עיתון ישראל היום

בריטניה מתריעה: "הקרמלין מכין את הקרקע להקמת משטר פרו רוסי באוקראינה"

בצל המתיחות בין מוסקבה לקייב, בבריטניה סימנו את המועמד שפוטין רוצה להשליט על אוקראינה ● שרת החוץ הבריטית הזהירה: "כניסה צבאית תהיה טעות חמורה, נגבה מחיר כואב מרוסיה" ● שר החוץ האוקראיני: "אחדות המערב חשובה כעת מתמיד"

ארז לין ונטע בר

על רקע המשך המתיחות בין רוסיה לאוקראינה ותגבור הכוחות המאסיבי של הקרמלין ליד הגבול, המודיעין הבריטי התריע כי רוסיה כבר החלה להכשיר את הקרקע הפוליטית להדחת המשטר בקייב ולהחלפתו במשטר בובות פרו רוסי.

לפי המידע שמסר משרד החוץ הבריטי, גורמי מודיעין רוסיים יצרו

קשר עם גורמים לשעבר במערכת הפוליטית האוקראינית כחלק מה ניסיון להביא למהפך פוליטי, אם וכאשר תתרחש מתקפה צבאית. "יש לנו מידע שמצביע על כך שממשלת רוסיה מעוניינת להציב מנהיג פרו רוסי בקייב, בעודה שוקלת אם לכבוש את אוקראינה", נכתב בהודעה מטעם משרד החוץ הבריטי, "חבר הפרלמנט האוקראיני לשעבר יבהניי מוראייב נחשב מועמד פוטנציאלי". המשרד פרסם גם את הרשימה של הפוליטי

קאים האוקראינים שאיתם נוצר קשר מצד המודיעין הרוסי: ראש ממשלת אוקראינה לשעבר מיקולה אזרוב, שני סגני ראש ממשלה לשעבר, סריי אר בוזוב ואנדריי קלוייב, וגם ולדימיר סיבקוביץ', שכיהן בעבר כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי.

"אנחנו לא נסבול כל קנוניה שת קים משטר פרו רוסי באוקראינה", אמרה שרת החוץ של בריטניה ליז טראס, והוסיפה: "הקרמלין יודע שכ ניסה צבאית תהיה טעות אסטרטגית

חמורה, בריטניה ושותפותיה יגבו מחיר כואב מרוסיה".

כזכור, המתיחות האחרונה נוצרה סביב האפשרות שאוקראינה תצטרף לברית ההגנה נאט"ו, שמבחינת רוסיה היא קו אדום שיאיים על שלומה. פגי שת שרי החוץ של רוסיה וארה"ב לא הניבה תוצאות פומביות, אף שרוסיה ממשיכה להתעקש כי כרגע אין לה תוכניות לפלוש לשכנתה.

בתוך כך, מפקד חיל הים הגרמני קיי אכים שונבאך הודיע על התפט רותו בעקבות אמירות שנויות במח לוקת, שלפיהן "חצי האי קרים אבוד בשביל אוקראינה", אמירה שגררה זעם מצידה של קייב, שרואה בטריטוריה חלק בלתי נפרד מריבונותה. שונבאך אמר במהלך כנס ביטחוני בהודו כי יש לחלוק לפוטין "כבוד" כדי לגייסו למאבק בסין.

בתוך כך, חילופי האשמות התחו ללו בין קייב לברלין, לאחר ששרת החוץ הגרמנית אמרה כי ארצה תי מנע משליחת סיוע צבאי או כו

חות לאוקראינה, משום שצעד כזה "לא יסייע לנטרל את הסיטואציה הנפיצה".

שר החוץ האוקראיני תקף את דבריה של השרה הגרמנית וכתב ברשת החברתית טוויטר: "כיום האח דות של המערב מול רוסיה חשובה יותר מתמיד. כדי להשיג את האח דות הזו ולהרתיע את הפדרציה הרו

סית על כולנו לעבוד יחד. על שו תפינו הגרמנים להפסיק עם מעשים ואמירות שחותרים תחת האחדות הזו ומעודדים את ולדימיר פוטין לבצע מתקפה נוספת על אוקראינה".

מחזירים את השגרירים

מזכירות המדינה האמריקנית הור תה למשפחותיהם של חברי הסגל הדיפלומטי ולעובדי השגרירות באוקראינה לעזוב את המדינה בע קבות החשש הגובר לפעולה צבאית רוסית במדינה המזרח אירופית. כך דיווחה רשת החדשות האמריקנית פוקס ניוז.

נוסף על כך, ארה"ב העבירה את מול לידי אוקראינה 90 טונות של תחמושת, חלקה מתקדמת, פחות מי ממה לאחר השיחות בין מזכיר המדי נה אנתוני בלינקן לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

בקייב העריכו במהלך השבוע שעבר כי רוסיה מחזיקה 127 אלף חיילים על גבולה המערבי, וכי מת קפה רוסית היא אפשרות ממשית. רוסיה מחזיקה גם 3,000 שכירי חרב ומתנדבים בשני המחוזות המורדים במזרח אוקראינה, והמתיחות באזור קו העימות בשיאה בעוד שני הצדדים ממתינים לפעולה רוסית אפשרית.

חדשות

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281956021164766

Israel Hayom