עיתון ישראל היום

מנקה שולחן: השבוע האחרון של מנדלבליט, והסערה שבדרך

אחרי כהונה עתירת טלטלות: בשני הבא יפרוש היועמ"ש מתפקידו ● פרקליט המדינה איסמן ייקח את המושכות עד למציאת מחליף קבוע - שגם יטפל בתפוח האדמה הלוהט: תיקי נתניהו

יאיר אלטמן

ביום שני הבא תסתיים כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ואת המושכות ייקח עמית איסמן עד שיימצא מחליף קבוע.

תפיסתו המוצהרת של מנדלבליט את תפקידו היא שעליו לעשות כל שביכולתו לקיים את מדיניות הממשלה, אך בפועל התנגד לא פעם לפעולותיה - בחוות דעת על מניעה חוקתית לגבי מהלך זה או אחר ובהצטרפות לעתירות לבג"ץ נגד הממשלה, שגרמו חיכוכים רבים, בעיקר בממשלה הקודמת.

כך או כך, בשבוע הבא תגיע לסיומה כהונת היועמ"ש הסוערת ביותר שידעה המדינה. מנדלבליט מונה לתפקיד בתמיכת ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, חרף העננה עליו מפרשת הרפז, אך לבסוף מי שנאבק למנותו הפך ליריבו המר. רוב העימותים, כמובן, היו סביב ההחלטה להעמיד את נתניהו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, אך להתכתשות בין ראש ממשלה מכהן לבין יועמ"ש שמכהן גם כראש התביעה היו רעשי משנה רבים.

ראשית, נתניהו לא בחל בהתקפו

תיו על הפרקליטות והעומד בראשה, וטען שתפרו לו תיקים בשל רדיפה פוליטית - גרסה שתפסה לה אחיזה בציבורים רבים, והשפיעה באופן ניכר על רמת אמון הציבור בפרקליטות ובמערכת המשפט.

שנית, נתניהו נמנע תקופה ארוכה מלבצע מינויים רבים במערכת אכיפת החוק, ויש מי שיאמרו שזה היה מהלך מכוון להחלשתה. שיא המאבק היה במינוי המתוקשר של פרקליט המדינה, בקרב בין היועמ"ש לבין שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה. מנדלבליט גרס שמקורבו שלמה למברגר הוא המועמד הראוי היחיד לתפקיד. אוחנה התעקש שהמשנה לפרקליטת מחוז מרכז, עו"ד אורלי בן־ארי, תיכנס לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. בתגובה לעתירה, בג"ץ עיכב את המינוי ובן־ארי ויתרה עליו.

לאחר מכן, מונה מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, דן אלדד, בניגוד לדעתו של מנדלבליט שבחר הפעם גישה שונה וקיבל את המינוי - אך נקט פעולות כדי לצמצם ולחבל בעבודתו, והשיא היה בהתנגדותו להארכת תפקידו של אלדד.

פרשה נוספת שהעיבה על כהונת היועמ"ש היתה פרשת "מין תמורת מינוי", שבה נחשד אפי נוה כי קידם שופטת בשל קשרים אינטימיים ביניהם. באותה עת נחשפו שיחות מוקלטות בין נוה למנדלבליט, שבהן נשמע האחרון אומר על שי ניצן, פרקליט המדינה דאז, כי הוא "מחזיק אותי בגרון" ומגדף אותו ("המניאק הזה לא מחליט בתיק") - וכעבור זמן קצר נסגר תיקו של נוה. היו שרמזו כי היתה זו התנהלות איומים קלאסית, וכי היועמ"ש הורה לסגור את התיק כשהבין כי חברו לשעבר מחזיק באמתחתו עוד הקלטות מביכות רבות.

לאחרונה, פעל מנדלבליט לסגור כמה פרשות מפתח ו"להשאיר שולחן נקי". אחת מהן היא עסקת הטיעון עם אריה דרעי שנחשד בעבירות מס, שבמסגרתה יו"ר ש"ס יתפטר מהכנסת ובתמורה לא ירצה עונש מאסר או עבודות שירות - וללא קלון, מה שיאפשר לו להיבחר לכנסת הבאה.

בעניין נתניהו לא הצליח היועמ"ש לסגור עסקה, כך נראה, וזו תיגרר לכהונת מחליפו. בסביבת מנדלבליט רמזו כי הוא מעולם לא חש נוח בהגשת כתבי האישום, ועשה זאת בראייה מקצועית. ייתכן שזו הסיבה שהעדיף לסגור את התיק בעסקת טיעון, אך הלחץ מבכירי הפרקליטות לצד הלחץ התקשורתי והציבורי, עשה את שלו - ומנדלבליט נסוג מהעסקה תוך שהקשיח את עמדותיו.

חדשות

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281809992276702

Israel Hayom