עיתון ישראל היום

הפער נחשף: פי 10 מכשירי אקמו במרכז לעומת הצפון

המכשיר מציל החיים כמעט לא נמצא בפריפריה ● התפוצה בצפון: אחד לכל חצי מיליון תושבים; בתל אביב: אחד לכל 50 אלף ● ח"כ אופיר כץ: "פער בלתי נתפס"

מיטל יסעור בית־אור

הפערים בין הפריפריה למרכז באים לידי ביטוי בשלל היבטים בתחום הבריאות - וכעת מתחדדים הפערים אף יותר: בהיקף תפוצת מכשירי אקמו, המחליפים את פעילות הלב והריאות. באזור הצפון יש שלושה מכשירים בלבד, ובדרום עשרה, לעומת 55 במרכז, 13 בירושלים ו־21 בחיפה. כך עולה מנתונים שמסר משרד הבריאות לוועדת הכספים, לבקשת ח"כ אופיר כץ, שיזם דיון בנושא.

מהנתונים עולה פער של פי עשרה בשיעור המכשירים בתל אביב לעוי מת צפון הארץ. באזור תל אביב יש מכשיר אקמו אחד לכל 50 אלף איש; במחוז ירושלים יש מכשיר אחד לכל 89 אלף איש; בחיפה אחד לי78 אלף; במרכז אחד לי58 אלף איש; בדרום מכשיר אחד לי331 אלף איש - ובי צפון מכשיר אחד משרת לא פחות מי984 אלף איש.

ד"ר סיגל ליברנט טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, השיבה לוועדת הכספים כי במדינת ישראל יש 94 מכשירי אקמו. רכיי שת המכשירים נעשתה עצמאית על ידי בתי החולים, אך החל מאוקטובר שעבר, בית חולים שמבקש להפעיל יחידת אקמו זקוק לאישור ועדה מקי צועית מטעם משרד הבריאות. חלק מבתי החולים ממתיני לאישור יותר מארבעה חודשים.

מכשיר האקמו עלה לכותרות בשי נתיים האחרונות בכל הקשור לטיי פול בקורונה, ובשל היותו מוצא אחי רון למטופלים שהנשמה לא מועילה להם. 65% מהחולים שטופלו באקמו התאוששו. בתקופות שיאי התחלואה הקשה, נדרשו בתי החולים לתעדף בחיבור למכשיר חולים צעירים יחי סית ובעלי סיכוי גדול יותר לחיות.

פרופ' חזי לוי, מנהל ביה"ח ברזילי, הכשיר צוותי רפואה בבית החולים להי שתמש במכשיר האקמו, וממתין למי שרד הבריאות: "היעדר מכשיר אקמו פוגע ביכולת שלנו לטפל בדורשים טיפול. זה גורם לנו להעביר חולים לבתי חולים גדולים במרכז, אף שגם הם עמוסים. בחלק מבתי החולים בפי ריפריה אין מכשיר, וזה בהחלט גורע מהיכולת הכללית לטפל".

ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל הלל יפה, ממתין כבר יותר משנתיים לאישור של משרד הבריאות להי פעיל מכשיר אקמו בבית החולים. "היעדר מכשיר כזה גורם לכך שצריך להי עביר חולה במצב קריטי ומסכן חיים. היה גם מקרה של חולה שנפטר לאחר שהגיע לבית חולים אחר".

לצד שירותים ומכשירים נוספים במערכת הבריאות, כמו ‪MRI ,CT‬ או רובוט ניתוחי, גם מכשירי אקמו נמצאים בשיעור נמוך יותר בפריפי ריה, אף על פי שחוק ביטוח הבריאות הממלכתי קובע ששירותי הבריאות יינתנו באופן שוויוני, "בזמן סביר ובי מרחק סביר" מהמטופל. "זה מחדל מטורף", אומר ח"כ אופיר כץ. "ההבדלים לא נתי פסים בנתונים, ומשרד הבי ריאות עומד מהצד ומתנהל כאילו האירוע לא שייך לו. פשוט הפקרה בוטה של תושי בי הפריפריה. אני זועק מסר חד וברור: חייהם של תושבי הפריפריה לא שווים פחות מחייהם של תושבי המרכז. ביקשתי דיון דחוף בכנסת בנושא, ולא ארפה מהעניין".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281767042603742

Israel Hayom