדברי ימי העם היהודי.

מנגד, יש נזק עצום בכך שנתניהו יודה במה שלא ביצע. הודאה מצד נתניהו, אפילו תהיה דלה ועלו בה ביחס להאשמות המקוריות, אפילו כשברור שהיא נובעת מסחיטה, תגזור את דינו של נתניהו לקלון היסטורי שיהיה קשה מאוד להסיר.

ולבסוף, ישנה הסיבה הפוליטית: עסקת טיעון תו ביל לירידתו של נתניהו מהבמה. אם נתניהו ימשיך להיאבק, ישנה סבירות גבוהה שהוא יחזור לראשות הממשלה בתוך שנים אחדות.

משפט נתניהו הפך זה מכבר למשפט של מערכת המשפט. אהרן ברק הודה שהוא תומך בעסקה כי המשפט עלול למוטט את מפעל חייו - ההפיכה השיפוטית

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282132114823902

Israel Hayom